Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad har overrasket jer da i fik høns?  (Læst 6663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MariaR84

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Dato: 24 August , 2014, 23:34 »
Vi hentede vores første 4 høns i fredags og synes allerede det er rigtig hyggeligt, at de er ude i haven. Men jeg er blevet overrasket over, hvor meget personlighed de har og hvor forskellige de er.
De er allerede blevet godt forkælet med en masse gode og spændende ting at spise, bl.a. hønseguf. I eftermiddags kom jeg ud til dem med to majskolber. De kom med det samme hen og undersøgte det. Men det var åbenbart ikke godt nok til de fine damer, så jeg fik skæld ud af den ene høne. Hun gik rigtig rundt omkring mig, med strakt hals og kiggede på mig, imens der højlydt blev skældt ud  ;D Så de kan i hvert fald godt finde ud af at sige deres mening  ;)

Hvad overraskede jer mest, da i fik jeres høns?

Offline Jesper Janken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #1 Dato: 25 August , 2014, 00:21 »
At mine 5 høns på 5 måneder er blevet til 31
Lys Sussex 1.5.13
Grünlægger 0.2
Maran 0.0.10

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #2 Dato: 25 August , 2014, 07:13 »
Vi hentede vores første 4 høns i fredags og synes allerede det er rigtig hyggeligt, at de er ude i haven. Men jeg er blevet overrasket over, hvor meget personlighed de har og hvor forskellige de er.
De er allerede blevet godt forkælet med en masse gode og spændende ting at spise, bl.a. hønseguf. I eftermiddags kom jeg ud til dem med to majskolber. De kom med det samme hen og undersøgte det. Men det var åbenbart ikke godt nok til de fine damer, så jeg fik skæld ud af den ene høne. Hun gik rigtig rundt omkring mig, med strakt hals og kiggede på mig, imens der højlydt blev skældt ud  ;D Så de kan i hvert fald godt finde ud af at sige deres mening  ;)

Hvad overraskede jer mest, da i fik jeres høns?
Tillykke med hønsene, ja høns har bestemt personlighed og det har også overrasket mig. Jeg skulle jo bare have lidt høns til friske æg, og hønsene skulle da bestemt skiftes ud hvert år. Hmm..., glem det. De ældste er nu 5 år, og alle har navne ::).

At mine 5 høns på 5 måneder er blevet til 31
Ja, også det - og tre hønsehuse + diverse skrukhuse + hønsefræser ;) ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #3 Dato: 25 August , 2014, 07:50 »
At mine 5 høns på 5 måneder er blevet til 31
Fuldstændig ☺️. Og at man knytter sig til dem ❤️. Og at der er så mange flinke hønsefolk i lille Danmark
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #4 Dato: 25 August , 2014, 09:23 »
Jeg vil også sige, at deres vidt forskellige personligheder var en overraskelse - og at man knytter sig så meget til dem - og de til os!
 Selv min mand, der ikke var begejstret for mit hønseprojekt, har overgivet sig. Fra at mene at høns blot er dumme dinosaurer har han erkendt, at de er sjove og underholdende dyr. Især efter at een af hønerne knyttede sig specielt til ham -  i en sådan grad at hanen så jeg nødsaget til at angribe ham for at understrege at hønen altså tilhørte ham =kejseren af matriklen =Hansemand.
Jeg skulle bare have tre høner til hygge og æg. Nu har jeg 9 stk - og har tilmed udset mig, hvor det næste hønsehus kan placeres! For der er jo det med racerne - der er så mange muligheder/fristelser.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #5 Dato: 26 August , 2014, 00:38 »
Det har overrasket mig at høns - selv om de er kulturdyr, der har været holdt af mennesker i tusinder af år - stadig har så mange stærke og sunde instinkter i behold - og alligevel også kan rumme at være tamme og omgængelige overfor mennesker.
Jeg har haft høns on/off i henved 13-15 år, der omkring, og det overraskede mig også hvor meget jeg savnede dem i 'hønseløse' perioder - lige fra 'nu står jeg her med en dejlig madrest som ikke kan varmes op igen...' til den mentalhygiejne jeg har af bare at stå og glo på dem og nulre kælepotten på maveskindet. Lige for tiden er jeg ret presset på mit arbejde, og det er dagens højdepunkt og gasventil at komme hjem til galehuset - når jeg sætter nøglen i døren, begynder Jean Valjean de Maran at gale - jubiii, nu kommer vi ud!
Og når man lukker op - ja der er for mange lige nu, der skal luges lidt i det, men hen ved 20 styks fjer i alle størrelser BENER ud i solen og luften og giver sig til at græsse, støvbade og undersøge 'dagens gryderet', som er en blanding af aflagte ostemadder, skræller og andre madrester. Der er så meget god ENERGI i dem! LOVE!
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline MariaR84

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #6 Dato: 26 August , 2014, 15:20 »
Ja Bente, det er rigtig hyggeligt og afslappende at sidde og kigge på hønsene. Det har også overrasket mig. Nogle gange skal jeg bare derud for at skifte deres vand og så lige pludselig har jeg været ude hos dem i en time...

Tak for alle jeres gode svar. Håber der er endnu flere der har lyst til at skrive  :)

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #7 Dato: 26 August , 2014, 18:50 »
Den første overraskelse, blev at de spiser græs. Men også al den tid man kan bruge på at betragte dem og de render en i hælene når de er ude. Deres sprog er nuanceret og har ikke fundet ud af alt hvad de siger endnu.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #8 Dato: 27 August , 2014, 08:29 »
1. Hvor megen tid jeg bruger på et forholdsvis lille hønsehold, og hvor meget det er vokset siden starten

2. At hanen i perioder har en yndlingshustru, og hvordan madammerne intern kæmper om at få denne plads.

3. At en høne ikke bare er en høne, men at der er forskellige personligheder i dem alle

4. Hvor sjovt det er at have kyllinger rendende rundt
« Senest Redigeret: 01 ſeptember , 2014, 10:50 Fra Glatnak »
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #9 Dato: 31 August , 2014, 18:42 »
At jeg blev så interesseret i dem. Første år vi havde dem var det 100% fruens projekt. Nu er det MIT, mwuahaah! (det er hende der oprettede denne profil, nu er det kun mig der bruger den, hehehe) (hun siger til mig nu at hun læser med... hehe :))

Vi har både avlet lidt rent og leget med krydsninger. Det startede med at vi skulle have en lille stamme, 1 hane og to høns. Lang historie kort, så har vi været oppe på 17 høns i en lille villahave i et parcelhuskvarter.

Letheden hvormed man lærer at slagte høns og sætte pris på at kunne det.

Hvor terapeutisk det er at komme hjem fra en travl dag på kontoret, og gå ud til hønsene og kaste mad hen til dem og blot betragte dem hakke i jorden efter føden.

Hvor meget man lærer om forskellen på dyr og mennesker. Haner lader sig ikke opdrage :)

Naturligheden hvormed man ændrer sit sprog til at inkludere ord som "gok" og "næb". Om alt :)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #10 Dato: 31 August , 2014, 19:42 »
Hvor glad i låget man bliver første gang hvert år der kommer kyllinger uanset hvor mange gange man prøver det :laugh:

Det er sådan en dejlig følelse.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #11 Dato: 01 ſeptember , 2014, 10:49 »
Det overrasker mig at det er så svært at finde store hvide wyandotter nok til at lave sunde afkom. Især når de har været så udbredt engang.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Mariba

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
  • Brogede heste er de bedste <3
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2014, 01:07 »
Blev helt klar mest overrasket over at de er så forskellige og har så stor personlighed !!!!  Vi har en sindig Sperber, en lærenem og tillidsfuld Maran, en meget nysgerrig men ikke så modig Königsberger og en kolerisk Grünlægger!
.... den havde jeg ikke set komme!

Vidste heller ikke at hver høne har sin egen ægge-facon !?!?

og det kom ganske bag på mig, at der går så meget tid med at kigge høns.....   ::)
nå, ja.... og så havde jeg ikke helt overvejet hvor meget hønselort 4 af slagsen kan generere!! :o
Parcelhusbedriften består af:
0,1 Maran
0,1 sølvblå kønigsberger
0,1 grønlægger
0,1 sperber
1,0 blå Britte
1,0 brun lab
0,1 hollænder kanin
1,0 broget pony, der dog er opstaldet udenfor matriklen

Offline MariaR84

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Hvad har overrasket jer da i fik høns?
« Svar #13 Dato: 03 ſeptember , 2014, 14:41 »
Mariba: Det overraskede virkelig også mig. Hvordan i alverden kan der komme så meget ud af den anden ende, ved 4 små høns. Det er jo helt utroligt  :o