Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger bliver syge en efter en  (Læst 5656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BjarneF

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
kyllinger bliver syge en efter en
« Dato: 20 August , 2014, 22:21 »
Hej
Håber jeg kan få lidt hjælp herinde, mine faverolles kyllinger bliver syge og dør en efter en, har mistet 4 pt.
de stopper med at spise og drikke, sidder bare og puster sig op, har svært ved at holde balancen, virker desorientere og nærmes blinde, øjne er klare og ingen udflåd hverken fra næb næse eller øjne, de har måske lidt tynd mave, fodre med Møllerens vokse foder, de har adgang til at komme ud i gård, nogen der har et råd eller andet der kan stoppe dette ?
Bjarne

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: kyllinger bliver syge en efter en
« Svar #1 Dato: 20 August , 2014, 22:37 »
Lyder som noget virus/bakterie-skidt der er kommet til kyllingerne. Det prøvede jeg for nogle år siden. Jeg blev nødt til at aflive alle kyllinger og vaske ALT ned i virkon-s. (De var ikke andet end et par uger gamle, så det var små kyllinger). Måske kan du prøve samme kur. Bur, vand- og foder-beholder m.m. skal vaskes ned i virkon-s opløsningen. Prøv desuden at fodre med lidt grønt og nogle undulatfrø.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline BjarneF

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: kyllinger bliver syge en efter en
« Svar #2 Dato: 20 August , 2014, 22:42 »
jeg har prøvet med Undulat frø og grønt, til at begynde med æder de fint det hele, men så går det i stå :-( har også prøvet at gå over til voksen foderet, uden held

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: kyllinger bliver syge en efter en
« Svar #3 Dato: 21 August , 2014, 09:14 »
God morgen.
Du skriver at dine kyllinger får voksefoder. Nu kender jeg ikke noget til Møllerens sortiment, men i de sortimenter, jeg kender til, er der noget som hedder "Startfoder" og det er det, de små skal have. En del undgår helt voksefoder og går efter x antal uger direkte over til almindeligt voksenfoder. Det du bruger, anvendes vist mest til kyllinger, der har nået en vis alder og som nu skal sætte bøffer..Held og lykke med de små.

Offline Sys Vad

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 79
    • www.vovseriet.dk
Sv: kyllinger bliver syge en efter en
« Svar #4 Dato: 25 August , 2014, 21:08 »
Hvordan går det med kyllingerne?

Offline BjarneF

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: kyllinger bliver syge en efter en
« Svar #5 Dato: 25 August , 2014, 22:11 »
det går lidt bedre, men jeg har stadigt en der sidder og trykker sig, håber den bliver bedre. Jeg har prøvet at give dem "Hønseguf" der var en der havde en opskrift herinde og det ser måske ud til at virke. De har fået det i 3 dage nu og får en stor portion hver morgen, alle spiser det også den syge, dog ikke så meget som jeg håbede på, måske er det for sent med den. "heldivis" er det indtil nu kun røget en høne kylling, resten har været haner ( 4 stk døde ) :-(

Offline BjarneF

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: kyllinger bliver syge en efter en
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2014, 17:47 »
Nu har jeg mistet 5-6 stykker mere og er nok nået frem til at det må være den sygdom der hedder "hønselammelse eller Mareks sygdom.  hvad gør jeg ? afliver jeg resten og renser og desinficerer jeg huset og med hvad ? hvad gør man med selve hønsegården ? skal der graves jord væk ?  jeg kunne godt bruge lidt info fra gamle erfarne hønse avlere :-/

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: kyllinger bliver syge en efter en
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2014, 19:06 »
Er du sikker på det er Mareks? Det lyde umiddelbart ikke sådan. Hvis det er Mareks så kan den bekæmpes på 2 måder. Enten vaccinere kyllingerne så de ikke får sygdommen eller avle på de kyllinger som ikke får Mareks og dermed har en egen resistens mod sygdommen. Så hvis det er Mareks, skal du i al fald IKKE aflive de kyllinger som IKKE er syge
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline BjarneF

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: kyllinger bliver syge en efter en
« Svar #8 Dato: 09 ſeptember , 2014, 21:53 »
Sygdomstegnene passer på det der skrives om Mareks, de stopper med at spise blive svagere, kan ikke gå rigtigt , mister balancen og til sidst vælter de om p siden og kan ikke rejse sig igen, dem jeg har aflivet er ekstremt tynde og kan ikke stå op.

Offline BjarneF

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: kyllinger bliver syge en efter en
« Svar #9 Dato: 09 ſeptember , 2014, 21:55 »
jeg har 6 tilbage, hvor jeg tror på 4 af dem de vokser og spiser okay, men de sidste 2 er mindre og tyndere, spiser mindre, klarer sig generelt dårligere i flokken