Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Redekasser  (Læst 5076 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Redekasser
« Dato: 20 Juli , 2014, 14:23 »
Hej.
Er helt ny i dette form, men har været herinde og læsere mange gange :). Vi har de sidste to år haft høns til stor fornøjelse. I år er det første gang vi har prøvet at ruge egne kyllinger ud og det bliver ikke sidste ;D.
Min mand har selv bygget hønsehuset og redekasserner og det har fungeret fint end til nu........vi har fået blodmider :(Alt er rengjort i brun sæbe, Virkon S, kalket og sprøjtet med stald chok. Redekasserner er smidt ud, da det var her de sad. Kasserne var lavet af gamle træplader, men mange sprækker.
Mit spørgsmål er, hvad skal vi lave de nye redekasser af. Kan læse at nogle bruger kattebakke.......er det bedre end træ???hvad med murebaljer? Hvad har I erfaring med?Hvad er bedst/mest rengøringsvenligt?
På forhånd tak :)

Venlig hilsen Tinne
1,0 Mand
0,3 Dansk landrace,
0,7 Rødeste Amerikanerne
0,1 Labrador
0,0,4 Orpington

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Redekasser
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2014, 14:48 »
Alt hvad der har en glat overflade er velegnet, det er svært for blodmider at gemme sig og det er hurtigt at gøre rent. Det er rigtigt  at mange bruger katte toiletter med lem. De er også gode til skrukhøner.
Jeg ved ikke rigtig med ideen med murebalje, ville du skære et hul i den eller hvad?
Kan ikke  lige se det for mig.

Venlig hilsen
Eva

Offline Tinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Redekasser
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2014, 15:11 »
Hej.
Tusind tak for svaret :)
Ved ikke lige hvad jeg havde tænkt med murebaljer :o
Pt har vi sat æblekasser med halm ind til dem og det fungere fint. Så må manden i gang med at lave nogle nye redekasser :)
Venlig hilsen Tinne
1,0 Mand
0,3 Dansk landrace,
0,7 Rødeste Amerikanerne
0,1 Labrador
0,0,4 Orpington

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Redekasser
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2014, 16:36 »
Jeg har lavet en af de her https://www.youtube.com/watch?v=T5We9HoVKnc

Ellers bruger jeg kattetransportkasser og flade papkasser fra købmanden. Plastikkasserne kan nemt vaskes, og papkasserne smider jeg bare ud, hvis de bliver for beskidte.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Redekasser
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2014, 16:57 »
De var godt nok smarte :D
Venlig hilsen Tinne
1,0 Mand
0,3 Dansk landrace,
0,7 Rødeste Amerikanerne
0,1 Labrador
0,0,4 Orpington

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Redekasser
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2014, 11:27 »
Jeg har dårlige erfaring med at bruge plastkasser til skruk kasse.
De er ganske enkelt for lukkede, hvilket gør at hønen sveder og derved bliver æggene for varme.

Høns sveder via munden, ligesom hunde. Dvs. hun åbner/lukker munden for at ventilere og sveder på denne måde.
Jeg sætter et netværks kamera op, når en høne starter på skruk, for at se hvordan hun passer æg, og generelt følge med i om hun kommer ud af reden.
Det er på denne måde jeg har bemærket at hønsene sveder i plastkasserne.
Kommer jeg ind i udhuset hvor de ruger, holder de straks op og holder i stedet øje med mig.

Jeg plejer selv at bruge en trækasse der ikke er alt for lukket - i princippet en gammel ølkasse.
Om sommeren har jeg en mere åben kasse, hvor siderne er lavet af windbreaker net ( forklaring her: http://www.expo-net.dk/Standard/Produkter/Bygge%20-%20anl%C3%A6g/Vindbrydende%20net.aspx )

Dvs. kassen er stadig "lukket", men der kan komme luft til.

Sidste hold fik pga. sommervarmen bygget en rede af herregårdssten, hvori hø blev lagt til rede på en bund af styropor. Og så tag over (taget er en del af det bur hun ruger i - 50 cm højt)


En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Redekasser
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2014, 13:01 »
Er ret sikker på at mine skrukker ikke sveder i deres kattetransportkasser. Der er jo god udluftning i dem og min stald er også ret kølig om sommeren. Men den plastikkasse med hul i siden kunne nok godt blive for varm. Jeg har en skruk der ligger i sådan en kasse pt, men der har jeg bare taget låget af.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Redekasser
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2014, 14:57 »
Vi sværger også til vores gamle ølkasser med en bageplade over.  ;)

Offline Tinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Redekasser
« Svar #8 Dato: 21 Juli , 2014, 17:22 »
Tror vi bygger nogle redekasser selv. Lige nu bruger vi bare æblekasser :) Pt har vi ingen skruk, men når/ hvis vi får det igen, har vi allerede et skrukhus til skrukken :) så flytter vi hende der over.
Venlig hilsen Tinne
1,0 Mand
0,3 Dansk landrace,
0,7 Rødeste Amerikanerne
0,1 Labrador
0,0,4 Orpington