Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Næh! Nu må det s.. være nok!  (Læst 11504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jeanniejuul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #15 Dato: 07 Maj , 2013, 08:02 »
Jeg har hørt at det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse ;)
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #16 Dato: 07 Maj , 2013, 08:36 »
Tove>> Du behøver ikke tilladelse da det er for at forhindre overhængende fare for husdyr... (My bad). Det er kun hvis du mener der generelt er for mange at man skal søge forudgående tilladelse. Kontakt evt. en lokal jagtforening og spørg efter hjælp der.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #17 Dato: 07 Maj , 2013, 09:13 »
Jeannie : enig! og Morten : Tak - det vil jeg gøre.

Dejligt forum - man får både medfølelse og hjælp!

og jeg ville virkelig ikke turde lukket en lille siameser ud til de der rovdyr! - så jeg vil fluks bede nogle af de lokale jægere om hjælp.
 :)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #18 Dato: 07 Maj , 2013, 10:37 »
Hej Tove

Først og fremmest vil jeg lige sige at jeg er frygtelig ked af det på dine vegne, med alt det der er sket det sidste stykket tid hos dig.

Dernæst mht. at skyde de krager som forvolder skade hos dig, så havde jeg nok ikke bekymret mig så meget mht. om hvorvidt man skulle ansøge om tilladelse eller ej, men simpelhen fået én til at gøre det.

En anden ting er at der hvor du har problemer med dem, er der evt. mulighed for at hænge nogle cd'er op ?. Jeg har cd'er til at hænge i flere af træerne i haven, ikke noget specielt kønt syn men for første gang sidste år kunne vi "høste" hundredevis at kirsebær i haven, hverken krager eller skader rørte én eneste fra træet - de sad på den anden side af hundehegnet (hvor der er hestefold) og kiggede op på bærene uden at flyve derhen. Jeg regner med at hænge noget op i nærheden af udgang fra hønsehus i år, hvis skaderne ligesom sidste år begynder at flyve ind og stjæle æg i kasserne. Det skal lige siges at hverken høns eller de småfugle som gerne må være i haven reagerer på de "blanke" cd skiver, de flyver rundt i haven som de plejer.

Mange Hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #19 Dato: 07 Maj , 2013, 12:13 »
Godt at høre, at det virker Majbritt.
Jeg har faktisk lige overdraget min mand en stak cd'er til ophængning, så i hvert fald den lille hønsegård kan blive sikker. han trækker så hegnstråd på kryds og tværs over den, og hænger cd'erne op. De store hønsegård er straks sværere at sikre. Den er på ca 1000 kvm, og uden træer eller buske undtagen i kanten. Jeg her tænkt på at sætte nogle tynde og billige pæle op inde i den, så jeg kan trække tråde med cd'er også der. det bliver bare først en gang i juni, fordi der lige er noget ferie og den slags inden  :D.
Jeg vil helt sikkert også følge rådet om at få kragerne reguleret (fantastisk ord!)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #20 Dato: 07 Maj , 2013, 17:45 »
Nej, du skal netop ikke søge om tilladelse.
Tilladelse skal du søge i andre tilfælde, f.eks. hvis dine afgrøder lider under krageangreb, men når dine husdyr angribes af krager så er der frit slag jævnfør paragraf 2.
Paragraf 2 giver dig dispensation for paragraf 17, såfremt betingelserne i paragraf 2 er opfyldt.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #21 Dato: 07 Maj , 2013, 18:28 »
Cd'er ophængt over hele den lille hønsegård. (Det ser ud af h..... til, men det er sørme underordnet), og forhandling med jæger indledt.
Du ka' vente dig kragedyr!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Handberg

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #22 Dato: 11 Maj , 2013, 18:57 »
Naturstyrelsen plejer ikke at være "nærige" med tilladelser til regulering, dog kræver det en person med jagttegn. Du kan evt. tage kontakt til den lokale jægerforening. Der plejer man nok at kunne finde en der vil vil hjælpe dig med dit problem - evt. mod en bakke æg og krudtpenge.

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #23 Dato: 28 Februar , 2015, 13:22 »
Krager tager også mine kyllinger, og jeg hænger altid en død krage op i en pæl så er du 100% sikker på der ikke kommer flere krager
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche