Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opfedning af grise på friland  (Læst 29463 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Opfedning af grise på friland
« Dato: 24 November , 2012, 20:26 »
Hej allesammen

Jeg håber I kan hjælpe mig med regeljunglen vedr. grise.  :D
Vi overvejer at anskaffe os nogle grise til at ordne et stykke jord for os næste år, for derefter at ende i fryseren. Men da vi er naboer til hhv. en smågriseproducent og en slagtesvinsproducent, vil vi ikke have ørerne i maskinen ved at gøre noget forkert. Så hellere droppe grisene, hvis det er for besværligt.

Altså er der nogle spørgsmål jeg gerne vil stille:

1: Jeg kan kun finde en hegnsbeskrivelse til so-hold. Skal vi også dobbelthegne fedegrise? Vi påtænker at lave et fårehegn med en eltråd nederst. Det er så vidt jeg husker også sådan en vis Frank Erichsen har gjort, men er det lovligt. Stykket de skal gå på er der IKKE offentlig adgang til.

2: Jeg har ladet mig fortælle at dyrene skal kontrolleres af en dyrlæge med et vist interval mens man har dem. Gælder denne regel stadig, gælder den for hobbydyr, og hvis den gør, hvad er så intervallet, og for den sags skyld, hvor stor en formue taler vi om man skal af med?

3: Når dyrene en dag skal slagtes hvordan skal det så gøres, hvis jeg gerne vil kunne give mine forældre en halv gris? Kan det stadig være herhjemme de slagtes, eller skal de på slagteri? Og hvor/hvem kan man bruge i trekantsområdet? Og igen, koster det også en formue?

4: Må jeg give dem affald fra køkkenhaven, hvis det IKKE har været inde i køkkenet først?

Håber nogen kan give svarene på dette. Jeg har kigget i de gamle tråde, men nogle af dem er jo år gamle, og hvis jeg kender myndighederne ret, er de ikke sene til at lave reglerne om, eller udstede nogle nye for den sags skyld.
Findes der et sted på netten hvor man som hobbydyreholder, kan få tingene klarlagt på almindeligt jævnt dansk? Findes der en grisereglernes "Finn"  :P
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #1 Dato: 24 November , 2012, 20:33 »
1) alle grise er underlagt samme hegnsbetingelser.

2) der er regler for sundhedsbesøg med bestemt interval i erhvervsbesætninger.
Jeg vil mene at ud fra din beskrivelse, klarer du frisag mht. dette.

3) der må slagtes hjemme, hvis det gøres af godkendt slagter. Alternativ så gør der selv.
Husk affald skal kunne dokumenteres afhentet af DAKA. Det er ret dyrt, så valget mellem hjemmeslagter og slagtning på godkendt slagtested, falder ud til slagtestedet.

Mht. fordring, kan alt fra haven bruges hvis grisene gider æde det.
« Senest Redigeret: 24 November , 2012, 20:35 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #2 Dato: 24 November , 2012, 20:53 »
Der skal vel også være et chr. nr.

Men en anden ting, så tror bestemt IKKE at svinebønderne i nærheden vil være pjattede med ideen, for tænk hvad der kunne hvis de brød ud og løb over til dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #3 Dato: 24 November , 2012, 21:02 »
Der skal vel også være et chr. nr.

Men en anden ting, så tror bestemt IKKE at svinebønderne i nærheden vil være pjattede med ideen, for tænk hvad der kunne hvis de brød ud og løb over til dem.

Du har ret Lene mht. CHR registrering, det tog jeg bare som en selvfølge :)
Og husk hvis man har et CHR nr. på ejendommen, så tjek hvilken dyreart den omfatter, for hvis det er til kvæg, så skal der jo oprettes en svine-besætning.

Det med svinebønder i nærheden, det er så en helt anden historie, for de kan meget vel se meget skævt til sådan et svine projekt, på trods af at lovkrav til hegn er opfyldt.

Fårehegn med el stød tæt på jorden er en udmærket løsning. Husk det dobbelte hegn.
Men alligevel, så kan de jo bryde ud, og så er fan... altså løs :)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #4 Dato: 24 November , 2012, 21:57 »
Fjerkræproducenterne er heller ikke vilde med privat hønsehold. I flere lande har de endda forsøgt at standse andre producenter i at have høns og kyllinger på friland.

Hold din (svine)sti ren i forhold til regler. Og benyt dig så glad af din ret til at producere svinekød til eget brug, med langt bedre dyrevelfærd end dine naboer kan levere. Og så må de jo selv betale hvis de vil have bedre hegn end den lovpligtige. Minkavlerne betaler jo heller ikke for vores indhegning.
Det er mit råd.
« Senest Redigeret: 24 November , 2012, 22:03 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #5 Dato: 25 November , 2012, 00:34 »
3: Når dyrene en dag skal slagtes hvordan skal det så gøres, hvis jeg gerne vil kunne give mine forældre en halv gris? Kan det stadig være herhjemme de slagtes, eller skal de på slagteri? Og hvor/hvem kan man bruge i trekantsområdet? Og igen, koster det også en formue?

Jeg tror ikke du skal forvente et slagteri vil røre dine grise. Det er ihvertfald min erfaring.

Men der findes små slagtere rundt om i landet som kommer og afhenter det/de levende dyr på din bopæl, kører dem til eget godtkendt slagtehus, hvor de slagtes, renses og skæres ud som du ønsker det. Og så kan du komme og afhente de udskårne grise. Til for 2 år siden havde vi tilmed mulighed for at deltage under udskæringen, så man var helt sikker på at undgå misforståelser og tilmed kunne få den udskærende slagters råd og vejledning. Det må ikke foregå sådan længere og koster slagteren en bøde på 10.000 kr hvis det opdages (første gang).

Jeg kender ikke slagtere i trekantsområdet, men du kan helt sikkert finde nogen via Krak eller De Gule Sider eller lignende.

Priserne varierer helt sikkert fra slagter til slagter, men sidste gang vi slagtede (begyndelsen af juli i år) gav vi 750 kr/gris for ovenstående.

Som Lene og Rudy skriver skal du have et CHR nr og du skal tilmelde flytning af dyrene til CHR registret, både når de kommer til din bopæl, og når de forlader den igen. Her skal du, ved tilgang, oplyse CHR nr på besætningen de kommer fra, nr plade på transpormiddel, tilgangs dato/tid og tilsvarende ved afgang, CHR nr på slagter, nr plade på transportmiddel, afgangs dato/tid. Men det er ikke noget der er svært når først du kommer igang.

God fornøjelse hvis du går i gang med projektet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #6 Dato: 25 November , 2012, 06:25 »
Hvis ikke det ikke må koste specielt meget at holde grise, så tror jeg nok det billigste bliver at finde et sted hvor I kan købe en slagtet gris eller 2.

Chr. nr.
Indkøb af griseunger.
Foder.
Slagteri eller slagter og evt. Daka (hvis de slagtes hjemme)

Men igen som jeg har skrevet før, så bliver de omkring liggende svinebaroner ikke glade, så hvorfor ikke holde grisene inde i en stor boks, så sparer I også penge på indhegningen. Sådan er der mange som fodre grise op privat.

Ok, jeg ved godt at idyllen med at de render rundt på friland forsvinder.

Jeg har ikke grise selv, og skal heller ikke have, for der er noget med stanken af gris, som bare ikke passer til min næse. Medmindre de ligger i ovnen og har sprød svær.  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #7 Dato: 25 November , 2012, 08:20 »
Andelslandsbyen Nyvang har kun alm. fårehegn og eltråd til deres grise. Jeg synes vi drukner i regler. Jeg har selv tænkt på grisehold, og får det sikkert også en dag..., på egne betingelser. (og lad nu være med at anmelde mig til admin, jer der ikke synes om, at jeg har min egen mening, be' om, tak) I øvrigt meget tankevækkende, at de store svinefabrikker der bruger 100.000 ton antibiotika i besætningerne om året, er bange for at få besøg af en sund frilandsgris :o.

Det er en god tanke at ville producere selv synes jeg, men staten umuliggør snart alt for at beskytte industrien. Rigtig ærgeligt, for mange vil gerne købe godt kød og gode æg. Jeg har venteliste til æggene og har allerede fået forespørgsler på grisekød, hvis det bliver til noget :).

Held og lykke med projektet!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marie G.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
    • labdiva
Opfedning af grise på friland
« Svar #8 Dato: 25 November , 2012, 09:03 »
Spørg Mette og Peter på www.frilandsgris.dk
De har to grise der hvert år får et hold grislinger til slagt. Opvokset på friland, og slagtes hos godkendt slagter. Smager i øvrigt FANTASTISK !!
Medlem af Maranklub DK

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #9 Dato: 25 November , 2012, 09:46 »
Helt enig Tanja. Og hvorfor hulen skulle man bruge tid og penge på at opfodre grise, hvis det ikke netop var for at give dem bedre forhold end dem industrien kan tilbyde?
 
Jeg så også en (lidt ældre) bog der indeholdt planer for hvordan man kunne have sine egne burhøns i garagen! Det fatter jeg simpelthen heller ikke meningen med.

Og når man så tænker på den enorme kvælstofudledning som industrilandbrugene står bag. Nej, jeg ville altså ikke miste et sekunds nattesøvn over om nogen måske blev utilfredse over lovlige hobbysvin.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #10 Dato: 25 November , 2012, 13:50 »
For at undgå enhver bøvl med naboen, så køber du smågrisene af ham, derved er sundhedsstatusen ens fra starten, din sundhed vil alt andet lige, blive bedre end i den oprindelige.
Har selv haft frilandsgrise/søer i 15 år. Men her var det store problem, at ræven kom og tog sin part af de nyfødte grise.s
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #11 Dato: 25 November , 2012, 14:45 »
Hej igen

Jeg er med på at de skal registreres i CHR  :)

@ Lene Lestat: Det er skam ikke fordi det ikke må koste noget, men det må nu gerne være rimeligt rentabelt, set i forhold til at købe sig til godt kød et andet sted. Jeg er helt med på at det ikke kan blive lige så billigt som at købe industrikød. Men eftersom vi som private drukner i regler, kunne det jo være at der måske ikke længere var en god måde at få slagtet på, uden det koster en formue, fordi de små slagtere/slagtehuse også bliver tæppebombet med regler. Og så går idéen jo fløjten.

Jeg kan ikke have dem indendørs, da det eneste rum jeg har af rimelig størrelse er min stue. ;-) Udbygninger er desværre en mangelvare her på matriklen.

@Pilegaarden:
Da jeg jo gerne vil dele med min familie, uden at der kommer nogle myndigheder og hælder grøn farve ud over alting, hvis en nabo vil gøre livet surt for en, ja så skal reglerne jo følges.
Og det betyder så altså en professionel slagter. Og hvis de vil hente og jeg og min familie så kan afhente de grovparterede grise hos dem, er det helt fint med mig.
Jeg er godt klar over at Danish Crown ikke er interesseret i at slagte for småfolk ;-) Jeg kalder så bare de mindre slagtehuse for slagterier også.

@flere:
Jeg kan jo også godt se det fra mine naboers side. Hvis en af mine grise stikker af og løber hen til ham med smågrisene, og hans besætning af den grund ender i karantæne (jeg ved ikke hvad myndighederne kan finde på, men så vidt jeg kan se kører han grisene ud til vejen til lastbilen, formodentlig for at den ikke kommer ind på ejendommen) bliver det jo hurtigt en meget dyr affære for ham. Og jeg vil formentlig være erstatningspligtig kan jeg forestille mig. Så de skal hegnes korrekt ind. Ikke bare for reglernes skyld, men også for dyrenes og naboernes skyld. Jeg kan jo ikke gøre andet end at vise mine naboer med min indstilling og holdet af dyrene, at jeg ikke er interesseret i at genere dem. Men omvendt vil jeg så også forvente, at hvis jeg overholder reglerne, skal de acceptere at jeg gør som jeg gør.
Jeg er sikker på at vi kan være her allesammen, hvis bare vi samarbejder!

@Rudy:
Det med grønt affald fra køkkenhaven var jeg ikke helt sikker på. Jeg ved med sikkerhed, at har du taget en gulerod indenfor og aftoppet den der, må du IKKE give toppen til grisene iflg. reglerne, da den jo kan have været i kontakt med kødsaft eller lignende i dit køkken. Og jeg mener i den forbindelse at have hørt at selv om du hiver toppen af nede i køkkenhaven går det stadig ikke, da en evt. kontrollant ikke kan se om den har været indenfor, og derfor skal antage det værste!

@Marie G:
Tak det vil jeg prøve.

"Tillid er godt, men kontrol er bedre. Og moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt" - kunne være et politikercitat ;-)

Nu vågner min datter igen, så jeg vender tilbage senere. Fortsæt endeligt med at give jeres besyv og erfaringer med.

Mange tak
Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #12 Dato: 25 November , 2012, 15:36 »
prøv at tage en snak med ryk det er dem der styrer registrering de vejleder dig, du skal self. meddele at du har en svinebesætning, men der er oss noget med at svin til slagt ikke øremærkes, og ikk registreres som individ heller ikk hvis de flyttes, sælges til opfedning, og den med daka har jeg aldrig hørt om hvor står det???

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #13 Dato: 25 November , 2012, 16:07 »
@ Hyttemeier (Betina)

Mht. kontrollanter som undertiden har det med at komme og være urimilige osv., kan du snilt undgå, såfremt at det kød du producerer kun er til eget forbrug. Det er sådan at man skal være godkendt mht. fødevaresikkerhed for at måtte sælge til slutbruger, enten ved salg direkte til slagteri eller slagt på godkendt slagtehus hvor din kunde selv skal hente kødet. Selv det sidste kræver en tilladelse/godkendelse.

Det har i efterhånden mange år været sådan at alle døde dyr skal afhentes af DAKA. Når andet afsløres, er der set uddeling af ret heftige bøder.
Skal dog medgives at kontrollen er lettere at udøve af systemet, overfor de dyrearter hvor enkeltdyrs registrering er påkrævet.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #14 Dato: 25 November , 2012, 20:30 »
Og slagteaffald skal også afhentes af Daka.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub