Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Utøj og mider ??  (Læst 1507 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariba

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
  • Brogede heste er de bedste <3
Utøj og mider ??
« Dato: 22 Juli , 2014, 01:55 »
Som helt ny hønse-ejer håber jeg at kunne få lidt råd og vejledning her ;-)
Hønsehuset er indrettet efter bedste evne og mange studier på nettet, foder og udstyr på plads og i dag har vi så hentet 4 fine høns!
troede så egentlig at alt var godt........men til min skræk læser jeg her om mider og utøj i stor stil ;-/
Er det noget der pr automatik følger med hønsehold ........og er det meget uansvarligt ikke at behandle forbyggende med Hemexcide eller Tør-øko-sug?
Hvad gør I...... ?

mvh Marrianne ...... der jo bliver helt bekymret på mine fire fine frøkeners vejne
Parcelhusbedriften består af:
0,1 Maran
0,1 sølvblå kønigsberger
0,1 grønlægger
0,1 sperber
1,0 blå Britte
1,0 brun lab
0,1 hollænder kanin
1,0 broget pony, der dog er opstaldet udenfor matriklen

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Utøj og mider ??
« Svar #1 Dato: 22 Juli , 2014, 12:43 »
Tjaaa, det kommer an på hvordan du holder dine høns.

Smitten kommer typisk fra vilde fugle eller ved at du ved et uheld får indkøbt en ny høne med gæster ...

Så hvis dine opstaldningsforhold er sådan at de hverken i huset eller gården på nogen måde kan smittes af vilde fugle og du aldrig kommer til at tilkøbe noget med ubudne gæster - ja så er du på ret sikker grund og forebyggelse vil sikkert være spildt ;)

Hvis man som her har høns i haven til tider + uoverdækket og ikke hermetisk lukket hønsegård, så kommer der næsten uvægerligt et eller andet utøj til på et tidspunkt. om man vil forebygge eller ej er vel lidt en smagssag og uansvarligt ville jeg i hvert fald ikke kalde det  ;)

Personligt forebygger jeg med hemexcide i hønsehuset også bekymrer jeg mig egentligt ikke ret meget mere om det ;)
Et tørt staldmiljø giver også færre fluer  /o
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Utøj og mider ??
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2014, 21:13 »
Tillykke med dine nye høns :).

Jeg har altid haft et rent og pænt hønsehus til mine høns, men jeg har desværre haft utøj hvert år, hvilket helt sikkert skyldes, at hønsene kommer på friland hver dag. Jeg har holdt det nede ved jævnlig rengøring, og udskiftning af træredekasser med nogen af plastic. Siddepindende bliver gnedet med petroleum og Tør-øko-sug af og til, og alle hønsefusser bliver smurt forebyggende med kopattesalve i ny og næ.

Du er velkommen til at kigge forbi en dag hvis du vil. Jeg kan se, at du bor ved Holbæk - jeg bor i Undløse.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"