Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusandeæg i rugemaskine: Hvilken temperatur/fugtighed ?  (Læst 6306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Hej
Jeg har lige fyldt min Rcom 20, med moskusandeæg.
Så vidt jeg kan se, så tager det 35 dage at udruge et moskusandeæg. (28 dage for en alm. and)
Men jeg er i tvivl om hvad temp/fugtighed maskinen skal indstilles til.
I manulen for Rcom 20. Er moskusænder ikke beskrevet, men alm ænder (hvad det så er?) Der står at temperaturen skal være 37,5, og 50% luftfugtighed. de sidste 3 dage skal temp være 38 c. Og luftfugtighed 65%.

Her på siden kunne jeg også kun finde oplysninger på "ænder" . Her står at temp. skal være 38,5 C / luftfugtighed 55% de første 21 dage, herefter temp. 38,9 C. På klæggedagen hæves luftfugtighed til 75-80%.

På en Amerikansk hjemmeside stå at luftfugtighedden skal være 16% !

Hvad er korrekte indstillinger ?
mvh jesper


Offline jni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Moskusandeæg i rugemaskine: Hvilken temperatur/fugtighed ?
« Svar #2 Dato: 23 August , 2014, 19:04 »
Pis..........!
Inden udrunging havde jeg samlet æg sammen i 15 dage, der var blevet opbevaret ved stuetemp. og vendt 2 gange dagligt.
I rugemaskinen blev klækningstiden blev sat til 36 dage. 4 dage inden klækning stopper vending af æg.
Luftfugtighed 55% de første 32 dage, og 65% de sidste 4 dage.
Efter 7 dage lyste jeg æg, og kasserede 3 der var ubefrugtede. Efter ca 20 dage lyser jeg igen, og kassere et æg hvor fosteret er dødt.
Efter 33 dage kommer der en ælling, og dagen efter kommer en mere.
Nu er der gået 37 dage, og jeg prøvede at komme æg i lunkent vand. Ingen rørte sig, og et gik til bunds.
Jeg prøvede at åbne et æg. ællingen var død. Der var en rimelig stor blomme, og det så ud til at ællingen skulle have været ca. 30% størrer.
Hvad gør jeg galt ?

Offline jni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Moskusandeæg i rugemaskine: Hvilken temperatur/fugtighed ?
« Svar #3 Dato: 25 August , 2014, 10:20 »
Jeg prøver nu at benytte det forudindstillede program i rugemaskinen.=> 45% fugt og 37,5C de første 32 dage, og 55% fugt de sidste 3 dage (kan ikke huske temp. indstilling de sidste 3 dage)
Før kørte den med 55% fugt, og 65% de sidste 3 dage. Jeg tror at fugtighedden har været for høj ?
Fostre var udviklet til ret stor størrelse, så hvad skulle der ellers have været galt?


Offline jni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50

Offline jni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Moskusandeæg i rugemaskine: Hvilken temperatur/fugtighed ?
« Svar #7 Dato: 02 April , 2015, 02:25 »
Du har ikke fået mange svar på din spørgsmål og om jeg kan hjælpe ved jeg ikke. Moskusser er glimrende rugere og mødre så der er nok ikke så mange som vil ruge dem ud i maskine. Jeg tror som du selv nævnte at fugtighed har været for høj i den første uger. Det er typisk det der er galt når de dør helt til sidst uden at de har lavet hul i ægget.  Men du skal heller ikke ruge helt uden fugt. Det prøvede jeg sidste år, men så tørrer de helt ind. Meget mere end hønseæg. Jeg så det heldigvis lige tidlig nok til at jeg kunne nå at tilsætte så meget vand at de overlevede. Det er nok bedst med 40-45 %
 
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.