Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sorte prikker?  (Læst 4841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sorte prikker?
« Dato: 24 Juli , 2014, 19:12 »
Hej, mine høns har nogle ansamlinger af sorte prikker på deres kamme og også lidt på hagelapperne? jeg har forsøgt at google og snuse rundt herinde, men synes ikke at have kunnet finde noget om det, er der nogen der ved hvad det er? De ser ud til at have det fint og virker glade og friske, men jeg er ret sikker på at det ikke er meningen at de skal have underlige sorte prikker... :o nogen der kan hjælpe?

De går frit i haven det meste af dagen og virker rimeligt lykkelige og meget madglade ::)
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Sorte prikker?
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2014, 19:27 »
Jeg har haft en hane med de prikker og han fik det fordi han forsvarede sine høns ved at springe op i hegnet da en hund kom ind i haven. Så på ham var det småsår efter kamp. Men hunden gennem hegnet.
Venlig hilsen
Eva

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Sorte prikker?
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2014, 19:36 »
Her er det alle mine høns der er ramt af små sorte prikker, kan det være så fra mider eller sådan noget? <A :-\
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Sorte prikker?
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2014, 19:42 »
Aner det ikke, måske andre kan hjælpe ?
Ligner det sår. Måske du kan sætte et billed ind, umiddelbart lyder det sært at de alle har det
Venlig hilsen
Eva

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Sorte prikker?
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2014, 19:57 »
Ved nærmere intens stirende eftertjek er det kun de store høns der ser ud til at have prikkerne - de små har bare fået smurt sig ind i kirsebær saft og møg så det lignede at de også havde fået de samme sorte prikker som hos de store... Jeg synes ikke at det ligner sår, men det ser heller ikke ud til at være nogen form for levende organismer og jeg har lige tjekket hønsehuset for 117 gang og kan ikke finde nogle røde prikker eller noget levende - udover fluer og en del sorte prikker der vist blot betyder at jeg skal til at gøre rent... Er meget forvirret over mine høns sorte prikker i ansigterne, men dog lettet over at de små ikke virker ramt  ::) Kan det være sådan som mine høns bare ser ud? de virker bestemt ikke som om de lever op til deres racestandarder ihvertfald, men da der er tale om to individer af forskellige racer, men dog fra samme avler, virker det bare usandsynligt? Den ene er en Kochiner høne og den anden en Lys Sussex hane som vi begge selv har ruget ud i maskinen... Æggene blev købt som værende fra Kochiner, men vi er tydeligvis blevet snydt og har fået hvad de lige kunne få samlet sammen...
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Sorte prikker?
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2014, 11:19 »
Det lyder som en sygdom ved navn blackhead, men ved ikke om det går i kammen. Men hvis de små ikke har noget, ville jeg adskille hønsene lidt, for ikke at smitte, hvis det viser sig at de store har fået en sygdom på sig. :o
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Sorte prikker?
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2014, 16:46 »
Det er sandsynligtvis indtørret blod.
Mange insekter bider i disse dage pga det tørre varme vejr, så det kan give små sorte "blodprikker" på kammene - der jo er et godt sted at bide fordi de er blodfyldte. Det kan også være fordi de har hakket hinanden lidt indbyrdes ...

Du kan lige tjekke med en tot vådt vat, hvis det er blod kan du få det af og det vil opløses på vattet og blive rødt igen :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Sorte prikker?
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2014, 17:02 »
Mange tak, det vil jeg så tjekke så snart jeg kommer hjem fra sommerhuset, håber at det bare er blod og ikke noget alvorligt *k <+
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...