Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.  (Læst 34270 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline S-Svejstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Dato: 30 Maj , 2014, 10:24 »
Hej Fjerkræ brugere.

Vi har et firma her i Danmark som producerer alverdens forskellige foder produkter, fortrinsvis økologisk og til andre firmaer som ompakker det til deres egne mærker, men vi har en del efterspørgsel på diverse produkter til fjerkræ, og har besluttet os for at lave nogle produkter til fjerkræ og jeg har i den forbindelse haft kontakt til Finn Jensen herinde fra, om dette forum ikke kunne være et godt sted at få input til produkter som i synes mangler på markedet, produkter som kunne laves bedre, enkelte ting som i gerne selv ville kunne blande osv, så vi blev enige om at lave en model som vi håber på kunne være til gavn for begge parter, nemlig at vi lader dette spørgsmål stå åbent en tid, og vi skal selvfølgelig nok følge med og besvare eventuelle spørgsmål, og så håber vi at der kommer nogle gode input til hvad i mangler, og så vil vi producere noget af det / det meste af det, og så vil vi sende det til de brugere herinde der kunne have lyst til at prøve det, og har givet inputs, og vi sender det selvfølgelig uden beregning og håber jo så at få nogle tilbagemeldinger på om i synes produkterne er gode, og hvad der måske kunne ændres, og så ændrer vi måske lidt i opskriften og sender noget mere gratis foder uden beregning som i så kan teste på og melde tilbage på. Vi har eller kan skaffe nærmest alt, så lad jer endelig ikke begrænse i jeres forslag. Det er ikke sikkert vi ender med at kunne få det, men vi vil i hvert fald gøre et forsøg så i skal ikke være i tvivl om at i vil blive taget alvorligt.
Vi får jo forhåbentligt en masse ekspert hjælp fra jer, og i får forhåbentligt noget godt foder til jeres fjerkræ, så det burde jo være en Win Win situation. Det er selvfølgelig meningen at vi med de bedste opskrifter vil sætte det i produktion og sælge det, men på denne måde kan i få indflydelse på hvad i godt kunne tænke jer.

Lidt om os: Vi er 2 parter som arbejder sammen omkring dette projekt, den ene af os dyrker 10 hektar med økologiske urter i Sønderjylland, og vejleder omkring fodring af nærmest alle slags dyr, og mig Søren Svejstrup, som er kontor delen af det og ham der blander, pakker og sender produkterne.

Vi håber i tager godt imod dette tiltag.

På forhånd tak og god weekend.

Offline hrhanegal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2014, 11:18 »
Kære Svejstrup
 
Vi har sendt jer en personlig besked :)
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2014, 11:46 Fra hrhanegal »

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2014, 11:32 »
Jeg kunne tænke mig at fuldfoder virkelig var det eneste hønsene havde brug for. Altså et produkt hvor der var kalk og vitaminer.
Der er stor forskel på indholdet af de forskellige mærker, og som hobby hønse ejer er det svært at finde ud af hvor meget af hver ingrediens der er optimalt.
Måske også et vinter fuldfoder hvor der var grønt i når hønsene ikke kan få græs og hvad de ellers snupper i haven
Venlig hilsen
Eva

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2014, 11:40 »
Velkommen S-Svejstrup

Jeg er en af dem som efterspørger lidt mere økologisk foder, og gerne foder med variation - f.eks. efter årstiden.

I dag gør jeg det, at jeg indkøber alm. økologisk start, vokse og æglægningsfoder - det er basis foderet.
For hver af fodertyperne, blander jeg så ekstra foder kalk, lidt vitamin tilskud, hampe frø, hirse frø, byg og hvede - passende efter hven det er til. Og afhængig af hvad jeg kan få bliver der så valset majs, ærter samt kalkskaller i foderet.
For at binde kalken bedre, og hjælpe med optagelse af den,  hælder jeg så torskelevertran over - det gør det lidt fedtet, men det forsvinder hurtigt ;-)

Det er fint med disse færdige grund foder, men det ville være rart hvis der var mulighed for at der også var tilsat diverse frø og tørret grønt, naturligvis afstemt efter om det er kyllinger eller voksne høns.

Og så ville det være rigtig skønt hvis der fandtes et blandings produkt som bestod af f.eks. gulerods granulat, ærter, majs, sukkerroe fibre (billigt restprodukt) og andet. Men altså uden foderpillerne.

Især det sidste ville jeg være meget interesseret i - jeg er snart ved at muller i (kun) den ene arm af at kværne foder ;-)

En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2014, 16:39 »
Ja som glatnak skriver, en "Grøntsags" foderpille.

Gerne også med græs (ala en mini-hønse-grønpille) udover det tidligere nævnte.

Sådan en kunne jeg godt bruge om vinteren. Nu får de tilskud, korn, majs og ærter + hvad der er fra husholdningen, men ikke alle hønsene syntes at tørrede foder ærter er sagen (tror de er lidt store) og hestenes grønpiller og roepiller (opblødte naturligvis) blev ikke anset som spiseligt tilskudsgrønt i hønsegården ...

Derudover ønsker jeg mig et økologisk tilskudsfoder som man ikke behøver købe i bigbags :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2014, 18:45 »
Jeg har ikke så meget forstand på foder, men sådan en "grøntsagspille" kunne jeg klart være med på om vinteren.. Jeg forestiller mig med masser af græs i, urter, brændenælder, gulerod, evt mælkebøtte, næring udvundet af fx græsfrøene eller lignende, så vi kan få de sunde æg om vinteren også. Kan man komme lidt olie i også, fx olivenolie eller rapsolie? Blot en tanke..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2014, 19:19 »
Jeg har ikke så meget forstand på foder, men sådan en "grøntsagspille" kunne jeg klart være med på om vinteren.. Jeg forestiller mig med masser af græs i, urter, brændenælder, gulerod, evt mælkebøtte, næring udvundet af fx græsfrøene eller lignende, så vi kan få de sunde æg om vinteren også. Kan man komme lidt olie i også, fx olivenolie eller rapsolie? Blot en tanke..

 /o /o Sådanne grøntsagspiller vil vi også meget gerne have her til vinteren
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2014, 20:15 »
S-Svejstrup. Det er da lidt af et tilbud. /o /o

Jeg fodre pt. med Møllerens Fuld af pep + byg/hvede, som jeg selv har til de voksne dyr. Til kyllingerne prøvekører jeg i år Show 1 og Show 2 fra Versele Laga. Og sidste år prøvede jeg Tradi start og Tradi Vokse også fra Versela Laga.

Lige pt. har jeg så købt Natur Fjer (øko voksefoder) og skal af prøve det, da jeg også er røget lidt med på bølgen om den farlige GMO Soya...

Jeg opdrætter nogle af de største racer og en enkelt langhalet race, og jeg udstiller også. Så jeg er interesseret i noget virkelig godt hoved foder, som kan blandes op med korn.
Endvidere feder jeg de frasorterede haner op til slagt.

En grønt/urte/olie pille til om vinteren, som man kunne erstatte noget af kornet med, ville nu heller ikke være dumt.
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2014, 20:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2014, 20:45 »
Jeg er helt klart nysgerrig efter om grønt/urte piller som tilskud om vinteren, vil kunne laves, den vil jeg meget gerne afprøve. Jeg må for mit eget vedkommende sige at hvis kilo prisen for alm tilskudsfoder bliver en del højere end det traditionelle, så må jeg nok hoppe fra ,for jeg bruger godt et par tons årligt, og så begynder kilo prisen at spille ind, lige meget hvor godt og evt økologisk et bedre foder måtte være, desværre.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2014, 20:50 »
Ja, det er jo lige det med prisen og så, især hvis man har mange høns.

Men gode råvarer er jo desværre altid dyrere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2014, 20:50 »
En grønt/urtepille ville jeg også gerne prøve, da det er begrænset hvor meget grønt man kan finde til hønsene om vinteren, der må også gerne være noget protein i. (Urterne måtte meget gerne være ting der booster helbredet, forhindre forkølelse) Det ville bare være super.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2014, 20:52 »
Spændende !
Jeg kommer umiddelbart til at tænke på noget som mange af os bruger til hønsene ved siden af det ordinære foder (korn og tilskudsfoder), nemlig 'hønseguf', som bl.a. Består af et surmælksprodukt, fx A38, gryn, hvidløg samt evt. Blendet løg, lidt salt samt olie. Hønsene er vilde med det, og min erfaring er, at de bliver sunde og stærke, er med til at få hønsene i god kondition, det er godt for maven og det modvirker utøj til en vis grad. Måske kunne I finde inspiration i det.
Held og lykke med projektet
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2014, 20:56 »
Olie er jo godt for en god glans.

Urter/hvidløg er godt for helbred/immun forsvar.

Boghvede er godt til de racer som skal have en bred fjerstruktur.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline balder2006

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2014, 21:16 »
jeg håber gerne med på den bølge der hedder en god gøntpille til høns.... men jeg savner en noget simpel blanding også... en blanding med hvede, majs, ærter, byg og hamp. ( 30,30,15,15,10) en i en hel kerne moddel og en i en knækket version. stiller også gerne flokken til rådighed for evt afprøvning.

mvh fra stendyssen
Sort kobber maran 1,5
tværstribet maran 0,1
Blå Kobber 0,3
Hvede maran 1,3
Dorking 0,1
GDL 0,1

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #14 Dato: 30 Maj , 2014, 21:48 »

Lige pt. har jeg så købt Natur Fjer (øko voksefoder) og skal af prøve det, da jeg også er røget lidt med på bølgen om den farlige GMO Soya...

Har du noget om dette, Lene? Evt lige smide et link til mig? Jeg vil gerne vide mere..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling