Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til coq a vin  (Læst 7380 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hotcut

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Hjælp til coq a vin
« Dato: 26 Juni , 2014, 11:43 »
Hej,

Vi har vores første hane liggende i fryseren - en Maran. Han var omkring ½ år gammelt, og i slagtet og renset vægt er han på 2500 gram.

Nu hvor det er første gang med sådan en hjemmegjort h*ne, vil vi jo meget gerne gøre det rigtigt, så han smager godt og ikke bliver sej.

Der er en fin opskrift på coq a vin her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=66.0

Min tanke var at bruge samme opskrift, men have ham i en stegeso i ovnen. Hvor lang tid og ved hvilken temperatur ville i foreslå han skulle have? Og er det en god måde at gøre det på? :)

Ser frem til Laban i Vin.
Tak, og MVH
Casper
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hjælp til coq a vin
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2014, 14:53 »
Vi laver vores i en stegeso af støbejern, der kan bruges på både kogeplade og i ovn.
Den kommes hel i , når den er blevet krydret lidt indeni, og brunes nænsomt hele vejen rundt, før kryderrierne og urterne tilsættes sammen med lidt bouillon kogt på hals, vinger og urter.
Så tilsætter du rødvin, lægger låg på og lader det simre i 6-8 timer. I ovn på ca. 150 grader, måske lidt mindre alt efter ovn. Jeg vender den forsigtigt en gang i timen med en hulske og tilsætter bouillon og rødvin efter behov.
Ellers ligner min opskrift den anden
Opskrifterne er forskellige, alt efter hvilken egn de kommer fra.

Offline Hotcut

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: Hjælp til coq a vin
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2014, 14:58 »
Hej,

Jeg tænkte også mere en langtidsstegning som den du nævner, på 6 timer eller mere - det lyder af så lidt de 1-2 timer den anden opskrift skal have.

Hvor meget bullion/rødvin har du i bunden af stegesoen? Et par centimeter, eller så den dækker halvdelen af hanen, eller...?
Bruner du den på panden, eller i den "tørre" stegeso i ovnen?

Har ikke brugt en stegeso før - den bliver først indkøbt i dag :)

MVH
Casper
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hjælp til coq a vin
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2014, 17:06 »
Jeg bruner den i stegesoen på ovnpladen, inden den kommer i ovnen, men min er også af støbejern. Jeg sværger til jern.
Du kan godt brune den på en pande, inden du kommer den i stegesoen, for jeg formoder, at din er keramik.
Det er mange år siden, at jeg har brugt min keramikso, så jeg ved ikke, hvor jeg har opskrifterne lige nu.
I den opskrift, jeg fik af min franske veninde, simrede den i 6-8 timer i en jerngryde. Hendes coq au vin var perfekt, og min er ikke så ringe. ;) I hendes barndomshjem blev den sat over om morgenen og taget af to timer før aftensmad kl. 20.
Jeg har ca. 3 cm. vin og bouillon i.
Det vigtigste er, at den kun simrer. Altså først op i temp. og så skrue ned.
Smag saucen til med tyttebær, ribs, solbær eller lign.
God fornøjelse.

Offline Hotcut

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: Hjælp til coq a vin
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2014, 17:32 »
Hej :)

Det er en af keramik, korrekt :)
Er lidt i tvivl om, om han kan være i den uden at blive klippet ud - men må så blive som i den første opskrift.
Det vigtigste er de cirka 6-8 timer ved 150 grader - så skal det nok blive godt :)

Tak for det!!
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hjælp til coq a vin
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2014, 23:17 »
 :)

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Hjælp til coq a vin
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2014, 23:30 »
8 timer i jerngryde til den 1 år 3 mdr faverolle kok gjorde den lækker mør.

Vi måtte i går købe pizza til vores gæster fordi vi spillede højt spil og fulgte Frøken Jensens Coq au vin opskrift. Det var 1½ time i gryden, og det var i hvert fald sure såler at tygge i på det tidspunkt.

Men små 6 timer senere så blev han så dejlig mør og lækker.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hjælp til coq a vin
« Svar #7 Dato: 19 Oktober , 2014, 13:33 »



Vi måtte i går købe pizza til vores gæster fordi vi spillede højt spil og fulgte Frøken Jensens Coq au vin opskrift. Det var 1½ time i gryden, og det var i hvert fald sure såler at tygge i på det tidspunkt.

Hi hi! Jeg har engang da jeg var ganske ung og lige flyttet hjemmefra grillstegt en suppehøne! Sådan en tør fryse-een. Total uspiselig. Heldigvis dukkede gæsterne ikke op - de havde måske lugtet lunten- med den begrundelse at de troede det var en anden aften.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hjælp til coq a vin
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2014, 13:10 »
Han var vel også for lækker til at dele med med andre.  /o

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Hjælp til coq a vin
« Svar #9 Dato: 21 Oktober , 2014, 20:00 »
 Det kan der være noget om Edmond, det gav lidt dårlig samvittighed, men det må man jo så lære at leve med :)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire