0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Bla. Var der jo en der tidl. Spurgte til kyllingemoderen. Jørn og jeg har selv bestilt elektriske dele hjem fra Tyskland. Vi arbejder på en opskrift og adresser til jer.Jeg er meget glad for min og har allerede nu gjort nogle erfaringer.
Jeg vil rigtig gerne høre mere om din kyllingemoder, Lene. Har du så en afdeling i kyllingemoderen, hvor kyllingerne kan skrabe og støvbade, og hvordan har du indrettet det? Meget gerne flere billeder.
Se det vil jeg glædee mig til, og gerne en masse gode billeder. Har besluttet mig til at jeg vil lave en her i efteråret, og har nogle planer og ideer, men mangler altid inspiration
Det er jo osse lidt vanskeligt at hjemtage æg, og så bare regne med man har en skruk eller 2 ved klækning
Kære Mariannejeg havde faktisk lige netop det samme spørgsmål da jeg så nogle af de flotte kyllingemødre i Tyskland. Jeg fik en lang forklaring på hvorfor at lige netop det skal undgåes når de går i en kyllingemoder.Kyllingemoderen er en lukket kasse hvor kyllingerne kun er "udsat" for deres egen forurening.De er vaccinerede og er først helt 100 % garderede via vaccinen når de er ca. 3 uger og har dannet antistoffer.Hvis de får sand eller jord ind kan der være vira i det. I en lukket kasse hvor der i starten er 30 grader celcius og den fugt som kyllingerne afgiver vil disse bakterier have optimale gro forhold.Derfor må de vente med at støvbade til de kommer ud af kyllingemoderen efter ca. 3 uger. For mine kyllingers vedkommende er det i den kommende uge.Jeg spurgte om de ikke måtte få vasket og varmebehandlet fuglesand, men problemet med det er jo, at deres lort ikke som ellers vil falde ned og væk fra dem. Men så vil ligge i sandet der sikkert vil suge fugt til sig og ulme med colibakterier og deslign.Beklager med det lidt forsinkede svar, vores internet er desværre temmeligt ustabilt pt. Jørn og jeg samarbejder om at lave et indlæg om kyllingemoder processen . En færdig pris kan vi ikke komme med men sådan en ca. pris. Selvfølgelig kommer der nogle links til de steder hvor vi har købt det forskellige.
Jeg har i flokken af de importerede kyllinger en lille blå hønekylling som er mere end halvt så lille som de andre...jeg vil tro den har dværgvækst, men den er osse meget stille og forknyt. Ja, det kan mit bløde hjerte jo ikke bære, så den får seføli lidt ekstra omsorg, velvidende at jeg ikke kan beholde den i avlen... Se lige det lille pus altså
Kære alle intreserede Maran pionere, samt alle andre øvrige fjerkræ forum venner, her bringer vi den foreløbige tekniske beskrivelse, af kyllinge moderen, som vi har valgt at kalde "Blance de Poulet Maran " for at blive lidt i det franske islæt. NB: Hendes kæle navn er sjovt nok allerede Maranen.1. Foreløbig viser vi de tekniske komponenter, som er vist på understående billede.NB: Mere information og historie følger senere.NB: Unskyld Marianne V, jeg har retet navnet til Blance de Poulet Maran.J.C.