Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.  (Læst 34251 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #60 Dato: 04 Januar , 2015, 07:28 »
Jeg har altid brugt tilskudsfoder og korn blandet i fodertårne og hos mig bliver der altid spist op uden at der svines med foderet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #61 Dato: 04 Januar , 2015, 10:24 »
Hej
Jeg kunne også tænke mig nogen græs/urte piller som kunne blandes i det alm foder da jeg også bruger en del korn
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #62 Dato: 04 Januar , 2015, 19:36 »

Sikke et fremragende tiltag.

Jeg ønsker mig mest af alt et økologisk foder lavet af udelukkende lokale/danske varer. Og ja som andre også har nævnt,
et foder der kan give det nødvendige boost om vinteren.
Det er så dumt at fodre med produkter der er dyrket på den anden side af jorden. Når der er så meget godt herhjemme:-)

Meget enig! Så gerne et tilskudsfoder med danskdyrkede ærter, hamp, raps, boghvede, lucerne mm på markedet.

En hønsegufs-pille tror jeg dog ikke på. Mange af de aktive stoffer i hvidløg er flygtige og tåler hverken opvarmning eller udtørring. Det samme gælder vist ogsåmælkesyrebakterier - de er bedst i levende form.

I det hele taget er jeg heller ikke meget for tørre piller. Tænk jer om den dag oprinder hvor også menneskeføde består af tørre beskøjter med tørret kød og grønt tilsat vitaminer? Ikke alle foder-/næringsstoffer kan tørres og varmebehandles og sammenpresses til ukendelighed uden at miste sin virkning.

Nej, hvis man virkelig skulle nytænke (tilskuds)foder til fjerkræ, så skulle det da være som vådfoder!
Fx bøtter med fx ensileret grønt, spirede frøblandinger - eller hvad man nu kan finde på.
For det behøver jo ikke være tørt for at være holdbart - og heller ikke tilsat al mulig kunstig kemi. Fx køber jeg knust hvidløgsmos på bøtter. Det er tilsat eddike og mælkesyrebakterier som konservering, og de ingredienser indgår jo bare i hønsenes foder som ekstra tilskud. Og det mos holder sig i mindst et helt år -  efter åbning!

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #63 Dato: 29 Januar , 2015, 11:17 »
Gad vide hvad det egentlig blev til - udviklingen af foderet??
Mvh Marianne

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #64 Dato: 03 Februar , 2015, 07:53 »
Gad vide hvad det egentlig blev til - udviklingen af foderet??

Ja, det er da et godt spørgsmål.  8)

Er der ingen der har hørt fra trådstarter siden?

Peter