Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!  (Læst 11033 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HønseNina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Dato: 02 August , 2013, 08:39 »
Hej
Jeg har en lille hønsegård og kun 2 dværghøns meget få meter fra min terasse og mit køkken. Ville sådan set gerne anskaffe mig to høns mere. De 2 små er på det nærmeste blevet medlem af familien og står hver morgen og gokker, hvorefter de bliver lukket på græs - i min lille have på ca. 400 m2, hvor de så selfølgelig efterlader sig lidt i løbet af dagen. Dette kan jeg leve med, jeg kan dog ikke leve med det kæmpe problem der er kommet med fluer - store og ulækre - i hønsegården og rundt om i haven og som stortrives i om omkring hønsene og i deres efterladenskaber.

Hvad gør jeg? Hjælp ønskes omgående?

Vh Nina

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #1 Dato: 02 August , 2013, 11:31 »
Nina, jeg er ikke sikker på at det har noget at gøre med hønsene at der er fluer. Det er et ekstremt flueår. De siger det er vejret der har gjort det.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #2 Dato: 02 August , 2013, 11:32 »
Selvfølgelige kommer der flere fluer, når man har dyr. Men som Tina siger, så er der mange fluer i år.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline HønseNina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #3 Dato: 02 August , 2013, 11:49 »
ok, men er der ikke nogen der har erfaring med fx at hænge noget klisterpapir eller andet op ?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #4 Dato: 02 August , 2013, 12:30 »
Fluepapir mm kan hjælpe en smule inde, men det vil ikke hjælpe dig udenfor overhovedet. Der kommer jo bare nye fluer til hele tiden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #5 Dato: 02 August , 2013, 13:17 »
Vi plejer kun at have enkelte fluer indedøre, men i år vrimler det selvom vi bruger Hemexcide i husene.
 
Jeg er taknemlig for jeg ikke lever i fx. Afrika. Jeg får ticks når jeg ser i fjernsynet hvordan de vrimler rundt i deres ansigter /3

Så nu er det mine 3 unger har fået den nytte tjans de hver i sær er udstyret med en fluesmækker, og hvis der iøvrigt jordskælv i Kina vil jeg godt undskylde på forhånd, for hold da maule hvor Silke på 1½ klasker igennem *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #6 Dato: 02 August , 2013, 13:56 »
Jeg har med held strøet Diatomejord på brostenene lige uden for hønsenes stald dør, der hvor de skider af bare glæde når døren bliver åbnet,,,, og det har da taget toppen af fluerne, men kun toppen, og måske er det et tilfælde
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #7 Dato: 02 August , 2013, 14:16 »
Jeg kan se på et stort amerikansk forum, at nogle bruger vanilledufttræer (noget i retning af Wunderbaum). Dem der bruger det fortæller, at det er meget effektivt.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #8 Dato: 02 August , 2013, 14:20 »
Trods en del høns og kyllinger har vi ikke særlig mange fluer, jeg tror det skyldes at jeg bruger tørt sand i hønsehuset som bundmateriale
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #9 Dato: 03 August , 2013, 01:46 »
Jeg kan se på et stort amerikansk forum, at nogle bruger vanilledufttræer (noget i retning af Wunderbaum). Dem der bruger det fortæller, at det er meget effektivt.
hvis det skulle virke, så er det da nemt at gå til,, bare man så selv kan holde stanken ud :)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #10 Dato: 03 August , 2013, 08:09 »
Vi har også flere fluer end normalt, dog Ingen ting forhold til andre der lever på landet, har jeg hørt. Jeg bruger også sand i hønsehuset og så bliver skidebrædtet taget tidligt morgen, det hjælper! Bliver de taget op af dagen, er der flere fluer. Jeg har pt 30 høns som går op og ned ad huset samt får, hestestald i forlængelse, så fluerne vil komme desværre. Jeg er spændt på hvad mine københavner gæster siger til fluerne i aften :-/

Offline Jensens video

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2016, 22:42 »
Hej

jeg kan godt se at tråden er gammel, men vil alligevel dele en god oplevelse omkring fluer inde i hønsehuset.
Nu hvor der igen er mange fluer, så har jeg igen i år tændt en <a href="http://fly-add.com" target="_blank">fluefanger</a> . Det tager dem alle over natten.  Om dagen skal den være slukket, da man ellers inviterer for mange insekter utilsigtet ind i <a href="http://insektfangere.dk" target="_blank">insektfangeren</a>

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #12 Dato: 23 Maj , 2016, 18:11 »
Jeg synes også det er et problem. Jeg samler klatter op i haven hver dag - om sommeren to gange om dagen.Med en børnerive og en spand er det hurtigt gjort, men man får ikke alt med. Og så er der det med opbevaring af møget. Jeg hælder dagens gevinst (=gødning til haven) op i en stor bøtte - det giver en masse småfluer - også selvom der ligger en plade henover - de skal nok finde vej. Tror det er udklækningssted - så i efteråret sidste år lagde jeg en sort plastiksæk over, holdt tæt inde til tønden med elastik. Når tønden er fuld hælder jeg det ud i en sammenfoldet pressenning - holdt nede at grene og andet sådan at regnvand løber af. Her ligger det sommeren over. Jeg har ikke set een eneste flue inde i den 'pakke'. Overvejer at købe sorte fodertønder med låg til opbevaring af møg- hvis løsningen med sækken ikke fungerer - eller at gemme møget i tætlukkede sorte plastiksække indtil efteråret. Hvad gør I andre?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Fluer i og omkring høsegård - hjælp!
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2016, 22:15 »
jeg har gravet ud til mistbænk og købt 2 plantekasser uden bund hos biltema sat ovenpå hinanden og lidt ned i hullet. Der ryger møget ned og så har jeg lagt låg over. Dertil kan man fint bruge en plexiglasplade i 80 x 120 cm også købt hos biltema. Den passer lige præcis i målene. Så påtænker jeg næste år at smide en stak jord henover og mon så ikke jeg kan dyrke en masse godt der.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner