Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: For småt?  (Læst 7274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nadia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
For småt?
« Dato: 21 Juli , 2014, 10:29 »
Vi overvejede sidste år at få høns i haven, men kom fra det pga. andre projekter på vores nye hus.
Nu har vi besluttet at tiden er passende, og skal derfor have fundet ud af hvilket hønsehus + gård vi skal have.
Egentlig ville vi helst selv bygge, men da vi ingen erfaring har med det, og er bange for ikke at kunne lave et helt træktfrit hønsehus, overvejer vi at købe et færdigbygget. Der er dog det problem at de ikke helt er store nok, synes vi.
Umiddelbart er den største gård+hus man kan købe denne: http://www.sbhandel.dk/shop/hoensehus-med-hoensegaard-229p.html

Planen er så at vi ville forlænge hønsegården. Det skal lige siges at vores høns skal gå frie på vores 600 kvm græsareal, men skulle vi på ferie eller andet, skal de have nok plads til at være i gården det stykke tid.

Problemet er at det vil blive svært at bygge huset større. Jeg kan regne mig frem til at det er ca. 1,8 kvm stort, med 3 redekasser. Vi har planer om ca. 6 høns, (umiddelbart store Wyandotter) hvad synes i om den størrelse?
Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 akvarie med Taiwan bee rejer
1 utrolig tålmodig mand
Forhåbentlig snart en gruppe Orpingtons

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: For småt?
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2014, 10:36 »
En mulighed var måske at bygge hønsehuset i 2 etager.
Jeg har selv et par stykker, hvor "underetagen" er mad/vand og redekasse.
Soveafdelingen er overetagen.

De skulle lige hjælpes på plads i starten (længe siden), men jeg kan se i forhold til nabo, at det er meget nemt at gøre rent.
Hønsene skider kun på overetage. Underetagen er ren, og ingen problemer med skidt i foder eller vand.

Hønsehuset er hævet over jorden - "kælderen" er derfor udenfor og de kan gå her når det er regnvejr.

Det er et selvbygger hønsehus.

Jeg bruger samme princip hvor jeg har kyllinger
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: For småt?
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2014, 11:25 »
de huse der kan købes i denne stil er for det meste noget billigt bras der ikk er pengene værd, og aligevel for små, man skal ikke regne med det antal høns de skriver, medmindre man ønske rat holde burhøns, hvilket jo er lovligt.

Offline Familie hanen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: For småt?
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2014, 11:27 »
Følger lige lidt med.
 Skal snart til at planlægge vores udbygning.
Måske du havde nogle billeder af etagebyggeriet

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: For småt?
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2014, 11:43 »
Her lidt billeder af Guantanamo (det kalder vi det udendørs hønsehus), og det til kyllinger.
Lige nu går der en høne med 6 kyllinger (1 uge gamle), men når de er 2-3 mdr. gamle begynder de at bruge pindene for oven. Der er naturligvis udgang til en stor gård.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Nadia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: For småt?
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2014, 16:28 »
Ellers er vores anden overvejelse at benytte os af sådan et legehus her:



Det er 2,7 kvm. Hæve det over jorden, og bygge gården rundt om :)
Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 akvarie med Taiwan bee rejer
1 utrolig tålmodig mand
Forhåbentlig snart en gruppe Orpingtons

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: For småt?
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2014, 20:06 »
de dyre huse man kan købe er ikke pengene værd. de er ALT for små og dårlige materialer de er lavet af.

jeg har selv bygget 2 huse. det ene i fuld ståhøjde og det andet noget lavere hvor der er fri højde under.

de skal faktisk sælges da jeg skal have lavet stamme opdelinger i stalden i stedet. det er ikke svært at bygge selv. og du kan finde mange råd herinde. plus det kan gøres meget bedre og ikke mindst billigere.

mine huse er ca 120cm * 240 cm. det passede nemlig med pladerne der er brugt og det er fint med soveplads til 8-10 store wyandotter. mine bruger kun deres hus til at sove i. og har ellers en stor gård. jeg har plads til 2 pinde og om vinteren er der vand og foder derinde også.

har i ikke mod på selvbyg så find et legehus, evt brugt. og indret det til hønsehus.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: For småt?
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2014, 21:27 »
Du kan eventuelt finde en gammel campingvogn eller skurvogn til små penge ... Eller købe redskapsskur i bauhaus til 4000 kr ... Det ville jeg heller bruge en de små hønsehuse som findes ....
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: For småt?
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2014, 07:10 »
Et alternativ kunne være at kontakte en lokal produktionsskole. De laver ofte fine hønsehuse på bestilling, til en fornuftig pris, og som med garanti holder bedre end de færdigkøbte huse byggermarkederne og dyrehandlerne sælger. De ER ikke gode i kvaliteten /d.

Et fif til jeres hønsehus er at finde et skur/hus med ståhøjde. Det er rigtig rart at kunne stå op i hønsehuset, når det skal gøres rent. :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: For småt?
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2014, 13:24 »
På bagsiden af denne uges Bauhaus er der et hus på ben, og altså rottefrit og nemt at komme til, og hønsene kan komme i tørvejr under huset.... dejligt hus,,, og jeg må sige at jeg har haft sådanne legehuse til hønsehuse, og de har holdt i 10 -12 år .. det sidste flyttede jeg fra, men det står endnu...
Verandaen hvis du vælger sådan et, kan du inddrage i hønsehuset, ellers er det et sted der bare bliver svinet på..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nadia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: For småt?
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2014, 18:09 »
Vi har fundet et legehus, men indre mål er kun 1,4 kvm. Dette er uden redekassens som så bliver bygget udenpå. Hvis det ikke lykkedes os at bygge det større, så må vi anskaffe os dværg wyandotter i stedet og nøjes med dem der så er plads til.
Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 akvarie med Taiwan bee rejer
1 utrolig tålmodig mand
Forhåbentlig snart en gruppe Orpingtons

Offline erica

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: For småt?
« Svar #11 Dato: 24 Juli , 2014, 18:22 »
Har i prøvet at kigge på hønsehusene fra woodnordic? Jeg synes de ser langt bedre ud end andre købehuse
Erica - Ret vild med det her hønsetosseri :-)

Offline Nadia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: For småt?
« Svar #12 Dato: 24 Juli , 2014, 18:39 »
Nej dem har jeg ikke set før nu Erica, men der er bestemt et lovende et. Jeg har nu skrevet til dem omkring leveringstid. Tak for tippet :)
Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 akvarie med Taiwan bee rejer
1 utrolig tålmodig mand
Forhåbentlig snart en gruppe Orpingtons

Offline Nadia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: For småt?
« Svar #13 Dato: 24 Juli , 2014, 20:52 »
Er der nogle der har erfaringer med Wood Nordic??
Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 akvarie med Taiwan bee rejer
1 utrolig tålmodig mand
Forhåbentlig snart en gruppe Orpingtons