Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gråspurvene stjæler foder  (Læst 4250 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MikeNorbert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Gråspurvene stjæler foder
« Dato: 23 August , 2014, 22:07 »
Hej, Jeg har et problem med gråspurve, de små bæster stjæler kyllingernes foder, jeg har en 3 kg fodersilo, den  fylder jeg op, næste dag er den næsten tom. Jeg har 10, 6 uger gamle kyllinger, der har adgang til 300m2 gård med græs, så det kan umuligt være dem der æder alt det foder. Hver gang jeg kommer ud til hønsehuset er der 8-10 spurve der holder fest, jeg fodre kun indenfor, undtaget den smule korn jeg spreder ud i gården, og som bliver ædt med det samme. Det er ikke fordi jeg ikke under spurvene lidt foder, jeg har sat en dispenser op med vildtfule frø, den bliver fuldstændigt ignoreret, det er noget mere end irriterende, at se det dyre foder forsvinde på den måde.
Jeg har overvejet at købe den rotte sikrede foderautomat fra America, men jeg syntes den ser meget smal ud, dvs. at kun en voksen høne kan æde, og de vil jo helse æde flere ad gangen.
Hvad gør i, for at mindske svindet? Som sagt, de må gerne få lidt mad, men sku ikke 2 kg om dagen, det er lige rigeligt syntes jeg, og alt for dyrt. 
Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Gråspurvene stjæler foder
« Svar #1 Dato: 23 August , 2014, 22:24 »
Kender problemet, jeg har købt noget billigt grønt net der egentlig er til at beskytte jordbær, så nu hele hønsegården fri for vilde fugle. Når hønsene er i haven får de korn, men det er spist hurtigt og ingen vilde fugle får glæde af det.
Så mit bedste råd er op med noget net.
Venlig hilsen
Eva

Offline MikeNorbert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Gråspurvene stjæler foder
« Svar #2 Dato: 24 August , 2014, 11:26 »
Ok, noget af en opgave, tak for svar
Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Gråspurvene stjæler foder
« Svar #3 Dato: 24 August , 2014, 14:39 »
300m2 kan du ikke dele den op? Eller lave et overdækket fodersted, min overdækkede hønsegården er vel ca 15m2 og så en låge ud til græsplænen. Ingen vilde fugle har fundet ud af det der med lågen ind til det overdækkede hvor foderskålen og vand står-endnu.
Venlig hilsen
Eva

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Gråspurvene stjæler foder
« Svar #4 Dato: 24 August , 2014, 15:33 »
Det er for dyrt at fodre de vilde fugle med kyllingefoder, så vi lukker af til dem, så længe de får det.
Derefter sætter vi igen foder frem, så alle fugle kan få.
Man er vel ikke racist.  :D

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Gråspurvene stjæler foder
« Svar #5 Dato: 24 August , 2014, 18:02 »
Jeg har prøvet med det grønne net - under alm fuglenet fra America - det duede ikke

Gråspurvene vred sig bare igennem, mere eller mindre uhindret. Især ungerne var hurtige til at komme igennem

Lidt træls - for så var jeg nødt til at sætte volierenet på den del af volieren. Der vokser et træ, så det var bøvlet

Men nu kommer gråspurvene ikke ind og stjæler kyllingernes foder. Og så slipper jeg i øvrigt for gråspurvene betaler med lopper og blodmider
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline MikeNorbert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Gråspurvene stjæler foder
« Svar #6 Dato: 24 August , 2014, 19:03 »
Jeg må lige tænke lidt over hvad jeg gør næst, er ved at lave en gammel campingvogn om til hønsehus, der skal laves et lukket område uden for, som er tørt i regn og sne, så det der bliver udfordringen her er, hønsene skal kunne komme uhindret ud og ind, gråspurvene skal helst blive ude, det er da noget af en udfordring. Måske noget med en sluse, med et 180 grader sving.
Tak for svarene
Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Gråspurvene stjæler foder
« Svar #7 Dato: 27 August , 2014, 08:32 »
En mulighed var måske at købe et kasseret fiskenet/travl som overdækning
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever