Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor gamle høns skal vi købe?  (Læst 1822 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fredefup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Hvor gamle høns skal vi købe?
« Dato: 14 Januar , 2013, 18:48 »
Hej

Vi står og skal have købt nogle nye høns, men hvor gamle skal vi købe dem, vi vil gerne have at de ligger æg men de skulle jo heller ikke gerne være for gamle så de kun ligger æg et år og så er det slut, så håber i kan komme med nogle råd, hvor gamle er høns når de stopper med at ligge æg?

Mvh. Brian

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvor gamle høns skal vi købe?
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2013, 18:50 »
Selv racehøns går ned i æg ydelse efter 3-4 år, så jeg ville anskaffe mig nogle unghøner som er tæt på æglægnings-start. Og fra midt sommer og hen over efteråret er der altid et stort udbud af disse ungdyr.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvor gamle høns skal vi købe?
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2013, 18:57 »
Hej

Vi står og skal have købt nogle nye høns, men hvor gamle skal vi købe dem, vi vil gerne have at de ligger æg men de skulle jo heller ikke gerne være for gamle så de kun ligger æg et år og så er det slut, så håber i kan komme med nogle råd, hvor gamle er høns når de stopper med at ligge æg?

Mvh. Brian
Jeg lavede en kombination: Købte 10 daggamle kyllinger af den race jeg rigtig gerne ville have, og derefter fandt jeg nogle høns i æglægning, da jeg var utålmodig og gerne ville have æg her og nu. De tre blandingshøns jeg købte for i alt 150 kr. er nu fire år gamle, og stadig nogle af mine bedste æglæggere. Racehønsene der var små kyllinger lægger også godt med æg selv om de nu er tre år gamle.

Hvis du ikke vil have kyllinger og voksne sammen (det kræver en tilpasningsperiode), ville jeg købe nogle hønnniker fra 2012 fra en privat. Høns lægger flest æg i år 1-2, men fortsætter som regel til år 4 eller 5.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvor gamle høns skal vi købe?
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2013, 19:13 »
Jeg vil også som Rudy anbefale at anskaffe unge hønniker, som er tæt ved æglægning.
Hvis du køber høns der er i æglægning kan du godt risikere at de stopper med æglægningen, pgr. flytningen,, de begynder selvfølgelig igen, men der kan godt gå lidt tid inden de alle er helt oppe og lægge mange æg igen..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor gamle høns skal vi købe?
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2013, 11:08 »
HVIS det er racehøns, som der ønskes, så er der en meget god chance nu for at få købt ungdyr fra 2012. For nu er alle udstillingerne efterhånden overstået og de fleste avlere sortere derfor lige deres høns en gang mere inden de sætter dem i stammer, så de kan få lavet nogle kyllinger igen til næste sæson.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub