Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fup og svindel? Pasteuriserede æg.  (Læst 5139 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Fup og svindel? Pasteuriserede æg.
« Dato: 22 August , 2014, 12:59 »
Nu forstår jeg ikke en dyt.
Vi er i årevis blevet tudet ørerne fulde af, at vi bør købe pasteuriserede æg og andre æggeprodukter for at undgå salmonella. Så hører man på nyhederne i morges, at pasteuriserede æg, æggehvider og blommer er trukket tilbage på gr. af salmonellafare.   ???
Er det mig, der er for dum til at forstå det, eller er der en fornuftig forklaring?
Vi er aldrig blevet syge af egne fjerkræprodukter. Derimod blev vi dødssyge af Campolybactor efter at have prøvet en lørdagskylling.
 

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Fup og svindel? Pasteuriserede æg.
« Svar #1 Dato: 22 August , 2014, 13:02 »
Tilbagetrækningen er TOTALT overreaktion.

Der er IKKE fundet salmonella i behandlede/pasteuriserede produkter. Det er alene de æg som er er brugt til at lave produkterne som er/kan være inficeret med salmonella. Hele behandlingen sikrer jo netop at der ikke kan være bakterier/salmonella tilbage.

Det her er blæst fuldstændig ud af proportioner!
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fup og svindel? Pasteuriserede æg.
« Svar #2 Dato: 22 August , 2014, 13:34 »
Det er lidt svært at gennemskue om der er fundet salmonella i pasteuriserede æg men det meste tyder på at det ikke er. Men FVST siger desværre sjældent det hele i deres pressemeddelelser har jeg efterhånden konstateret..
Men pasteurisering af æg er IKKE 100% sikker. USA tester det og de finder salmonella i 0.14% af de pasteuriserede æg. FVST siger også selv at det ikke er 100% sikkert og set i lyset af deres fejl med listeria så tager de ingen som helst risiko lige nu
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Fup og svindel? Pasteuriserede æg.
« Svar #3 Dato: 22 August , 2014, 20:06 »
Der kan jo også gå noget galt i pasteuriseringsmaskinen der står for behandlingen... altså i særtilfælde. Normalvis vil det jo opdages lynhurtigt uden at komme ud af fabrikken. Men hvem ved?
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fup og svindel? Pasteuriserede æg.
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2014, 18:13 »
http://www.jv.dk/artikel/1828061:Billund--Salmonella-aeg-kan-spores-til-producent-i-Grindsted
Der er fundet syv salmonellatilfælde i fire forskellige familier, og de kan ifølge Statens Serum Institut (SSI) alle spores tilbage til en producent, der leverer æg til Hedegaard Foods A/S
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fup og svindel? Pasteuriserede æg.
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2014, 18:22 »
Godt detektivarbejde Finn. /o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Fup og svindel? Pasteuriserede æg.
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2014, 18:53 »
Det er flere år siden, at jeg fik et "mærkeligt" æg fra ovennævnte firma. Det var et blødkogt æg, der så ud, som var der ruget på det i ca 10 dage.
Jeg brokkede mig og blev bedt om at sende det til dem. Jeg hørte aldrig noget fra dem siden trods rykkere. Jeg var for dum til at fotografere først, og nu havde de beviset , som jeg selv havde betalt forsendelsen for.
Så dum er jeg aldrig mere.

Offline peter levin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Fup og svindel? Pasteuriserede æg.
« Svar #7 Dato: 07 November , 2014, 13:24 »
til mcquolle    når en stor besætning falder for salmonella så bliver æggene sendt til pasteurisering  .så der er salmonella i de æg der bliver pasteuriseret 

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fup og svindel? Pasteuriserede æg.
« Svar #8 Dato: 07 November , 2014, 17:41 »
Er landet ikke lige blevet erklæret salmonellafri med grønt lys for brug af normale æg?

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Fup og svindel? Pasteuriserede æg.
« Svar #9 Dato: 07 November , 2014, 21:25 »
jo ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn