Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger  (Læst 9164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janne G. J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Dato: 01 August , 2012, 12:42 »
Hej
Vi har vores Moskusænder til at gå ved en lille mose og efter at have mistet nogle ællinger uden at kunne finder ud af hvor de blev af har jeg nu fået løst mysteriet. Jeg hørte ænderne hvæse, sprutte og brokke sig voldsomt, skyndte mig over til mosen og så at Hejren forsøgte at få fat i ællingerne. Nu er det ikke fordi vi ligefrem svømmer i ællinger og vil gerne have vores julemiddag reddet, men samtidig kan vi jo heller ikke bede hejren flytte. Jeg har den også mistænkt for at tage de ællinger som går ved huset, men ved ikke lige hvad jeg skal stille op. Pt. har jeg lukket ænderne inde i deres hus for ikke at miste flere ællinger, der er 4 tilbage hvoraf en er såret. Men jeg synes ikke det er en permanent løsning at spærre ænderne inde. Nogen der har nogle ideer?
På forhånd tak
   
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #1 Dato: 01 August , 2012, 12:51 »
Man plejer at sige at hvis man stiller en plastik en af slagen op, så holder andre sig væk. Det er derfor man typisk ser dem ved små fiskedamme hvor man har karper.. Det er ikke fordi de pynter :)

karina dj

  • Gæst
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #2 Dato: 01 August , 2012, 12:54 »
Du er ikke den eneste der mister ællinger til luftfjender, men jeg har da aldrig hørt at en hejre skulle blive grådig på ænder. Det havde jeg alligevel ikke troet på den.
Men netop fordi de fleste af os slås med fjender ovenfra, er det osse de fleste af os der ved at man skal passe på de små ællinger fra start  :-\ Det er dog oftest krager, måger og til dels skader der kan finde på at rydde andegården, og det går bare stærkt!

Derfor har jeg sikret mig at min andemor går i en gård for sig med ællingerne, overdækket med fiske- eller jordbærnet...til de er store nok til at gå ude med de andre. En andegård til andemor kan jo laves i den etablerede andegård med et 60 cm højt kyllingehegn. Har du ikke et hus de kan være i, laver man det hurtigt af et par pallerammer med en stålplade på, eller man skærer bunden af en tønde og skærer samtidigt en åbning og sætter den på hovedet.
Sådan gør jeg iøvrigt osse med mine små kyllinger og deres skrukmor  /o

Ellers får du ingen julemiddag  ;)


Offline Janne G. J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #3 Dato: 01 August , 2012, 13:53 »
Nej jeg troede da bestemt heller ikke det var hejren der tog ællingerne før jeg selv så det. Vi har ikke haft problemer med andre fugleangreb. Hvornår er ællingerne store nok til at gå sammen med de andre? Ællingerne er fra slut juni så jeg syntes egentlig at det er ret store ællinger hejren udser sig til middag.
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand

karina dj

  • Gæst
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #4 Dato: 01 August , 2012, 13:59 »
Jeg har ikke tid på hvornår det var, men de var ret store. Måske 25 cm lange  ???

Men jeg ved den kan være fræk den hejre. Kender en der midt i et villakvarter mistede sine fisk i dammen som han havde i en lillebitte gårdsplads. Den kunne dårligt lette og flyve derfra så småt var det. Den havde sin faste rute om formiddagen fra villa til villa  >:(

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #5 Dato: 01 August , 2012, 15:25 »
I vores landsby har vi et fint gadekær med rørhøns. Hvert år tømmer hejren det for afkommet. Tidligere var det ællinger, der røg. Ænderne har nu givet op og yngler på nabogården, hvor de bader i en gammel sandkasse ::). Jeg kan forsikre for at ALT er forsøgt  for at afskrække hejren. Derunder en gyselig samling plastikfigurer, hejrer, julegæs, rensdyr, ugler og ræve. Det havde absolut ingen effekt. Heller ikke glimmer i træerne. Det pæne gadekær lignede en forlystelsespark *f. Så nu har landsbyen givet op. Men hejren er der stadig af og til.
Hvis man vil have sit fjerkræ i fred, må man passe på det indtil det har en passende størrelse så det kan klare sig.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #6 Dato: 01 August , 2012, 17:20 »
Jeg ville ansøge om tilladelse til at skyde fuglen - den tager jo husdyr - og derved må den reguleres.

Hvis jeg ikke fik tilladelsen, så forsvandt den nok på en eller anden måde!!!!! >:( >:( >:( ::) ::)
Lars

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #7 Dato: 01 August , 2012, 18:48 »
Du får næppe tilladelse til at indfange og aflive en fredet fugl, fordi du ikke vil holde dine tamfugle - som tamfugle. Så vidt jeg kan forstå er de ude i en mose, hvilket må siges at være hejrens normale jagtmark. Hvis man vil have juleænder af egen avl - ja, så må man passe på dem uden at være nødt til at aflive eventuelle konkurrenter til stegen. Andegård med vandhul og net over /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #8 Dato: 01 August , 2012, 18:53 »
Hejre kan godt være grådige, bare se her : http://www.youtube.com/watch?v=bWZqHUYpp84
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #9 Dato: 01 August , 2012, 18:58 »
prøv at sætte en plastikstork op(selv om at den er gyselig det hjalp hos vores nabo)
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #10 Dato: 01 August , 2012, 18:59 »
Eller endnu bedre det her, hvor det er en stor rotte, det går ud over : http://www.youtube.com/watch?v=inYJ4hr6-XI&feature=relmfu
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #11 Dato: 01 August , 2012, 20:38 »
Mums!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp hejren angriber og spiser vores ællinger
« Svar #12 Dato: 01 August , 2012, 22:07 »
Ja jeg sidder her og har ondt af rotten  <G
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn