Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
* *
Velkommen, Gæst. Venligst log ind eller registér dig. Modtog du ikke en aktiverings-e-mail?
25 Maj , 2013, 01:43

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde

America Thisted
Bangs.dk
Bangs.dk
kjeldsen.dk

Forfatter Emne: Nybegynder ang. Fasaner  (Læst 532 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

rugemaskine

• Gæst
Nybegynder ang. Fasaner
« Dato: 22 August , 2012, 18:21 »
Hej, nu vil jeg prøve at holde fasaner. Men er helt grøn på det område. Så er der nogen herinde som har kendskab til fasaner. Jeg vil kun have nogle for hyggens skyld og ikke opdrætte 1000 vild/jagtfasaner...  /

Hvilket foder skal de have ?
Skal de have et hus til at gå i læ og hvor stort osv...
Hvor stor en voliere skal de have. (Min have er ikke så stor)
Skal der noget beplantning til (Grantræer.....m.m ??)
Hvilket hegn? Og hvilken overdækning?

Håber i vil hjælpe mig lidt på vej......  /o

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Vis eget galleri
  • Alder: 20
  • Placering: Lerbjerg ved Hadsten
  • Et par dejlige haner
    • hadstenfjer.dk
Sv: Nybegynder ang. Fasaner
« Svar #1 Dato: 22 August , 2012, 20:21 »
Jeg har besøgt lidt forskellige opdrættere og læst mig til en del og måske du skulle kaste dig ud i det og gøre det samme. Det ville måske hjælpe rigtig meget på det.

Foder de bliver fodret med er forskelligt fra den ene til den anden, men her er noget af det jeg har hørt været brugt.
1: Hovedsageligt hvede(byg og majs måske) samt en god kvalitets fugleblanding. Kyllingerne får insektfoder og start- og voksfoder alt efter alder, samt masser af grønt, som er meget vigtigt.
2: Hønsefoder samt kernefoder(hvede, byg og majs) og grøntfoder.
3: Fasanfoder samt kernefoder(hvede, byg og majs) og grøntfoder.
En ting der er meget vigtigt ved fasaner er at de kun får æglægningspiller når det er meningen de skal lægge æg. Ellers er det et hvildefoder eller voksefoder de fodres med resten af året i stedet for æglægningspillerne.

Det er ikke alle fasaner der vil benytte et hus og det kan være svært at få dem til det. Så en voliere med beklædning på tre af siderne om ikke andet bagerste tredjedel samt tag på den sidste tredjedel. Resten af volierenet hvor det for oven ikke på side alt for stramt, da fasaner når de bliver nervøse hopper/flyver lige op og kan dermed brække nakken.
Størrelsen kommer meget an på hvilken fasanart du vil holde, men minimum 3 m bredt og 5 m dybt for at de skal trives godt nok. Jo større jo bedre og især i fasansammenhæng. Højen må gerne blive 2,5 m så der er luft nok over hovedet på dem
Hvis det er meget urolige dyr du starter ud med skal sidepinde være paseret højt og gerne med et par grangrene til at skjulde dem. Også nogle nede i de bagerste hjørner vil give skjuld til hønen når hun ikke gider hanens selvskab. En lille busk eller to vil også gøre at de føler sig lidt mere trykke.
Minktråd er nok det bedste og mest holdbare til siderne, men alm. volierenet burde også kunne gøre det. For oven vil finmasket fiskegarn/net nok være fint. Har også set at det fint kan gå med volierenet, men det kræver at dyrene ikke er for vilde i det. Taget skal være af en type der giver skygge og holder til vind og vejr.

Det bedste at starte ud med er Guldfasaner og derefter Sølvfasaner. De kræver ikke så meget plads. De kan ofte ruge deres eget afkom ud og opføre sig pænt overfor hinanden og de er nemmere at gøre tamme fortrolige. Så de ikke bliver så bange hver gang man nærmer sig.
Opdræt af følende:
Mookee i Brune
Danske Parykker i Sorte og Røde
Antwerpener Skæghøns i Gule og Perlegrå

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

rugemaskine

• Gæst
« Svar #2 Dato: 22 August , 2012, 22:08 »
Hej, Frank, tusinde tak for dit svar virkelig godt beskrevet! Men den størrelse voliere du beskriver alså 3m brede og 5m dybde, hvor mange guldfasaner kan der være i den ? Og er det fint hvis jeg sætter 4-5 asbest/tagplader i gården istedet for at bygge hus til dem ? Men de behøver ikke et hus eller hvad ?

Mvh Halil

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Vis eget galleri
  • Alder: 20
  • Placering: Lerbjerg ved Hadsten
  • Et par dejlige haner
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 22 August , 2012, 22:45 »
I den type kan der være 1,1-1,2 med deres kyllinger til at starte på. De behøver ikke noget hus og er meget hårdføre bare de ikke får træk ind i volieren. Hele vejen nede i bunden har fasanfolk tit fast plade i 30-40 cm højde for at tage vinden og en del af overdækningen er fast tag, som de kan sidde oppe under på deres siddepind.
Opdræt af følende:
Mookee i Brune
Danske Parykker i Sorte og Røde
Antwerpener Skæghøns i Gule og Perlegrå

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

rugemaskine

• Gæst
« Svar #4 Dato: 22 August , 2012, 22:51 »
Kan du bygge dueslag Frank ?

Nyeste