Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal af med haner  (Læst 1815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nekkos

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Skal af med haner
« Dato: 24 Juli , 2014, 13:33 »
Hej alle.

Vores 10 plymouth rock´er er ved at være godt 3 måneder gamle. Vi hentede dem daggamle og det viste sig at der var 6 haner og 4 høner.
I en tidligere tråd blev jeg anbefalet kun at have en hane til de 4 høns, så nu skal vi gerne af med de 5 haner. Den ene er afsat, de andre bliver slagtet.
Men hvor gamle skal de være, før det er normalt at slagte dem ?.

Vi ville jo også gerne have 3-4 høner mere og har tænkt på at ruge dem ud selv, her er der også et par spørgsmål.
Hvor gammel skal vores hane være før den kan befrugte hønernes æg ?
Og hvis vi udklækker rugeæg, kan vi så sætte dem sammen med den ene hane og de fire høns ( efter de har gået i rugemoder i 3-4 uger ) ?

Hilsen Brian

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal af med haner
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2014, 09:56 »
Kommer jo lidt an på hvad de bliver fodret med og om hvor store slagtedyr du vil have.

Jeg slagter mine haner fra ca. 4 måneders alderen og op efter. Alt efter hvor mange jeg frasortere.

En hane kan vel befrugte når den er + 6 måneder, men jeg vil anbefale jer at vente med at lave kyllinger til foråret, for de bliver de bedst af. Især når det er store racer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Skal af med haner
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2014, 08:23 »
Jeg kigger ikke på kalender men på vægt og føler med fingerne. Der er ca 40% slagte svind, dvs kyllinger skal være ca 2,5 - 3 kg levende vægt. Den giver 1,2-1,7 kg i slagtevægt hvilken er passende størrelse os to. Her er mange som sværger til slagtevægt over to kg.
For at nå den vægt har de været alt fra 68 til 157 dage gamle, alt efter race og årstid.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand