Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af gåse- og andeæg under samme and?  (Læst 2740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Udrugning af gåse- og andeæg under samme and?
« Dato: 14 August , 2014, 02:35 »
Det er et stykke tid siden, og nu får jeg endelig spurgt:

Min moskusand begyndte at ruge på seks af sine egne æg og vi lagde fire gåseæg under hende også, da der burde være masser af plads. Tre af andeæggene forsvandt under hende (mår? rotter?) og de andre tre var meget rådne (må have været befrugtet). Gåseæggene blev alle ruget ud.

Da jeg altid hører om, at moskusænder tit ruger alle befrugtede æg ud, undrer det mig, at det slet ikke lykkedes hende med sine egne æg, derimod med de store gåseæg.

Kan det være, at de mindre æg ikke blev ruget ordentligt, når der var så stor størrelsesforskel på gåse- og andeæg? Har andre prøvet noget lignende?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Udrugning af gåse- og andeæg under samme and?
« Svar #1 Dato: 24 August , 2014, 03:23 »
Er der slet ikke nogen, der ved noget om dette?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Udrugning af gåse- og andeæg under samme and?
« Svar #2 Dato: 24 August , 2014, 09:56 »
Man kan godt ruge forskellige æg under samme skruk, og skal der korrigeres mht. hvor lang tid æggene skal ruge, hvis der her er forskel således at de klækker samtidig. Ved godt at spørgsmålet ikke drejer sig om dette.
Men hvis man har æg af forskellig størrelse under samme skruk, så kan der meget let ske det, såfremt at der er for stor størrelses-forskel, at de store æg ruller ind over de mindre æg, og så får de helt sikkert mindre varme. Størrelses forskellen i sig selv vil ikke få betydning mht. varme, når bare de ikke ligger oven på hinanden. En skruk har jo ikke blæser som en motorruger :)

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Udrugning af gåse- og andeæg under samme and?
« Svar #3 Dato: 28 August , 2014, 03:53 »
Det lyder som et meget godt bud, Rudy.
Jeg lagde gåseæggene til en uge efter andeæggene, og efter deres udviklings- og rådningstilstand at dømme, nåede de ikke at komme særlig langt. Det passer fint med, at de begyndte at få for lidt varme, så snart gåseæggene kom.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.