0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Det er ikke nogen god ide, at bruge jod til huddesinfektion af åbne sår. Det ætser. Jeg ville købe noget klorhexedin sæbe på apoteket. Og vaske fusserne med det. Det er et vel afprøvet middel, fordi det bruges til kirurgisk håndvask.
Grunden til at jeg ville købe jod er på baggrund af Lene som skrev at hun havde brugt det. Nu har min hane dog ikke åbent sår eller byld men mere noget som ligner en fodvorte/ligtorn.
Jod er ikke velegnet. Det skal vaskes af med sprit. Bør ikke blive siddende, sår eller ej. Er det ikke bedre at lægge et blødt underlag hvor de lander? Eller avle nogle dyr, hvor kropsvægt og bentøj passer sammen. Er bumble foot ikke en vabel, der opstår når et tung høne lander hårdt på ikke fjedrende underlag??
Jeg havde en maranhøne i 6 år, som aldrig fejlede noget som helst... hun lagde æg dagligt, med en dags pause om ugen.Hos mig går de på spåner, og den gang jeg havde maran hønen var der æblegrene i mit hønsehus i passende tykkelse
Ja, jeg holder mig nu til sand, både på gødningsbrættet og på gulvet. Sand har mange fordele, det er nemt at gøre og holde rent, det modvirker, at der kommer fluer i hønsehuset, da fluerne ikke har nogle "gode" fugtige steder at lægge deres æg og det er da også ret nemt at få fat i.
De firkantede pinde skulle give en bedre bæreflade især godt til de tunge racer. For det er jo heller ikke naturligt at høns skal veje mere end 1½ kg.