Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Svagelig kylling  (Læst 6953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Svagelig kylling
« Dato: 09 Juni , 2014, 21:40 »
Hej, er ny på dette forum.
Er den lykkelige ny ejer af fjerede væsener, 2 Moskusænder damer og 7 Orpnigton kyllinger fra 18 maj.
De 6 af kyllinger vokser og stortrives. De har varmelampe og får kyllingefoder. Den ene kylling er blevet meget svagelig spiser kun lidt og trækker sig fra de andre og er halv så stor. Den vil ikke stå på benene hvad den har gjort og bagi rumpen ser det ud som om hjertet banker(lyder åndet). Har fjernet den fra de andre i dag og taget den ind i en kurv, de andre kyllinger var lidt voldsomme ved den. Skal jeg aflive den eller er der nogen råd? Dbh Margit

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Svagelig kylling
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2014, 22:07 »
Har kyllingen altid været mindre og bagefter de andre eller er det opstået for nyligt?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Svagelig kylling
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2014, 09:32 »
Tak for svar. Alle kyllinger var friske i starten. Denne ene har ændret sig markant, da jeg satte den ned til de andre i morges vaklede den på usikre ben ind under varmelampen og der ligger den så og sover det meste af tiden. Den vil ikke stå på benene.

Dbh Margit

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Svagelig kylling
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2014, 10:13 »
Uh ha - jeg kan desværre ikke hjælpe dig, Margit :( Jeg har erfaring med en kylling, som starter sit liv som et lille skvat og vokser sig stor, frisk, sund og rask - men ikke når det går den anden vej...og jeg synes ikke, at det lyder særlig godt med din lille kylling desværre
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Svagelig kylling
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2014, 10:37 »
Så må det lille liv slutte :'( den skal ikke lide. Trist start som ny hønseejer :'(
Tænkte om det måske havde været en mavekylling og vi var ude i elastik om benene, men det er den vel for gammel til.

Dbh Margit

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Svagelig kylling
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2014, 11:05 »
Jeg ved ikke så meget om mavekyllinger, men det kan du finde tråde om, hvis du søger i søgefeltet - en spagatkylling har problemer med at benet ikke sidder ordentlig fast i hofteskålen, når den klækker - det kan en elastik råde bod på på et har døgn, men en spagatkylling er som regel frisk og aktiv, men kan blot ikke bruge sit ene eller begge ben, fordi...den går i spagat, da benene ikke sidder fast.

Jeg kan ikke lide at udstede dødsdomme over for andres fjer, men hvis den bliver svagere og svagere og ikke rigtig selv gør noget for at genvinde livskraft, så tror jeg........... :'(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Svagelig kylling
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2014, 11:14 »
Den drikker og spiser når jeg sætter det helt hen til den?

Dbh Margit

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Svagelig kylling
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2014, 12:21 »
Den drikker og spiser når jeg sætter det helt hen til den?

Dbh Margit

Så synes jeg, at du skal prøve at sætte en elastik på dens ben, og ellers sørge for, at den er så meget ved maden og vandet som muligt - det kunne jo være *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Svagelig kylling
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2014, 12:51 »
Jeg prøver ;)
Dbh Margit

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Svagelig kylling
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2014, 18:01 »
Kunne godt se at ingen elastikker hjalp, kyllingen gjorde overhovedet intet for at prøve at rejse sig. Lå bare og sov og pippede lidt med hovedet på madskålen. Nu har jeg aflivet det lille kræ, snøft :'(
Tak til Helle K for opbakning.

Dbh Margit

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Svagelig kylling
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2014, 18:15 »
Du gjorde en stor indsats for at prøve at hjælpe den lille til at blive frisk og møde verden, Margit *t - det magtede den ikke og den har det bedre, hvor den er nu.

Glæd dig over de seks friske spilopmagere, der er tilbage :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Svagelig kylling
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2014, 19:50 »
Tak :'( :)
Dbh Margit

Offline Louise K

  • Bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Svagelig kylling
« Svar #12 Dato: 31 Juli , 2014, 13:35 »
Jeg ved godt at det er lidt sent at svare på denne post, men jeg klækkede selv orpingtoner og Lyse sussex ud til påske og jeg ved ikke om årsagen til din syge kylling var det samme som det vi havde. (det var det med rumpen som fik mig til at sammeligne det)

Den ene orpington lå bare under lampen de første 2 døgn efter klækning uden at ville spise. Så gik der pludselig en djævel i den og så farede den rundt og spiste alt hvad den kune komme i nærheden af. Vi kaldte den derfor for 'Basse'.

Basse blev pludselig (efter nogle dage) meget passiv og lå så bare igen under lampen uden at deltage aktivt i noget som helst. Da jeg tog den op for at undersøge den lagde jeg mærke til at rumpehullet åbnede og lukkede sig rytmisk - dog uden at der komme noget ud. Den pippede også meget højlydt når den lå i buret og prøvede at presse.. Den hævede faktisk vingerne og lignede en der pressede.

Jeg er absolut nybegynder og tænkte at en forstoppelse måske var årsagen til problemet.

Først forsøgte jeg at give den sukkervand hvilket den drak - med hjælp. Dette gjorde jeg ca. 1 gang i timen i en dags tid uden at det hjalp på symptomerne.

Så fandt jeg en læbepomade tube (dem med vaseline-konsistens), tømte den og fyldte den med lunkent vand. Mens jeg havde kyllingen i den ene hånd satte jeg tuben til rumpehullet med den anden og sprøjtede det lunkne vand op i rumpetten på den.  Dette gjorde jeg en 2 - 3 gange pr gang, 4 gange dagligt i 2 dage.  Så løsnede klumpen sig.  Der gik en dags tid før basse var klar til at indtage føde igen så jeg supplerede med sukkervand (dyppede min finger i vandet og 'lagde' dråben på siden af næbbet).  Basse kom sig langsomt og for at forhindre at det skete igen måtte jeg være meget OBS på at den huskede at drikke.

Basse er idag en flot Gul Orpington hønneke på 14 uger og man kan absolut ikke se på hende at hun i en periode var mindre end de andre.
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2014, 13:38 Fra Louise K »
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.