Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Herreløs hane  (Læst 11120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Herreløs hane
« Svar #15 Dato: 17 August , 2014, 11:39 »
De går frit med fasanerne, lige til skytten afliver og spiser dem. Der fodres i skoven (dvs skytten holder opsyn)så de mangler ikke noget. Jeg synes det er et langt bedre liv end så mange andre dyr har. Om en hane sidder i bur til udstilling eller fasanpasning, det tror jeg ikke der er den store forskel på. Der er da herre mange lækre ting at finde i en skovbund, jeg synes det er fedt med det frie liv. Enige bliver vi nok aldrig, men sådan er det jo.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Herreløs hane
« Svar #16 Dato: 17 August , 2014, 12:39 »
Det kan da godt være at de går og kan finde nok mad indtil vinter, men det er flokdyr, som må leve uden artsfæller, og når vinteren kommer så er det da en hård tid de går i møde. Efter min mening svarer det da næsten til at lukke mink ud i naturen. Det er faunaforurening, omend i mindre grad end minkene, da en hane jo ikke formerer sig af sig selv.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Herreløs hane
« Svar #17 Dato: 17 August , 2014, 13:31 »
Det kan da godt være at de går og kan finde nok mad indtil vinter, men det er flokdyr, som må leve uden artsfæller, og når vinteren kommer så er det da en hård tid de går i møde. Efter min mening svarer det da næsten til at lukke mink ud i naturen. Det er faunaforurening, omend i mindre grad end minkene, da en hane jo ikke formerer sig af sig selv.
de når ikke at møde vinteren. Andre haner er også artsfæller. Jeg sætter også mine unghaner sammen uden høner ind til de skal slagtes, det tager de ikke skade af, og hønerne bliver skånet for at blive trådt i stykket. Men nu er det slet ikke det her tråden handlet om, så jeg gider ikke spilde mere tid på det.
Det giver bare ikke mening at den havde snor om benet for at passe fasaner, det var sådan set bare det jeg ville frem til. Hvis jægere virkelig er så onde og drabelige så ville det give mening at den er bundet  som levende lokkemad i en fælde.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Herreløs hane
« Svar #18 Dato: 17 August , 2014, 13:43 »
Har hanen fået et nyt hjem?
Venlig hilsen
Eva

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Herreløs hane
« Svar #19 Dato: 17 August , 2014, 14:05 »
Har hanen fået et nyt hjem?
Ja, det har han. Har bor i Ringsted nu og deler gård med bl.a. udtjente burhøns. Han er flink til at gå på pind sammen med hønerne, og den gamle hane har accepteret ham uden videre.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helba

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Herreløs hane
« Svar #20 Dato: 17 ſeptember , 2014, 16:41 »
Nu er jeg jæger selv, og det gør mig så forbandet ked af, at endnu engang at skulle eksponeres som et umenneske generelt. Først og fremmest har jeg ALDRIG hørt om, at en hane skal bindes i forbindelse med udsætning af fasaner. Dernæst sørger den ansvarlige jæger for at passe sine dyr og når hanens gerning er udfyldt, at enten at tage den med hjem til flokken eller sørge for at aflive den til en god gange mad. Vi er altså stadig ansvarlige jægere, som skyder til gryden samtidig med at vi nyder den dejlige danske natur. Men hvor er der dog mange, der stadig (og det fatter jeg så ikke), der tror at dyr kommer fra en køleboks og overlader selv aflivning til andre.
Venlig hilsen

Helle

Ejer af: 8 New Hampshire høns, 1 hvid italiener, 4 gæs og 1 labrador (usandsynlig dum, men dejlig)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Herreløs hane
« Svar #21 Dato: 17 ſeptember , 2014, 16:49 »
Men verden er desværre ikke kun sort og hvid og desværre findes der ansvarsløse jægere ligesom der findes ansvarsløse hønsefolk. Eller ansvarsløse mennesker generelt.

Men heldigvis er der trods alt flest af de ansvarsfulde, selvom man ikke hører så meget om dem. ;)

Men hanen kunne lige så havde været en kælehane, som nogen er blevet træt af, fordi den nu ikke mere er en nuttet lille kylling, men en voksen hane, som hovsa også galer.....og som så er sluppet fri, ud fra devisen om : ude af øje, ude af sind. Og det er synd og dyrt at aflive den ( hvis dyrlægen skal gøre det).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Herreløs hane
« Svar #22 Dato: 17 ſeptember , 2014, 19:20 »
Det er da dejligt med så mange moralske mennesker, og husk dobbelt moral  er dobbelt så godt.
Jeg er selv jæger og dyre elsker. Men når man begynder at lægge menneskelige evner  hos dyr. Dyr skal behandles anstændig .
En hane i naturen kan være en der er stukket af fra en hønsegård. Men den som Tanja beskriver er en der har være udsat for dyreplageri.  Drengestreger vil måske nogle kalde det, men det bliver ikke bedre af den grund.
Jæger der sætter fasaner ud tager som regel "rugehønen" med ud i skoven, flokken kan være på mellem 25 og 50 fugle. når hun har udtjent sin rolle som fasan mor kommer hun tilbage i hønsegården.
Men der findes mennesker der er modstander af burhøns, men hobby hønsefolk der køber en hønsehus/-gård pakke. om som følger vejledningen om at der kan være 10-12 høns i det lille hønsehus. De er modstander af burhøns men glad for sine egne høns som har lige så meget plads som en burhøne.
Jeg tror emnet om det er udtømt nu.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders