Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP!!!!  (Læst 9851 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
HJÆLP!!!!
« Dato: 01 August , 2014, 09:53 »
Min høne har forladt reden med tre nyklækkede kylling, men der ligger stadig tre æg der er påbegyndt klækning og pipper, hvad skal jeg gøre? Jeg har ingen varmelampe eller rugemaskine.
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #1 Dato: 01 August , 2014, 10:13 »
Jeg har læst herinde om en der brugte en ovn, der kunne stilles til meget lave grader... Det er meget meget vigtigt at holde fugtigheden oppe, så hinden ikke tørrer ud, så du kan fugte hinden med lunkent vand med jævne mellemrum. Du kan godt meget forsigtigt piller lidt af skallen af, så det går lidt hurtigere, men du må kun tage det af, som ikke indeholder friske blodårer, ellers kan kyllingen forbløde.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #2 Dato: 01 August , 2014, 11:01 »
I en lille kasse, en lampe med en glødepære over og så sprøjte lidt vand på med sådan en...ja, hvad hedder den nu...sådan en man bruger til at stænke strygetøj med ::)

eller

en varmepude med et let fleecetæppe over og en fugtig klud

Jeg turde ikke den med ovnen, med mindre man har en specialovn
« Senest Redigeret: 01 August , 2014, 16:18 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #3 Dato: 01 August , 2014, 11:27 »
Jeg har puttet dem i en kurv oven på en varmepude. Skal den fugtige klud være over eller under æggene? der er hul ind så jeg kan se næb og hovedet ved begge æg og kan se det går hurtigt med at hinden tørre ud. Så lige nu drypper jeg forsigtigt vand på hinden for at holde den fugtig.
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #4 Dato: 01 August , 2014, 11:50 »
Jeg ville lægge den fugtige og hårdt opvredede klud over æggene, hvor klækkehullerne sikkert også er - og du har ret...hinden tørrer meget hurtigt ud

Spændende og pøj, pøj /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #5 Dato: 01 August , 2014, 11:53 »
Det var også det jeg blev enig med mig selv om. Så det er gjort.
Jeg er sådan i tvivl om de overlever, men de pipper i hvert fald lystigt lige nu.
Skal til svigermors fødselsdag i aften og manden har sagt at dem tager du altså ikke med, men det gør jeg. ;D De SKAL bare overleve denne hårde start på livet.
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #6 Dato: 01 August , 2014, 11:56 »
Jo, jo - når du kan se næb og hoved og der pippes og arbejdes lystigt - det nye klækkested er på plads og du sørger for fugtighed og sidder stand by, hvis der skal hjælp til, så skal de nok klare den.

Når næb og hoved er så tydelige, så vil jeg tro, at de er ude inden aften med eller uden hjælp. Dog er det jo en dum aften, I skal ud, for de små skulle gerne tilbage under skrukken i aften - under overvågning ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #7 Dato: 01 August , 2014, 11:59 »
Ja, jeg må simpelthen bare vælge om det er svigermor eller høns der kommer i første række, kender min prioritet lige nu og her, men mon mand og svigermor mener det samme  ;)
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #8 Dato: 01 August , 2014, 12:02 »
Ellers kan du lige smutte ud og købe en varmelampe og forberede en kasse til i aften - en varmelampe + pære koster ikke alverden, og den er altid god at have i baghånden - også til en evt. syg høne en dag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #9 Dato: 01 August , 2014, 12:05 »
Du mener at jeg kan lade dem være i kasse med varmelampe i aften og så sætte dem under skrukken i morgen aften? Det er vel bedst at sætte dem under hende når de er gået til ro?
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #10 Dato: 01 August , 2014, 12:18 »
Du mener at jeg kan lade dem være i kasse med varmelampe i aften og så sætte dem under skrukken i morgen aften? Det er vel bedst at sætte dem under hende når de er gået til ro?

Ja - de skal under skrukken, når hun er gået til ro med de andre kyllinger - så lister du dem ind under hendes vinge...bagfra...lige så forsigtigt en efter en, og så skulle der meget gerne blive ro ret hurtigt.

Er kyllingerne ude inden aften og I skal afsted, så kan de nok godt gå under varmelampe til i morgen aften- hvornår klækkede de første kyllinger? Hvis nu - så frem i fald og mod forventning, at skrukken ikke vil have kyllingerne, så skal du alligevel have en varmelampe

Nu ved jeg jo ikke, hvor længe svigermor fester på sin fødselsdag, men ellers var der jo også muligheden for, at de nye kunne komme ud under deres mor, når i kommer hjem i aften/nat
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #11 Dato: 01 August , 2014, 12:22 »
De andre kyllinger er fra onsdag og det er først idag hun har forladt reden. Hun virker som en super god hønemor og tror/håber ikke det bliver et problem. Vi skal overnatte ved svigermor, da det er en længere rejse op til hende.
Jeg må bare ind og købe en lampe og pære, så har jeg den også til en anden gang som du selv siger.
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #12 Dato: 01 August , 2014, 12:25 »
Det var dog også uheldigt, at fødsel og fødselsdag skulle falde sammen ??? :-\ men sådan som jeres planer er, så er der vist ingen vej uden om den varmelampe - og så de nyklækkede kyllinger ind under skrukken i morgen aften ved hønsesovetid
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #13 Dato: 01 August , 2014, 12:30 »
Jeg vil køre ud og købe en varmelampe med det samme. Tusind tak for hjælpen.
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: HJÆLP!!!!
« Svar #14 Dato: 01 August , 2014, 12:37 »
Lad os endelig høre, hvordan det hele kommer til at gå - pøj, pøj igen - og tillykke med svigermor ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14