Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Daggammle kyllinger?  (Læst 5090 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Daggammle kyllinger?
« Dato: 21 August , 2014, 21:03 »
Hej igen allesammen :)
Vi kan jo ikke have høns der hvor vi bor men læste så i en anden tråd ( http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9938.msg95996#msg95996 ) om en som foreslå at man kunne være "mor" for daggammle kyllinger og så sælge dem når de bliver ældre Evt. spise dem man ikke får solgt ;)
Kyllingerene vil have mulighed for at kunne komme på græs en gang om dagen ca.
Vi har en varmelampe til krybdyr ville den kunne bruges?
På forhånd tak for svar  :)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Daggammle kyllinger?
« Svar #1 Dato: 23 August , 2014, 08:08 »
Slet ingen der har noget at sige? ???
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Daggammle kyllinger?
« Svar #2 Dato: 23 August , 2014, 08:18 »
Det er ikke så god en idé. Kyllingerne vokser hurtigere end du tror, og vil have brug for at røre sig udendørs efter blot ca. 7 dage. Når kyllingerne er tre uger har de allerede sat en del fjer og er begyndt at æde madrester, græs, biller og orme, og vil derfor også skide rigtig meget, og det lugter og sviner.

Kyllingerne skal være mindst 4 måneder før de kan slagtes, hvis der skal være nok kød på dem til at det er umagen værd, og til den tid, vil det ikke længere være kyllinger, men næsten kønsmodne og fuldvoksne fjerkræ, der kræver hønsegård og siddepinde.

Vent hellere med hønsedrømmen til I får pladsen - selv om det er svært at vente.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Daggammle kyllinger?
« Svar #3 Dato: 23 August , 2014, 11:15 »
okay så må jeg vidst bare vente :)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Daggammle kyllinger?
« Svar #4 Dato: 23 August , 2014, 11:20 »
Skal det absolut være høns du gerne vil ha? Der findes jo masser af dejlige dyr, man nemmere kan holde indendørs, og det kan jo både være andre typer af fugle, men også sådan noget som forskellige typer af hamstere, ørkenrotter, pigmus og meget mere. Prøv fx at kig på min hjemmeside www.hobbydyrene.dk og se de dyr jeg har haft gennem tiden. Hvis det har interesse, så vil jeg meget gerne hjælpe og rådgive dig med valg af evt. kæledyr :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Daggammle kyllinger?
« Svar #5 Dato: 24 August , 2014, 08:45 »
Nej Razial det skal ikke være Høns. Jeg elsker selv Fugle og har før haft undulater og dværghamster.
Problemet er bare at dyret skal stå på mit værelse så det må ikke larme om natten :(
Kender du evt. nogle dyr som du tror vil passe til mig?
Super fin hjemmeside /o
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Daggammle kyllinger?
« Svar #6 Dato: 24 August , 2014, 09:29 »
Åh ja... kender godt det med at ha larmende dyr på værelset om natten ;) Da jeg boede hos mine forældre har jeg også haft diverse dyr på mit værelse. Hvis du har muligheden, så kan du jo altid flytte dyret et andet sted hen om natten. Det gjorde jeg med mine hamstere dengang.

Jeg tror at det dyr, der larmer mindst om natten må være marsvin. De er rigtig gode kæledyr, især hvis du får fra en god opdrætter, hvor dyrene har været i hænder fra helt små. Og så fås de jo i en mængde af racer og farver, så der er noget for en hver smag. Både hårløse, langhårede og med krøllet pels, rex pels og hvirvler. De andre gnavere er mere eller mindre nataktive, og pusler en del rundt om natten.

Ellers er der også mange småfugle, der kan egne sig til at holde på værelset. Hvis de får et tæppe over buret, så larmer de som regel ikke om natten. Fuglearter, som jeg synes vil passe i et mindre bur på et værelse (burstørrelse som absolut minimum 70x40 til et par) er et par  zebrafinker eller mågefinker. Og hvis du har plads til et større bur, så kan du ha et par risfugle eller kanariefugle eller måske en lille gruppe astrilder (helena astrild, grå astrild, orangekindet astrild eller guldbrystet astrild). Astrilderne er nogle spændende små fugle, som dog kræver lidt mere af foderet end de andre nævnte fugle. De har brug for mere animalsk protein i foderet.

Ellers er der jo diverse arter af krybdyr. Fx leopardgekkoer, som er rigtig spændende og kan blive meget tillidsfulde. De lever af insekter, så det kan være en udfordring for nogen ;) Leopardgekkoerne er nok de nemmeste for nybegyndere indenfor krybdyr.

Så er der jo forskellige arter af skildpadder, der kunne være en mulighed. Jeg kender ikke så meget til landskildpadder, men har haft 2 forskellige arter af sumpskildpadder. De er nemme at ha med at gøre som små, men alt efter art, så vokser de hurtigt og kræver i løbet af nogle år et stort akvaterrarie og de sviner en del. Men jeg mener der er kommet nogle nye arter til landet, siden jeg holdt skildpadder, som ikke bliver så store.

Du kan jo også overveje et akvarie. Det kan jo gøres på mange måder og i alle størrelser. Min datter på 7 har lige fået sit eget akvarie, og synes det er spændende at følge, når der kommer nye guppyunger mm. Mine to ældste døtre har også begge haft akvarier fra de var i 6-7 års alderen, og den ene (snart 18 år) har endnu. Hun har altid haft værelset fyldt med dyr. På et tidspunkt havde hun en kanin (burstørrelse 100x50), et 60 liters akvarie med fisk og et lille terrarie med en congosnegl, og hendes værelse er altså ikke ret stort ;)

I akvarier kan man jo også fx holde salamandere eller frøer (de fleste arter kræver dog en form for landdel).

Så alt efter om du er til et dyr du kan tage ud af buret og kæle med eller om du synes det er interessant at kigge på dyret og studere dets adfærd, så er der jo masser af vælge imellem :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Daggammle kyllinger?
« Svar #7 Dato: 24 August , 2014, 12:22 »
Hold da op en masse forslag /o
Finkerne tror jeg vil passe rigtigt godt til mig  :)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Daggammle kyllinger?
« Svar #8 Dato: 24 August , 2014, 12:53 »
Jeg har en masse om zebrafinker på min hjemmeside http://hobbydyrene.dk/Zebrafinke-pasning.htm Mågefinker passes på samme måde.

Jeg har en stor svaghed for zebrafinker :) Har haft dem det meste af mit liv, og har udstillet dem i mange år også.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Daggammle kyllinger?
« Svar #9 Dato: 24 August , 2014, 13:20 »
Sikke en masse god info :)
Ja, Zebrafinker er simelthen så søde ;D
Venlig hilsen
William

En flok isa'er