Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hul i kråsen!  (Læst 4377 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Hul i kråsen!
« Dato: 17 August , 2014, 09:48 »
Jeg er ved at slagte en andrik. . Den har hul  i kråsen!! Dvs jeg renser kråsen,skærer den op og renser ud og fjerner det inderste gule lag,det plejer jeg at gøre, så får hunden lidt godt at spise. Alt ved andrikken ser fint ud,lever,hjerte,tarme  osv. Men i begge sider af kråsen er der et lille hul,som kråsen selv har lappet sammen igen. Indeni er der det sorteste gamle snask,der lugter af dèt man finder,når man renser bruser risten.. Har I oplevet det Før?  Og tør i spise dyret??
Jeg ser lige om jeg via mobil kan få billedet sat herind..adr! 
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ægge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
  • Har lidt hobby og brugs-fjerkræ
Sv: Hul i kråsen!
« Svar #1 Dato: 18 August , 2014, 11:13 »
Hej ..  Jeg har en kammerat der netop har været til bestyrelsesmøde i gåse og andeklubben Kjellerup og han fortæller at de talte en del om at mange dyr i år er angrebet af kråseorm... om det er en epedimi eller lokale problemer ved jeg ikke - men står dyret og krykker og ellers spiser ok, men tager ikke på så kan det være tegn på at det kunne være det.. blot et input...   :-)

mvh Rene

Jeg er ved at slagte en andrik. . Den har hul  i kråsen!! Dvs jeg renser kråsen,skærer den op og renser ud og fjerner det inderste gule lag,det plejer jeg at gøre, så får hunden lidt godt at spise. Alt ved andrikken ser fint ud,lever,hjerte,tarme  osv. Men i begge sider af kråsen er der et lille hul,som kråsen selv har lappet sammen igen. Indeni er der det sorteste gamle snask,der lugter af dèt man finder,når man renser bruser risten.. Har I oplevet det Før?  Og tør i spise dyret??
Jeg ser lige om jeg via mobil kan få billedet sat herind..adr!
Var ret aktiv racefjerkræopdrætter fra 1979-1990 og har siden da ingen dyr haft.
Men har nu fornylig 25 år efter, genoptaget interessen i langt mindre målestok til familie/hobbybrug :)
Nuværende fjerkræ :
Amrock + Plymoth rock i tværstribet og sort - stor race
Samt moderne engelske kamphøns sort orangebrystede i dværg.
+ en flok krydsningsæglæggere - "Isa Brown - mix" :-)

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Hul i kråsen!
« Svar #2 Dato: 18 August , 2014, 12:10 »
Sidste år havde jeg en andrik som havde spist en af de klammer som holder glasset fast på drivhuset (Hvordan pokker den så end har fået fat i den). Der var også tydelig udposning på kråsen og næsten hul hele vejen igennem. Men jeg havde ikke bemærket at den opførte sig anderledes og vægten lå stort set som de andre.

Den blev spist og smagte aldeles glimrende.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hul i kråsen!
« Svar #3 Dato: 22 August , 2014, 15:24 »
Morten.. Min første tanke var også et stykke glas fra drivhuset,og det kunne sagtens være, da de går op af drivhuset, men ellers var alt normalt ved den..opførsel,fødeindtag, vægt, indvolde osv...det var kun kråsen, der havde et hul i med mørkt mug-snask,der lugtede af rådden kloak. Jeg har pillet andrikken og den ligger i fryseren men har stadig ikke turde sætte tænderne i den
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hul i kråsen!
« Svar #4 Dato: 22 August , 2014, 16:05 »
Det er vist ikke ualmindeligt, at moskusænder får slugt fremmedlegemer.
Det tror da pokker så nysgerrige de er - de undersøger jo ALT! :D
Har to gange prøvet at to forskellige ænder havde fået fat i de klemmer, der holder glasset på plads i en skifteramme. De havde dog ikke slugt den, men den havde sat sig fast på tværs af deres underste næb! Og den ene havde haft den siddende lang tid, for næbbet var helt deformeret nedenunder klipsen :( De må begge have haft svært meget svært ved at spise...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hul i kråsen!
« Svar #5 Dato: 25 August , 2014, 12:55 »
Ja okay..så er det nok ikke usandsynligt med et glasskår.. Små klovne, er de :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling