Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
* *
Velkommen, Gæst. Venligst log ind eller registér dig. Modtog du ikke en aktiverings-e-mail?
21 Maj , 2013, 05:07

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde

America Thisted
Bangs.dk
Bangs.dk
kjeldsen.dk

Forfatter Emne: Små huse til fjerkræ  (Læst 711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

rugemaskine

• Gæst
Små huse til fjerkræ
« Dato: 19 August , 2012, 00:24 »
Hej, folkens! Jeg fandt ved en tilfældighed nogle billeder fra dragør og deres gæs /o
Kan se at de har nogle små bure hvor de har gæssene til at gå. Men har længe gået og grublet om disse bure.
Mit spørgsmål er om gæs og ænder kan trives i sådanne bure. Fordi havde tænkt mig at bygge 8-10stk "bokse" til avlsdyr f.eks 1 boks til 1,1 grå gæs eller andet. Men kan jeg holde gæs og ænder i sådanne små bure og hvor stort bur skal 1,1 gæs have eller 1,3 ænder ????

Mvh Halil

Håber på mange forslag og ideer!!!!!    /o /o

rugemaskine

• Gæst
Sv: Små huse til fjerkræ
« Svar #1 Dato: 19 August , 2012, 00:28 »
Ups glemte at sætte nogle billeder ind så i kan se hvordan det hele ser ud...... /o

Her er et link.

http://weblog.emu.dk/roller/emudagbog/entry/drag%C3%B8r_og_g%C3%A6s

Offline Fisker

« Svar #2 Dato: 19 August , 2012, 09:07 »
Så vidt jeg husker fra Dragør så lukkes gæssene ud samlet om morgenen og drives hen til et sted hvor de kan græsse og har vand. Og så tilbage til hver deres hus om aftenen.
Under alle omstændigheder har de brug for langt mere plads end de små bure, men de kan sagtens sove i dem, og for en rugende gås er de sikkert også fine

Rasmus

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Vis eget galleri
  • Alder: 20
  • Placering: Lerbjerg ved Hadsten
  • Et par dejlige haner
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 22 August , 2012, 20:40 »
Det kan de godt, men som Rasmus skriver skal de lukkes ud på en stor nok grund og gå rundt hver dag, men ellers fint til at holde dem skildt ad og sørge for at gæssene ikke kommer for tæt på hinanden når de har udruget gæslinger for så tror de andre at de skal lege tanter for dem.
Opdræt af følende:
Mookee i Brune
Danske Parykker i Sorte og Røde
Antwerpener Skæghøns i Gule og Perlegrå

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Vis eget galleri
  • Alder: 40
  • Placering: Lolland
  • Jeg holder ikke bare høns, jeg opdrætter racehøns
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 22 August , 2012, 21:27 »
I 2008 var jeg med på en bustur, som Sydhavsøernes Fjerkræ Klub havde arrangeret, og der besøgte vi bl.a Gåserepuplikken i Dragør og sikke en oplevelse det var-

Gæssene og ænderne bor i små huse om natten og de bliver lukket ud hver dag, der er ca. 300 gæs, hvor af de fleste bliver slagtet til jul. Alle gæssene går i de flokke, som de hører til og de går selv hjem om aftenen. Så der var gæs alle steder og næsten lige så langt som øjet rækker.
I nogle flokke  er der måske kun 4-5 dyr og andre 15-20 dyr.

Før fugleinfluenza hysteriet blev gæssene også sejlet over og gå på en lille ø (jeg husker ikke navnet) men det må de ikke mere. Søren Ryge har vist nok lavet et program om dette.

Husene må ifølge gammel lovgivning ikke bygges højere end 120 cm. (mener jeg det var) fordi en byens spidser havde skullet kunne se havet fra sin bolig længere inde på land uden at træer, buske og huse stod i vejen for dette.

Alt i alt var det en oplevelse, især at se gæssene bade i havet, lige på nær at de ikke var videre fedt at være høne der, for de fleste boede i små mørke huse, hvor de ikke havde andet at lave end at pille hinanden.
« Senest Redigeret: 22 August , 2012, 21:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Jersey Kæmper, Brahma, Maran, Sumatra, Engelsk Araucana, Orloff, Wyandot, og Svanegæs
Ejer af 0,4 katte og 0,3 geder af Nubisk og Boer afstamning.
Besøg mig på : www.lestat.dk - læg gerne en hilsen i min gæstebog :)
Medl.af : www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk , www.orpington.dk , www.brahma-klubben.dk , www.maranklub.dk , www.kamphons.dk og www.dommerringen.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #5 Dato: 22 August , 2012, 22:19 »
I 2008 var jeg med på en bustur, som Sydhavsøernes Fjerkræ Klub havde arrangeret, og der besøgte vi bl.a Gåserepuplikken i Dragør og sikke en oplevelse det var-

Gæssene og ænderne bor i små huse om natten og de bliver lukket ud hver dag, der er ca. 300 gæs, hvor af de fleste bliver slagtet til jul. Alle gæssene går i de flokke, som de hører til og de går selv hjem om aftenen. Så der var gæs alle steder og næsten lige så langt som øjet rækker.
I nogle flokke  er der måske kun 4-5 dyr og andre 15-20 dyr.

Før fugleinfluenza hysteriet blev gæssene også sejlet over og gå på en lille ø (jeg husker ikke navnet) men det må de ikke mere. Søren Ryge har vist nok lavet et program om dette.

Husene må ifølge gammel lovgivning ikke bygges højere end 120 cm. (mener jeg det var) fordi en byens spidser havde skullet kunne se havet fra sin bolig længere inde på land uden at træer, buske og huse stod i vejen for dette.

Alt i alt var det en oplevelse, især at se gæssene bade i havet, lige på nær at de ikke var videre fedt at være høne der, for de fleste boede i små mørke huse, hvor de ikke havde andet at lave end at pille hinanden.

Øen hedder Saltholm og ligger midt i Øresund.

NB: Kan ses tydeligt når man køre over Øresundsbroen.

NB: Det var gæslinger man sejlede over, som så senere vendte tilbage, og blev fedet op til jul.

NB: De enkle ejere havde deres eget mærke, som blev skåret i svømme huden , for at man kunne holde orden i ejerforholdet til gæsene.

NB: Der var også en dejlig kro på Øen, som selvfølgeligt hed Saltholms kroen, hvor man serverede æggekage og bide sild m.m.

J.C.

Nyeste