Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingefræser  (Læst 15779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Kyllingefræser
« Dato: 07 April , 2012, 11:35 »
Vi har bikset en kyllinge/hønsefræser sammen:

Vi købte 6 lægter på 2,40 m, nogle hængsler og 2 små plader krydsfiner.
De to sider er hængslet sammen, og planen er, at de tre trekantede stykker skal skrues af om vinteren, så sidderne kan klappes sammen, så det ikke fylder så meget, bunden i huset ligger løst, men kan kun fjernes, når man skiller den ad.
Vi har sat et stykke slange fra et bildæk over rygningen på huset, så der ikke kommer regn ind, det ser måske ikke så fikst ud, så det kan være jeg skal prøve at komme på en anden løsning. Det lille ekstra stykke liste for enden er et håndtag til at løfte i. Det kunne måske være smart med et sæt hjul i den ene ende, så den er nemmere at flytte for en enkelt person.
Jeg er rigtig godt tilfreds med den.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stade

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
Sv: Kyllingefræser
« Svar #1 Dato: 07 April , 2012, 12:27 »
Hej Marianne.

Den ser da fin og funktionel ud og brugerne ser også meget tilfredse ud ;-)

Mvh

Martin
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Kyllingefræser
« Svar #2 Dato: 07 April , 2012, 12:29 »
Den er da smart  /o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline AnneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
  • Glad hønseejer
Sv: Kyllingefræser
« Svar #3 Dato: 07 April , 2012, 13:19 »
Smart idé med hængslerne! Jeg har tænkt mig at lave noget lignende til at sætte over mine højbede, så hønsene ikke æder salaten, og det er da ret smart, at de så kan klappes sammen
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Kyllingefræser
« Svar #4 Dato: 07 April , 2012, 13:56 »
Den ser godt ud.Kan man bestille et par stykker  ;D
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

karina dj

  • Gæst
Sv: Kyllingefræser
« Svar #5 Dato: 07 April , 2012, 14:08 »
Sådanne 4-5 har jeg lavet til de kaniner jeg ikke har mere... og jeg brugte dem sidste år til kyllerne :)

Jeg lod en skruk ruge/bo i dem med kyllerne. Efterhånden som de bli'r store nok, åbnede jeg bare op til haven... så gik de i seng i huset hver aften med mutter skruk.
Jeg har været utrolig glad for mine  /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllingefræser
« Svar #6 Dato: 07 April , 2012, 14:47 »
Tak for venlige kommentarer.
Jeg glemte at skrive, at den ene skrå side i huset er hængslet og ellers hænger løst ned, så man kan komme ind i huset.
Jeg skal nok lige tage et billede af det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kyllingefræser
« Svar #7 Dato: 07 April , 2012, 14:58 »
Jeg syntes at disse små 3-kantede huse/bure er geniale, da de ikke er så voldsomme/bastandte i en mindre villa have. Og der kan fint gå en skruk med lidt kyllinger indtil de bliver større. + der fint kan gå 1,2 evt. 1,3 af de små dværgracer.

Marianne: du skriver 240 cm  i længde. Hvad er hhv. højde og bredde?

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Kyllingefræser
« Svar #8 Dato: 07 April , 2012, 21:15 »
det var jo egentlig snu at de kunne klappes sammen. Lige pt har jeg 2 skrumler stående bag hønsegården til de forhåbentlig skal i brug, men det var da nemmere og bedre om man kunne klappe dem sammen og stille i garagen. Kunne det være muligt om du lagde lidt flere billeder på af dem??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllingefræser
« Svar #9 Dato: 08 April , 2012, 06:21 »
De to sider i trekanten er 0,80 m, for så passede det lige med 3 stykker på en lægte. Jeg har ikke målt bredden, jeg vippede bare siderne ud, så jeg syntes det var passende, og tegnede så trekanten efter det. Der kunne være lige netop to trekanter på et stykke krydsfiner, og de to trekantede rester satte vi sammen til "væggen" inde i fræseren. De to tag-sider på huset er et stykke krydsfiner, der er delt i to.
Jeg har forsøgt at bruge mål, der gav mindst muligt spild af materialer.
Der er ikke dør i huset, for jeg tager kyllingerne ind om natten, der er heller ikke bund i buret, for meningen er jo at de skal kunne pikke og skrabe i jorden/græsset.
Fræseren er ikke natte-rævesikker, men jeg vil mene, den yder god beskyttelse mod katte, rovfugle og hunde, når den står i haven i dagtimerne.
Vi har talt om, at der måske skal sættes nogle trapezplader eller lignende på over ca. halvdelen af nettet, så de er beskyttede i tilfælde af regn.
Jeg valgte at sætte plade i begge ender, fordi jeg ikke kunne overskue, hvordan man skulle lave en stabil trekant med net, idéen med hængsler i toppen fik jeg, fordi jeg ikke har lyst til at have for mange skrumler stående, og fordi jeg gik og tænkte over, hvordan man skulle samle siderne på en fiks måde for oven.
Så projektet bærer i høj grad præg af, at det er nogen uden nogen erfaring og tekniske snilde, der har lavet det. Jeg har tænkt og planlagt, men uden Søren var det ikke blevet lavet, for han har savet, skruet og hamret /o, jeg har bare fået idéer og været holde-ved-montør.
Jeg tænker stadig på, om der mon kan laves en pænere løsning end gummislangen ved rygningen på huset, det skal jo være noget, der tåler at taget bliver løftet, når jeg sætter kyllingerne ind, ligesom jeg spekulerer over, hvordan man kan sætte hjul på i den ene ende, uden at det løftes væsentligt fra jorden
Når det bliver lyst skal jeg nok tage nogle flere billeder og mål.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Kyllingefræser
« Svar #10 Dato: 08 April , 2012, 07:49 »
Den ser super fin ud. Hvormange kyllinger forventer du at kunne have i den og er der plads til varmelampe og hvor hvorgamle er de kyllinger der skal gå. Jeg er nemlig på udkig efter nogle magen til men forventer at have totalt 24-26 kyllinger.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Poul Erik

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Kyllingefræser
« Svar #11 Dato: 08 April , 2012, 08:00 »
Hvis den øverste lægte stak ca. 20 cm ud i hver ende, så ville den være lettere at flytte, men jeg er helt enig, den ser godt ud

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Kyllingefræser
« Svar #12 Dato: 08 April , 2012, 08:18 »
hej marianne
 det ser godt ud ang ryningen på huset kunne du evt bruge et stykke kraftig presenning (lastbil/trailer) det kunne også bruges til regn afskermning af løbegården sæt det fast i toppen så kunne det rulles op og ned efter behov
det vejer heller ikke det store 
håber min ide giver mening
god påske til jer
mvh tommy
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Kyllingefræser
« Svar #13 Dato: 08 April , 2012, 08:32 »
Sikke en fin konstruktion, Marianne, godt tænkt!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllingefræser
« Svar #14 Dato: 08 April , 2012, 08:33 »
Så er lidt billeder og mål :D
Her ses hvordan siderne er hængslet for oven, der er i alt tre hængsler, man skal være opmærksom på, at der også skal være plads til hængslerne til lågen.


Lågen når den er åbnet:


Huset indvendigt:


Bundpladen har hjørnerne savet væk i den ene side.


Lågen er hængslet indvendigt:


Der er en liste udvendigt på lågen, da selve pladen er for tynd til, at vi mente at det kunne holde:


Fra indersiden af huset, her ses tydeligt, hvordan den inderste væg er øget af de to stumper, der blev til overs, da vi savede de to gavle ud, man kunne evt sætte en liste på for at holde sammen på det, for træet vrider sig lidt:

Grundlinien i trekanten er 80 cm, højden ca 74 cm, de to krydsfinerplader var hver 1,20 x 0,80 m, derfor valget vi at lade de yderste "lodrette" lægtestykker være 80 cm og lægge dem "udenpå" de vandrette stolper, mens de lægter, der er i kanten af huset blev afkortet med 2 gange lægtens bredde, så kunne vi nemlig lige netop få de to sider af huset ud af en plade.
Lige nu har vi 10 kyllinger fra d. 5. marts, der kunne nemt være det dobbelte, vil jeg mene, jeg mener også man kan sætte en varmelampe op, hvis nødvendigt. Mine kyllinger har ikke brug for en varmelampe.
Lægterne vi købte, var 2,40 m lange, men man kunne købe længere lægter, og lade dem stikke ud for enden.
Pressing er måske en god idé.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk