Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine gæs dør ??  (Læst 16619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #15 Dato: 23 August , 2014, 20:05 »
Men det er så mystisk at der er coccidiosestat i æglægningsfoder, for det lyder ikke specielt sundt eller godt. For bruges der f.eks. foder med coccidiosestat til slagtekyllinger, så er der jo en slagtefrist på det.

Men hvis det er i, så skal det fremgår af indholdsfortegnelsen.

« Senest Redigeret: 23 August , 2014, 20:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline niels boman hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #16 Dato: 23 August , 2014, 20:13 »
Hej Lene

Nu forstår jeg det heller ikke.

Det er lige nøjagtig denne her jeg har købt. http://www.linds.dk/15-kg-linds-fuldfoder.aspx

Der står at det kan bruges til Gæs? Så nu kommer jeg i tvivl om hvor vidt det er foderet. Syntes dog det er underligt at de begynder at dø hver gang jeg starter op med det. Specielt efter jeg er skiftet til det, fra DLG?

Alle gæs har det fint igen, efter jeg tog det fra dem i forgårs.

Offline niels boman hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #17 Dato: 23 August , 2014, 20:18 »
Nu sidder jeg med posen foran mig. Der står altså ikke noget om at der er coccidiosestat i

Offline niels boman hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #18 Dato: 23 August , 2014, 20:19 »
Hej Lene

Hvad mener du med der er en slagtefrist på det?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #19 Dato: 23 August , 2014, 20:50 »
Jeg mener at bruger man et foder med coccidiosestat i, så skal man f.eks. stoppe med at fodre med det inden x-antal dage inden slagt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #20 Dato: 24 August , 2014, 03:40 »
Måske var du uheldig og har fået en dårlig sæk eller et dårligt parti. Hvis det kunne være tilfældet, kunne du sige det til forhandleren, som evt kunne få det testet.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline tmaokj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #21 Dato: 01 ſeptember , 2014, 09:57 »
hej
For mig lyder som om gæssene har kråse orm. Og ikke foderet det er galt med.

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #22 Dato: 01 ſeptember , 2014, 10:10 »
Det lyder ganske forfærdeligt. At ens dyr begynder at dø pga noget man fodrer dem med.
Uden at kende noget som helst til gæs: Skimmelsvamp er notorisk berygtet for at give neurologiske problemer....Hvis foderet har været fugtigt, eller kornet har været inficeret, kan det blive alvorligt.
Dog skulle man synes, at et helt parti skimlet korn ville blive opdaget i tide. Måske nogle sække fugtigt foder kan slippe ud til kunderne. Det er ikke for at tale dårligt om nogen. jeg har ikke selv oplevet det, du beskriver. men der har gennem de sidste år været en del fokus på skimmelsvamps skadelige virkninger. Både de forbigående og de permanente.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #23 Dato: 01 ſeptember , 2014, 10:14 »
Jeg har for snart en del år siden snakket med en, som havde fået påfugle kyllingerne, som også begyndte at dø og det viste sig at det var den sæk startfoder som hun havde fået der var skyld i det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline meguld

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #24 Dato: 01 ſeptember , 2014, 12:03 »
Jeg købte en palle af Linds fuldfoder (det er lavet hos Møllerens) og blandede det med valset byg-ært til både høns og alle svømmefuglene og det har fungeret helt uden problemer.
Jeg køber startfoderet Startheld fra Hedegaard Agro (med coccidiostat) til alle hønse og svømmefugleafkom og det fungerer rigtig godt. Velfungerende dyr der trives uden sygdom.

Offline niels boman hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #25 Dato: 01 ſeptember , 2014, 19:45 »
Jeg har ikke givet dem noget foder den sidste uge..... alt er fint og alle gæs er glade igen.

Kyllingerne/hønsene har overtaget entreprisen i at spise sig igennem den halve palle.

Jeg skrev til Linds i sidste uge for at høre om der var medicin i deres fuldfoder blanding. De var venlige at skrive tilbage, at det var flere år siden de stoppede med at tilføre coccidiostat. Det må altså være noget andet i foderet der gør dem syge.

Sækkende ligge tørt, og der er ikke tegn på fugt/mug etc.

vh. Niels

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #26 Dato: 03 ſeptember , 2014, 00:14 »
Niels, mener du, at høns og kyllinger nu spiser det samme foder uden problemer, som gæssene blev syg af?

Men okay, måske er der noget skimmelsvamp i det, som kom fra kornet i fuldfoderet. Du kan ikke se svampen i fuldfoderet længere, da det er forarbejdet. Jeg ved at ænder er meget følsomme over for skimmelsvamp, og mon ikke der gælder det samme for gæs. Og hønsene kan måske godt tåle netop denne svamp?

Mine gæs får for øvrigt kun godt græs, suppleret med en smule korn for hyggens skyld. Gamle robuste racer, som svanegæs vist nok tilhører, har man jo altid opdrættet på græs. For at få mere fedt på slagtekroppen, skal de have korn ad lib. de sidste tre uger før slagtning. Det er for kødets skyld, ikke for gåsesundhedens. Det største problem ved denne foderstrategi er tilsyneladende kråseorm, som kommer ved for stor belægningsgrad af gæs. Det bedste skulle være at få andre dyr eller slåmaskinen til at hjælpe gæssene med at holde græsset nede.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline niels boman hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #27 Dato: 03 ſeptember , 2014, 20:06 »
Hej Ari

Det er korrekt. Mine høns spiser nu det mine gæs dør af..... hønsene spiser det med stor fornøjelse.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #28 Dato: 03 ſeptember , 2014, 23:32 »
Og hvis der ikke er dødsfald mere hos gæssene, så må orm vel udelukkes.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Annette Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #29 Dato: 14 November , 2014, 10:19 »
Nogle der ved om land og fritids øko voksefoder er skidt eller godt til ænder og gæs?
Jeg havde nemlig en der pludselig lå død??
Havde ikke set mærkelig adfærd, de virkede glade og friske... Men pludseligt lå en hun and død..