Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bar hals, hvad kan være problemet?  (Læst 6210 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Bar hals, hvad kan være problemet?
« Dato: 24 Juli , 2014, 18:42 »
mange af min venindes høns har i længere periode været bar på halsen under næbet.

det er især de store blandingshøns af faverolles/wyandotte/sussex/ kochin. hvor nogle har skæg. det er især her det har vist sig.

også hanen er delvis bar i skæget (faverolles/wyandot blanding)

jeg tjekke et par stk for noget tid siden og intet utøj eller andet at se. de blev også tjekket for utøj for nogle måneder siden i forbindelse med rengøring og indflytning af nye høns. kunne ikke umiddelbart finde utøj, men de fik alligevel alle et par pust stald chok.

nu kiggede jeg til dem igen i går. og nogle var blevet stort set bare på hele halsen nu.

hvad pokker er det mon? der er nogle der slet ikke er påvirket. primært de lettere høns.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Bar hals, hvad kan være problemet?
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2014, 20:33 »
Skæggede høns kan særlig godt lide at nulre/nusse hinanden især skægget på hanen er tit udsat, men kan også ske hønerne imellem hinanden nulres helt bare. Ikke ond mening, men af hygge/sammenhold.

Andre fælder lidt mærkeligt især nogle af vores MEDK kan finde på at blive helt bare på halsen og under næb før de begynder at fælde resten af fjerdragten.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Bar hals, hvad kan være problemet?
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2014, 22:24 »
Kan de måske lige komme med hoved igennem hønsetråd? Det kan være at de slider fjerene af når de trækker hovedet tilbage. Bare en tanke.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Bar hals, hvad kan være problemet?
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2014, 23:40 »
tak for bud  :) tror ikke det er tråden. de har rigtig meget plads og stikker ikke hoved igennem, så vidt jeg ved. det er også store masker hegn.

hvis det er en form for nusseri, burde det så ikke være set før?  hun har haft dem i flere år og det er først nu det er et problem. hanen er nok mindst "angrebet".men er alligevel ret bar i skæget. og hun har rimelig mange høner. både de store blandinger som nævnt. men også wyandotter fra mig og nogle mindre italiener/australorp/orpington blandinger. og nogle af dem er blandet med hanen og få har også skæg. og enkelte hybrid blandinger iblandt. men som jeg husker det er det vidst kun de store med mest faverolles/sussex/kochin i der er meget bare. vil lige undersøge nærmere i morgen hvor jeg nok skal se dem igen :-) vil også lige høre hende ad om hun har observeret fjerpilning/nusning, men tror det ikke siden hun spørger mig hvad det kan være.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Bar hals, hvad kan være problemet?
« Svar #4 Dato: 06 August , 2014, 19:29 »
Hvis hun har hybrider så har de garanteret pillet skægget af hanefar og beskæggede høns.

Vi har een Isa Brown og der er hverken skæg på høns eller hane af de beskæggede dyr vi har.

Vi er dog i færd med omgang 2 af beskæggede høns, så vi ser om tendensen fortsætter.

Vi har haft briller på synderen ad flere omgang i 3 uger ad gangen. Det er ubehageligt at sætte på, alternativet var øksen, og det var uacceptabelt da synderen hos os er pensionist og den mest populære, rolige og tamme høne vi har.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Bar hals, hvad kan være problemet?
« Svar #5 Dato: 06 August , 2014, 22:30 »
hun har ikke set dem pille fjer, overhovedet. men har faktisk hybrider. de går dog ikke sammen med de andre, og dog da hun har fortalt nogle havde fundet et hul i hegnet. men det tror jeg der er styr på nu. hybriderne er næbkuperede, så kan de overhovedet pille fjer? de ser selv fine ud. hun har nogle halv hybrid, halv blandingsracer som er hjemmelavede. ved ikke om det kan være dem. men burde det så ikke være sket før? de er nemlig fra sidste år.

jeg husker ikke om de var bare inden hybriderne kom, men det finder jeg lige ud af.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Bar hals, hvad kan være problemet?
« Svar #6 Dato: 10 August , 2014, 21:44 »
I dag hørte jeg små skrig med mellemrum fra de små 5-ugers kyllinger vi har.

Da jeg kom derhen så jeg at Isa Brown hønen stod og udså sig små fjer på undersiden af kyllingerne og flåede dem af for at spise dem, de små skrig kom når en fjer blev trukket ud.

Isa'en blev straks fjernet og sat i indhegning. Stod det til mig var den blevet et hoved kortere på stedet, men det er desværre bandlyst af tøserne. Grrr møghøne.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Bar hals, hvad kan være problemet?
« Svar #7 Dato: 10 August , 2014, 23:37 »
okay, mærkelig adfærd. det lyder som protein mangel måske ? dette har jeg også oplevet ved nogle hold moskusællinger. så snart vingefjerene viser sig kan de også gå efter dem, kun for at spise dem. jeg skal prøve med fiskemel om det kan løse problemet. for umiddelbart kan det kun være animalsk protein de kan mangle.

jeg hørte hende ad, og de var også bare på halsen inden hybriderne kom. og hun har nu aldrig set dem pille de andre, hvor de har været under hegnet. der er også en enkelt hybrid hjemmelavet blanding der også har været bar. de ser nu bedre ud med nye fjer på vej hos de fleste.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Bar hals, hvad kan være problemet?
« Svar #8 Dato: 16 August , 2014, 23:47 »
Det kan være hendes æglægningsfoder er et fuldfoder som hun blander op med korn. Det gør vi rent faktisk også selv, men det betyder at proteinindholdet falder.

Jeg kiggede på sækkene med fuldfoder og sammenlignede med sækkene med tilskudsfoder.

16% protein i fuldfoderet og 24% på tilskudsfoderet.

Så ud fra min simple betragtning så reducerer man almindeligvis proteinindholdet med 8% ved at tilsætte korn selv. Dvs. vi går nok fra 16% til 8% - og det kan sådan set godt gå hen og blive for lidt. Men de får lidt fra køkkenet der også hiver proteinindholdet lidt op.

Ellers skal man tilsætte noget som har et højt proteininhold.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Bar hals, hvad kan være problemet?
« Svar #9 Dato: 17 August , 2014, 12:47 »
jo hun og også mig selv bruger korn og blander æglægningstilskudsfoder i. (samme korn og foder da vi deler) vi blander begge 2 dele korn og 1 del tilskud. plus de får en masse grønt og andet også. det rigtige blandingsforhold til tilskudsfoderet er normalt 50/50. og jeg har aldrig oplevet fjerpilleri hos mine. og får pænt med æg og det hele.

nu er korn jo ikke helt uden protein. der er normalt 8-10 % protein i korn :-) det skal du have med i regnskabet.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Bar hals, hvad kan være problemet?
« Svar #10 Dato: 17 August , 2014, 19:33 »
Ja men så passer regnskabet også næsten.

24pct i ren tilskudsfoder.

50/50 så falder proteinindholdet fra 24pct til 17pct hvis du blander 10pct proteinrigt foder i.

Regnestykket er: 0,5 * 24 + 0,5 * 10 = 17

Hvis du så gør det samme trick med foder der kun har 16pct proteinindhold så er du længere nede:

0,5 * 16 + 0,5 * 10 = 13

Det er måske mest af akademisk interesse om det er 13 eller 17 pct proteinindhold, men i stordrift betyder det nok noget alligevel. Det hyggelige havehønsehold som vi har os er det nok nær ved ligegyldigt.

I øvrigt meget interessant: Proteininholdet af dansk korn falder fordi landmændene ikke får lov at gøde tilstrækkeligt til at producere korn af høj kvalitet. Tak til regeringen for at ødelægge det.

http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2013/1/15/Proteinindholdikornfalderfortsat.htm
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire