Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine gæs dør ??  (Læst 16582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline niels boman hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Mine gæs dør ??
« Dato: 21 August , 2014, 20:29 »
Hej alle

Vi har nu 11 voksne svanegæs tilbage efter følgende forløb....

Gæssene opfører sig pludselig som om de er berusede. De falder om og kan ikke komme op, løber i cirkel og vælter, de brækker vingen i faldet (tror jeg) og falder om på ryggen, hvorefter de ikke kan komme op.  Jeg har en kraftig mistanke til det er foderet.

De har en stor græsmark, med tilhørende sø. Vi fodre dem ved siden af med Linds fuldfoder til hvide æglæggere. Vi har lige haft en pause på 14 dage med det, efter der var 2 der døde. Nu er den gal igen, efter vi startede op for 2 dage siden med fuldfoderet?

Kan de ikke tåle det? gærer det i maven på dem, eller er det bare noget helt andet der er galt?

Håber i kan hjælpe

Venlig hilsen Niels

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #1 Dato: 21 August , 2014, 21:05 »
Det lyder uhyggeligt. Svanegæs plejer at være sunde robuste og gode gæs uden nogen former for sygdom.

Er foderet for gammelt ?

Er der coccidiosestat i ?

Jeg ville omgående fjerner foderet.

Eller er der noget i søen ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #2 Dato: 21 August , 2014, 21:13 »
Der er medicin mod coccidiose i linds fuldfoder.

det er giftigt for ænder og gæs
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #3 Dato: 21 August , 2014, 21:15 »
Stop med foderet og giv dem noget beregnet til gæs/ænder.
alternativt kalvepiller.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #4 Dato: 21 August , 2014, 21:16 »
Aldrig foder tilsat coccidiosestat til gæs og ænder

Offline niels boman hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #5 Dato: 21 August , 2014, 21:35 »
1000 tak for jeres hjælp.

At det så bare er mig der går og slår mine gæs ihjel er simpelthen det dummeste :-( Har lige været nede og fjerne foderet.

Nogle gode forslag til hvad en rigtig god foderblanding til dem kunne være?

vh. Niels

Endnu engang mange tak for de kvalificerede og meget hurtige svar.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #6 Dato: 21 August , 2014, 21:48 »
Mine har Fjerkrævoksefoder og hvede tilgængelig, og så er der jo rigeligt af græs, og jeg har aldrig haft nogle syge eller døde dyr.
Lærerig tråd denne.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #7 Dato: 21 August , 2014, 21:58 »
Men er foderet fra Linds æglægnings foder ? For så er der ikke coccidiosestat i eller er det start/voksefoder?

Jeg giver mine Svanegæs 1/4 Fuld af pep ( Møllerens ) 1/4 hel byg og 2/4 hel hvede lige pt.

Og gæslinger fik da de var helt små Andestartfoder fra Versele Laga og da de blev større lidt hvede sammen med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline niels boman hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #8 Dato: 21 August , 2014, 22:24 »
Foderet min gæs dør er er fuldfoder fra Linds til hvide æglæggere.

Jeg er skiftet fra DLG (land og fritid) hvor jeg også brugte fuldfoder til hvide æglæggere.

Jeg syntes det er rigtig svært at finde noget foder specielt til gæs, derfor har jeg valgt de 2 blandinger. Havde dog ikke problemer med det fra DLG. Begge fodertyper spiser gæsene med stor fornøjelse, hvilket egentlig undrer mig, eftersom de åbenbar bliver syge af det.

Tror de kommer på græskur igen, sammen med ren hvede og majs.

Hold op hvor jeg ærgrer mig over at jeg har slået 3 af mine gæs ihjel. Det jeg fra starten har været mest nervøs for, var ræv, ilder, mår, rovfugle etc. Dette har der intet været af. (ved gæssene...... sidste uge tog musvågen 2 kyllinger) Pudsigt som man vil dyrene det bedste, og så ender det med at gå helt galt.

Offline mkc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #9 Dato: 21 August , 2014, 22:43 »
Jeg skal ikke gøre mig klog på det foder, for jeg vidste ikke man ikke måtte give gæs og ænder startfoder. Har selv 55 gæslinger og 130 ællinger. Og der har jeg ikke midste en eneste ved brug af dette. Men er du sikker på der ikke er noget i søen? Har en bekendt som mistede rigtigt mange gæs og gæslinger pga noget algeværk der var kommet i hans sø de ikke kunne tåle? Dette ville være mit bedste gæt :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #10 Dato: 21 August , 2014, 22:43 »
Svømmefugle må da gerne få startfoder og voksefoder, det skal bare være uden coccidiosestat i.

Land & Fritid har da ellers foder til ænder (som kan bruges til gæs også). Det hedder Paxy vokse.

Hvis det skulle være noget i søen, så burde de vel stadig blive syge og dø i den periode, hvor de ikke fik fuldfoderet.
« Senest Redigeret: 21 August , 2014, 22:47 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline niels boman hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #11 Dato: 22 August , 2014, 21:31 »
Vores gæslinger har også fået startfoder, uden problemer. Det er fuldfoderet der driller.

Jeg tog det fra dem i går aftes. Den der dinglede rundt, som var den fuld og nu frisk igen. Den brækkede vingen i går da den blev ved med at falde, men bortset fra det, så svømmer de alle glade rundt igen.

Weekenden skal bruges på at finde foder der for dem til at vokse og trives, i stedet for at gøre dem syge :-)

God weekend til jer alle

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #12 Dato: 22 August , 2014, 22:42 »
Hvorfor ikke bare fortsætte med startfoder og så give korn og grønt ved siden af.
Det får mine sammen med sojastrå (tror jeg det hedder, anbefalet pga. proteinindhold)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #13 Dato: 23 August , 2014, 07:26 »
Niels.
Prøv lige at granske det foder, udløbsdato osv. For det kan ikke være rigtigt at dyrene skal blive syge af det?

Bruger du det også til høns?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline niels boman hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Mine gæs dør ??
« Svar #14 Dato: 23 August , 2014, 19:13 »
Hej Lene

Foderet fejler ikke noget. Hønsene/kyllingerne spiser det med stor vellyst........ Uden at blive syge :-)

Det må være fordi der åbenbart er coccidiosestat i fuldfoder til hvide æglæggere i Linds foder.