Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Advarsel mod Frontline Spray  (Læst 30257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #30 Dato: 16 Juni , 2014, 15:04 »
Hej Kenneth
Jeg har læst herinde mange som anbefaler at sprøjte deres hønsehus med staldchok og også dyrene så måske de tænker lidt over brug af staldchok fremover  /o
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #31 Dato: 16 Juni , 2014, 15:14 »
angående Oral/dermal så husk at høns gerne pudser sig der hvor du har sprøjtet (under vinger + mås), der er jo en grund til at hunde og katte skal have dråberne (der er stærkt koncentrerede) i nakken.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #32 Dato: 16 Juni , 2014, 15:38 »
Ja, men frontline spray kan anvendes på hele kroppen hos hund og kat.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #33 Dato: 16 Juni , 2014, 15:51 »
ved jeg godt :)
Men hunde/katte har meget højere tolerance over for fipronil end de kære fjer ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #34 Dato: 16 Juni , 2014, 16:03 »
Det passer ikke, katte kan faktisk ikke tåle ret meget, hverken medicin eller utøjmidler, du kan faktisk også få en syg kat hvis du bruge det forkerte rengøringsmidel i huset eller du skifter parfume.
Hvis du har fluer i huset og du sprøjter med staldchok og glemmer katten i huset, så vil du se en meget syg kat som følge....
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #35 Dato: 16 Juni , 2014, 16:24 »
jeg snakker ikke sådan generelt om hvorvidt katte er sarte dyr, så jeg prøver lige at forklare på en anden måde hvad det var jeg ville sige ;)

Frontline er godkendt og beregnet til brug på katte.
Dosis for katte er 0,5 ml pipette til én behandling hvor opløsningen indeholder 100 mg/ml - dvs frontline behandling til en kat er sat til 50 mg fipronil (ingen kg. angivelse, kun at det ikke må gives til killinger eller katte under 1 kg.)
Af det kan man udlede at en kat lige over 1 kg's grænsen altså kan tåle de 50 mg/kg en frontline behandling maks kan give hvis man følger brugsanvisningen, hvilket igen er noget højere end hvad høns kan tåle ergo har katte en højere tolerance overfor fipronil end fjerkræ :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #36 Dato: 16 Juni , 2014, 18:17 »
Hvorfor bruge pipetter, når man kan købe frontline på spray, som katte kan tåle, fordi de vasker sig, pipetterne er jo stærkere og derved er risikoen for forgiftning større end hvis man bruge spray. det er jo derfor at pipetterne skal gives i nakken og ikke et andet sted på dyrets krop, og man skal helst undgå at børn kommer i kontakt med det område hvor man har lagt giften i 48 timer efter.
Mvh Viben 
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #37 Dato: 16 Juni , 2014, 19:20 »
Jeg snakker om hvor meget fipronil en kat kan tåle, hvis det er sprayen så er opløsningen bare tyndere, mængden af aktivt stof i den anbefalede behandling er den samme bare mere fordelt.

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #38 Dato: 20 ſeptember , 2014, 12:23 »
Så fandt jeg det  ;D

WHO's LD oversigt (Lethal Dose)
LD50 acute, rats, p.o. 97 mg/kg
LD50 acute, dogs, p.o. 640 mg/kg
LD50 acute, chicken, p.o. 11.3 mg/kg
LD50 acute, rats, dermal >2000 mg/kg
LD50 acute, rabbits, dermal 354 mg/kg

Som det fremgår så kan hunde tåle meget høje doser af fibronil (og dermed frontline), mens høns ...

100ml flasken giver 0,5 ml per pumpeslag = 1 pust er 1,25 mg fibronil
250ml flasken giver 1,5 ml per pumpeslag = 1 pust er 3,75 mg fibronil

WHo siger "Fipronil is highly toxic to some birds (e.g. chicken) but not to other ones (e.g. ducks)."
LD50 betyder at 50% eller derover vil dø umiddelbart af den nævnte dosis, den siger ikke noget om langtidseffekt (død på sigt) og det betyder heller ikke at nogle individer ikke ville kunne overleve og at andre vil dø af meget mindre.
Jeg har desværre kun fundet LD50 tallene og ikke eks. LD5 eller lign.

Charlotte, har du et link til ovenstående?
Og findes der evt. en tilsvarende oversigt for pyrethrin?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #39 Dato: 20 ſeptember , 2014, 20:05 »
Mener det var på den engelske sundhedsstyrelse, men du kan sikkert også finde det på who.int (de har bare så frygteligt mange publikationer at det kan være svært at finde ...).
Prøv bare at google pyrethrin + ld50 så kommer der masser af links - det er faktisk meget,meget lidt giftigt for fjerkræ, og meget mere giftigt for mennesker.
Hvis du tænker på staldchok, så er problemet at dåsen er designet til at give store mængder (fordi den er beregnet til stalde), samt at indholdet af pyrethrin typen er opgivet til 1-5% hvilket gør dosering umuligt at styre/beregne.
Pyrethriner er beskyldt for at være meget skadeligt for gravide (giver dumme børn ...) ;-) - desuden er det "sjovt" nok meget lidt giftigt at spise, men meget værre at få på huden.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #40 Dato: 21 ſeptember , 2014, 08:45 »

Jeg har haft en snak med både Merial  (Frontline) og Bayer (som står bag bayvantic og advantage) om, om der var nogle af deres produkter, man kunne bruge til høns. (Og det har jeg, fordi jeg arbejder ved en almindelig smådyrs dyrlæge og vi får spørgsmål om emnet fra vores helt almindelige hobby-hønsere og gerne vil kunne hjælpe dem optimalt. Læs: effektivt og nemt!)

Merial oplyste, at høns (og andet fjerkræ) godt kan tåle frontline - men selvfølgelig i den rette dosis, som jeg ikke kan huske her søndag morgen. Selv har jeg kureret kanariefugle for fjermider med frontline - på dyrlægens anbefaling og jeg har også flere gange brugt det på høns uden nogensinde at have problemer. Problemet med frontline og høns er (Udover hvis I oplever de dør af det!), som nogen også nævner, at man ikke ved om eller hvordan det går i æggene. Man må jo formode det gør.. og hvis det gør, at det er der i noget tid. Men hvor længe?
Derfor siger Merial selv, at man må aldrig bruge det på æglæggende høns.
Man kan evt. spraye i hønsehuset med Frontline Combo . altså ikke på hønsene men i omgivelserne - fordi det også har en vis effekt der.

Bayers produkter til hunde må man aldrig, aldrig bruge på høns, men de anbefaler et produkt, der hedder sebacil mod blodmider på høns. Sebacil koster 13-1400 kr pr. liter og fås kun i litervis. Det rækker så også til overordentligt mange høns - fordi det er et industriprodukt.
Og det er generelt et problem med medicin og andre præparater til høns - det fås kun i pakninger til 1.000 dyr-  fordi det kun bliver solgt til industribrug.
Derfor giver det i mit hoved god mening, at kontakte en dyrlæge med fjerkrækendskab som også kører til fx. æglæggerier eller kyllingefarme, fordi de har adgang til midlerne. Den almindelige hunde/katte dyrlæge  vil ofte hverken have midlerne på hylderne eller "under huden."

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #41 Dato: 21 ſeptember , 2014, 08:57 »
Frontline og Effipro bruger rigtigt mange, så der burde nok være endnu flere, som mister høns.

Men igen alt med måde og kun når problemet er der.

Jeg fik engang nogle høns, som stank af loppemidler, for ejeren var desperat over utøj, så hun sprøjtede alle sine høns en gang om ugen, hvilket nok ikke er specielt sundt.

Angående sebasil, så bruges det også med skabmider. Og det ville jeg aldrig selv bruger mod blodmider, som jo er i omgivelserne det meste tid (for er de overalt hele tiden, så er der RIGTIGT mange).

Mod blodmider er Hemexcide meget effektivt og ufarligt, idet det er godkendt til øko også og der er ingen tilbagehold på æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub