Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Afskruk i anden stamme?  (Læst 2859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Østedgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 222
Afskruk i anden stamme?
« Dato: 01 Juni , 2012, 08:59 »
Har en høne der har lagt skruk i 6 uger nu. Er ved at være ret træt af det.. Tror i jeg kan afskrukke hende ved at sætte hende ind i en anden flok en dag eller to? Så hun lii glemmer at hun var skruk?
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2012, 09:01 Fra Anja Ø. »
Anja Østedgaard

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Afskriv i anden stamme?
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2012, 09:02 »
Det er da et forsøg værd.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Afskruk i anden stamme?
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2012, 09:04 »
Alle forandringer er med til at afskrukke, nogle bedre/hurtigere end andre.
Hvis du har en "rar" anden stamme, så kan skrukken da prøves includeret i denne flok.
Men skal hun bare jagtes og hakkes hele tiden, så er der jo heller ikke meget dyre-velfærd i det.

Offline Anja Østedgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 222
Sv: Afskruk i anden stamme?
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2012, 09:08 »
Nej nej, selvfølgelig er det ikke med det formål at hun skal mishandles derinde. Det var bare hvis det nu gik okej, om det så ville kunne få hende på andre tanker, eller om hun hopper på reden igen så snart hun kommer tilbage i egen flok..
Anja Østedgaard

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Afskruk i anden stamme?
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2012, 09:35 »
Efter at ha' læst en masse i Practical Poultry, så siger de at, det er temperaturen på skrukken som er vigtig. Når en høne ligger sig skruk, stiger hendes temperatur. Derfor skal du prøve, at sinke hendes temperatur. Dvs. F.eks. Et åben bur på gæsplænen med vand og mad, samt et par isposer, du kan ligge under hende.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Afskruk i anden stamme?
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2012, 09:41 »
Efter at ha' læst en masse i Practical Poultry, så siger de at, det er temperaturen på skrukken som er vigtig. Når en høne ligger sig skruk, stiger hendes temperatur. Derfor skal du prøve, at sinke hendes temperatur. Dvs. F.eks. Et åben bur på gæsplænen med vand og mad, samt et par isposer, du kan ligge under hende.

Det er nemlig helt rigtigt, det med temperaturen. Jeg sætter altid mine skrukkere, som hurtig ønskes i æglægning igen, ud et køligt sted om dagen. Et trådbur (uden bund) på fliser i skyggen mod nord, er et godt køligt sted.
NB: der beskyttes selvfølgelig mod disideret træk, samt mod regn.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Afskruk i anden stamme?
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2012, 09:42 »
Nej nej, selvfølgelig er det ikke med det formål at hun skal mishandles derinde. Det var bare hvis det nu gik okej, om det så ville kunne få hende på andre tanker, eller om hun hopper på reden igen så snart hun kommer tilbage i egen flok..

Men jeg syntes absolut ikke du skal undlade at forsøge. Du kan jo altid holde godt øje med hvordan det går

Offline Anja Østedgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 222
Sv: Afskruk i anden stamme?
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2012, 18:55 »
Det er da virkelig interessant det med temperaturen, det anede jeg ikke. Vigtig viden! :) tak for det, tror jeg prøver at sænke temperaturen først, inden jeg prøver at lukke hende i en anden stamme. Tusind tak for hjælpen :)
Anja Østedgaard