Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider  (Læst 2772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gon

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Blodmider
« Dato: 18 August , 2014, 11:57 »

er der nogen her på forum der ka si mig hvordan blodmider opstår ?

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Blodmider
« Svar #1 Dato: 18 August , 2014, 16:06 »
Nogle siger fra de vilde fugle.
Tror, en af årsagerne til at de er blevet MEGET udbredte de seneste år, er nok den større udveksling af høns, der er blevet så nem med bla. facebook. Så får man nemt også de uønskede ting med....
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider
« Svar #2 Dato: 18 August , 2014, 19:14 »
Da jeg i sin tid fik et angreb af blodmider, skete det i nyt hønsehus hos høns jeg havde haft ca 3-4 måneder. Jeg tror ikke miderne fulgte med de den gang halvstore kyllinger. Jeg er faktisk ret sikker på, at de kom fra fugle i naturen, ellers ved jeg ikke, hvor de skulle være kommet fra.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline gon

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Blodmider
« Svar #3 Dato: 19 August , 2014, 06:18 »
tak for svarene har behandlet med chok spray efter rengøring af hus og redekasser 

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Blodmider
« Svar #4 Dato: 19 August , 2014, 08:39 »

Jeg er også ny med høns og her er mine første erfaringer med lopper, lus og blodmider på høns og i hønsehus- og gård.
Jeg fjernede alle siddepinde i hønsehuset og kunne konstaterede at der sad klaser af blodmider ved beslag i væggen.
Jeg sprøjtede direkte på utøj med Chok fluespray (købt hos amerika-thisted). Vaskede så alt af i brun sæde. Da det var tørt kalkede jeg vægge og gulv med Hemexcide blandet op med vand 1:3. (købt hos bangs.dk) Det er også blevet strøget tørt i halm, spåner og redekasser. Det hjalp øjeblikligt. Jeg satte nye siddepinde op.
Høns har fået droplop i nakken (købt hos købt hos amerika-thisted) og er blevet sprøjtet med Chok fluespray under hver vinge og i gumpen. (det blev gjort om aften hvor de var gået til ro)
Hønsene stortrives nu og æglægningen er gået 30 % op.
Hemexcide er et vidundermiddel, og økologisk. Det er knuste skaldyr der er lavet til pulver. Det virker på den måde at det klæber sig til miderne og lopper, som dør i løbet af et døgn. Det var et tilfælde jeg fandt ud af det. Jeg har endvidere fjernet alt gammel halm fra hønsegåden, og der også er sprøjtet med Hemexcide. Nu er der også meget få fluer tilbage.
Et stort arbejde, men en stor betydning det havde for hønsene. Jeg var ikke selv klar over at det var så galt fat.