Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 2 haner sammen  (Læst 6122 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sacha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
2 haner sammen
« Dato: 19 August , 2014, 15:47 »
Hej alle søde fjerkræmennesker.

Mine forældre og jeg har lige fået fat i en rigtig flot og dejlig Maran hane. Han er allerede faldet godt til og behandler damerne godt.

Nu er jeg så faldet for silkehønsene også, og kunne godt tænke mig et par stykker, enten i stor eller i dværg, og vi har pladsen til det.

Min mor og jeg sidder så lige og snakker om, om en silkehane og en Maranhane ville kunne gå i samme hønsegård - og samtidig har adgang ud til vores have hvor de får lov til at rende fra vi kommer hjem fra skole/arbejde til lige inden det bliver mørkt. Hønsegården er ca. 16m2 og hønsehuset ca. 3m2 hvor vi vil bygge lidt opad (det er en høj skurvogn vi har) og vi har mulighed for at gøre dette hus større.
Vi har udover vores hane 2 Maranhøns, og håber at kunne hente 4 mere efter på lørdag.

Så hvad siger I? Er det helt no go eller vil det kunne gå? Hvor mange høns ville man skulle have for at hanerne ville kunne acceptere hinanden?

Mvh. Sacha
- Sacha Veise

Kommende hønseejer :D

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 2 haner sammen
« Svar #1 Dato: 19 August , 2014, 16:04 »
Der har lige været en lignende tråd, hvor det kan være du kan finde svar
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=40209.0

Jeg tror det korte af det lange er, at du ikke kan sætte voksne haner sammen. Du kan muligvis have held med flere haner, hvis de er vokset op sammen og ellers har masser af plads og høner.

Du kan så heller ikke rigtig have en maranhane sammen med silkehøner, især ikke dværgsilker. Han vil være for stor og kan skade hønerne ved parring.

Dernæst kan du ikke være sikker på hvilken hane træder hvilke høns, og dine evt kyllinger vil muligvis blive raceblandinger.

Så som du lige beskriver det, så synes jeg ikke det lyder som en god idé.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Sacha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: 2 haner sammen
« Svar #2 Dato: 19 August , 2014, 16:08 »
Hmmm pokkers..

Lige det med blandinger ville jeg/vi herhjemme ikke have noget imod. Vi skulle rigtigt have haft orpingtoner i stedet for maraner, så der ville også have været kommet blandinger, men gik over til kun maran.
Nå, øv, så må jeg vente til jeg selv flytter hjemmefra og kan få høns selv :)

Tak for svar!
- Sacha Veise

Kommende hønseejer :D

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 2 haner sammen
« Svar #3 Dato: 19 August , 2014, 16:18 »
Ja jeg kender godt det med at begrænsningens kunst er svær ;) Jeg sidder og planlægger hønsegård nr 2 og 3, som jeg håber bliver til noget. Og jeg der bare skulle ha 4 høns til at lægge lidt æg :o
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: 2 haner sammen
« Svar #4 Dato: 19 August , 2014, 16:40 »
Jeg har 2 haner sammen. En stor sussex og en dværg farverolles sammen. De deler 18 høner og har 400 m2 at gå på.

16 m2 er for lidt til 2 haner.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Sacha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: 2 haner sammen
« Svar #5 Dato: 19 August , 2014, 17:57 »
Ja jeg kender godt det med at begrænsningens kunst er svær ;) Jeg sidder og planlægger hønsegård nr 2 og 3, som jeg håber bliver til noget. Og jeg der bare skulle ha 4 høns til at lægge lidt æg :o
Ja det er jo det! Jeg kender det fra kaniner. Jeg skulle kun lige have to-tre stykker til lidt hyggeavl. Nu er jeg oppe på 14 ekslusiv unger :P.

Jeg har 2 haner sammen. En stor sussex og en dværg farverolles sammen. De deler 18 høner og har 400 m2 at gå på.

16 m2 er for lidt til 2 haner.
Kan godt se det er for lidt plads til to haner. Så jeg må pænt vente til jeg flytter på egen gård hehe!

Tak for svar :)
- Sacha Veise

Kommende hønseejer :D

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 2 haner sammen
« Svar #6 Dato: 19 August , 2014, 18:22 »
Ja det er jo det! Jeg kender det fra kaniner. Jeg skulle kun lige have to-tre stykker til lidt hyggeavl. Nu er jeg oppe på 14 ekslusiv unger :P.

Hehe... og jeg er nede på 30 kaniner nu efter at ha afviklet mit opdræt, hvor jeg på et tidspunkt havde omkring 60 kaniner ;) Du må vist ha dig et nedlagt landbrug når engang du flytter hjemmefra :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Sacha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: 2 haner sammen
« Svar #7 Dato: 19 August , 2014, 18:24 »
Hehe... og jeg er nede på 30 kaniner nu efter at ha afviklet mit opdræt, hvor jeg på et tidspunkt havde omkring 60 kaniner ;) Du må vist ha dig et nedlagt landbrug når engang du flytter hjemmefra :)
Det var også en del! Hvilken race har du? :)
JA det må jeg, for jeg skal også have plads til hest, gris, hund og kat. Og garanteret flere dyr :D.
- Sacha Veise

Kommende hønseejer :D

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 2 haner sammen
« Svar #8 Dato: 19 August , 2014, 18:43 »
Jeg har opdrættet løvehoved i hollædertegnet og dværgvædder i wienertegnet / blåøjet hvid. Lige nu har jeg de to racer + 2 franske væddere og lidt blandinger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: 2 haner sammen
« Svar #9 Dato: 20 August , 2014, 21:21 »
I weekenden var jeg på besøg hos en avler, der havde 7 dværg brahma haner og en enkelt dværg wyandotte hane gående sammen med alle deres damer i samme hønsegård. Efter endt avelssæson blev alle grupperne lukket sammen. Gården var vel på 50-100 m2 og så havde de to små ponybokse som hønsehuse. De havde ikke nogle problemer med hanerne så snart hierarkiet var afgjort.  Så det afhænger nok også meget af hvilken race man har.
Mvh Mette

Offline Sacha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: 2 haner sammen
« Svar #10 Dato: 22 August , 2014, 14:49 »
Jeg har opdrættet løvehoved i hollædertegnet og dværgvædder i wienertegnet / blåøjet hvid. Lige nu har jeg de to racer + 2 franske væddere og lidt blandinger.
Opdrætter du også Løver? Ej hvor fedt! Jeg har selv et lille hobbyopdræt med Løver. Synes det er sjældent man finder Løveavlere, eller også kigger jeg bare de forkerte steder :).
Fransk vædder har jeg også, og lidt Hermelin :).

I weekenden var jeg på besøg hos en avler, der havde 7 dværg brahma haner og en enkelt dværg wyandotte hane gående sammen med alle deres damer i samme hønsegård. Efter endt avelssæson blev alle grupperne lukket sammen. Gården var vel på 50-100 m2 og så havde de to små ponybokse som hønsehuse. De havde ikke nogle problemer med hanerne så snart hierarkiet var afgjort.  Så det afhænger nok også meget af hvilken race man har.
Hmm ja det jo det.
Jeg tror jeg venter til jeg bor selv, så jeg kan have Silkehøns :). Noget tyder på vi ikke har plads nok til 2 haner, og det vil bare være synd når de ikke har fri adgang til haven. For havde de det tror jeg ikke det havde været noget problem.
- Sacha Veise

Kommende hønseejer :D