Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pris for en racehøne (stor race)?  (Læst 3490 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #30 Dato: 09 Februar , 2012, 19:17 »
Jeg mener at hvis det er godkendt til børn er det vel også godtnok til mine høns sku jeg tro  ;D

Det rester fra børnenes frokost.

Jeg undlader at komme med en længere kommentar, for så kommer det til at gå ud over børn og pædagoer, de skal jo ikke risiker myndighederne på nakken, vel ;)

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #31 Dato: 09 Februar , 2012, 19:19 »
Jeg undlader at komme med en længere kommentar, for så kommer det til at gå ud over børn og pædagoer, de skal jo ikke risiker myndighederne på nakken, vel ;)

Altså oh gud... Der er vigtigere ting i vores samfund, end om høns i Gundsømagle får rester fra en børnehave eller lign.

Civil ulydighed længe leve! Go Peter!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #32 Dato: 09 Februar , 2012, 19:33 »
Tro mig det de får det sålænge det kan lade sig gøre. Og tiltider grønt fra Brugsen og brød fra bageren. Det er godt og gratis og hønsene er vilde med det.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #33 Dato: 09 Februar , 2012, 21:21 »
Jeg laver også regnskab, og her tjener hønsene 1,5 kr pr æg så de ikke arbejder gratis
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline oto

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #34 Dato: 10 Februar , 2012, 13:23 »
Regnskab for eget hønsehold

Omfang:
1 hane og 8-10 høns, New Hamshire / Maran
1.3 Dværg Wyandotter
Om foråret udruges 30 æg, der sædvanligvis giver 20 kyllinger (stor race).

Foderforbrug, høns ca. 750 kg lige dele ”DLG Special” og hvede

Omkostninger:
Hønsefoder   2500 kr.
Kyllingefoder      800 kr.
Udrugning       50 kr.
Lys?                   200 kr.
Udgifter i alt   3550 kr.

Udbytte:
2200 æg á 1,50 kr.               3300 kr.
9 hanekyllinger á 20 kr.   180 kr.
9 slagtehøns á 20 kr.   180 kr.
Udbytte i alt                3660 kr.

Tingene går lige op. Skaller hentes ved stranden, og der er hidtil ikke anvendt midler mod utøj og medicin.

Til sommer forventer jeg, at dværghønsene kan ruge kyllingerne ud og derved spare lidt el mv.
Strøelse og lignende er affald (gratis).

Priserne for æg og slagtedyr er interne priser, idet intet sælges. Alt forbruges i husholdningen eller foræres væk, det sidste ofte som værtindegaver og lignende, de fleste siger pænt TAK  :D.

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #35 Dato: 10 Februar , 2012, 14:13 »
Regnskab for eget hønsehold

Omfang:
1 hane og 8-10 høns, New Hamshire / Maran
1.3 Dværg Wyandotter
Om foråret udruges 30 æg, der sædvanligvis giver 20 kyllinger (stor race).

Foderforbrug, høns ca. 750 kg lige dele ”DLG Special” og hvede

Omkostninger:
Hønsefoder   2500 kr.
Kyllingefoder      800 kr.
Udrugning       50 kr.
Lys?                   200 kr.
Udgifter i alt   3550 kr.

Udbytte:
2200 æg á 1,50 kr.               3300 kr.
9 hanekyllinger á 20 kr.   180 kr.
9 slagtehøns á 20 kr.   180 kr.
Udbytte i alt                3660 kr.

Tingene går lige op. Skaller hentes ved stranden, og der er hidtil ikke anvendt midler mod utøj og medicin.

Til sommer forventer jeg, at dværghønsene kan ruge kyllingerne ud og derved spare lidt el mv.
Strøelse og lignende er affald (gratis).

Priserne for æg og slagtedyr er interne priser, idet intet sælges. Alt forbruges i husholdningen eller foræres væk, det sidste ofte som værtindegaver og lignende, de fleste siger pænt TAK  :D.


Det overrasker mig lidt at fodder er steget så meget på 15 år, i snit 4% årligt, det er faktisk 25% mere end den gennemsnitlig inflation på 3% årligt. Omkring 1995 kostede hønse/kyll. fodder 2,50kr/kg.

Et nylagt spiseæg "fra glade høns" kostede dengang ca. 1,00kr/stk. Idag burde et tilsvarende æg koste 1,80kr/stk. altså 20% mere.

Så var der da i det mindste et beskedent overskud på bundlinien på godt 650kr. i dit regnskab.

« Senest Redigeret: 10 Februar , 2012, 17:52 Fra FC-Søvind "Kraka-Laden" »

Offline oto

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #36 Dato: 10 Februar , 2012, 18:02 »
Vedr. foderpris i beregningseksemplet.

Det er et hobbyhønsehold. Omkostningerne er inklusiv moms. En erhvervsvirksomhed kan købe foderet billigere (mængde) og fratrække momsen, men så skal der naturligvis indbetales moms af salget.

Offline oto

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #37 Dato: 10 Februar , 2012, 18:03 »
Pris for slagtekyllinger og slagtehøns i butikker.

Det anføres, at prisen i butikker er 45 kr. eller mere pr. stk. dvs. 36 kr. + moms eller mere. Jeg tvivler på, at producenten opnår 20 kr. pr. dyr eller mere.

16 kr. dækker næppe udgiften til transport (producent til slagteri og videre til butik), slagteomkostninger, emballering, køling/frysning, butiksomkostninger og avance. Producenten opnår ofte kun ca. 30 % af forbrugerkronen. Dvs. for hver krone en sådan vare koster i butikkerne går de 30 ører til producenten.

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #38 Dato: 10 Februar , 2012, 18:26 »
Pris for slagtekyllinger og slagtehøns i butikker.

Det anføres, at prisen i butikker er 45 kr. eller mere pr. stk. dvs. 36 kr. + moms eller mere. Jeg tvivler på, at producenten opnår 20 kr. pr. dyr eller mere.

16 kr. dækker næppe udgiften til transport (producent til slagteri og videre til butik), slagteomkostninger, emballering, køling/frysning, butiksomkostninger og avance. Producenten opnår ofte kun ca. 30 % af forbrugerkronen. Dvs. for hver krone en sådan vare koster i butikkerne går de 30 ører til producenten.



Ja alt i alt har en producent vel ikke ret meget mere end en krones penge til sig selv pr. kyll.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #39 Dato: 10 Februar , 2012, 20:31 »
KraftFoder er steget uhyggeligt meget de sidste mange år. Dels pga. af de dårlige høster og dels fordi sækkene er skrumpet fra 50 kg. til 25 kg. og nu til latterlige 15 kg.  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #40 Dato: 10 Februar , 2012, 20:43 »
ja, hvis 50 kilo kostede 50 kr, saa ble de 25 til 30, mends de 15 blev 20. Slig var det ogsaa naa Euroen blev introducered, alt gik lidt op. Merkeligt?

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #41 Dato: 10 Februar , 2012, 20:59 »
min mand siger, bare jeg trives og er glad, så koster alle hobby noget, og okay, hvis jeg er ked af det, bliver jeg glad ved hønsene, selvom jeg har haft kræft 3 gange, og jeg GLÆDER mig absolut ikke til 4. gang, jeg kan leve med mine bivirkningerne, men glæder mig ikke til fjerde gang, jeg har kun HAVEHØNS, og er glad for jer der avler seriøs, men i værste fald vil al arbejdet været spildt her ved os. I skal  ikke ikke have ondt af mig , det kan jeg ikke bruge til noget. et rigtigt stort knus til alle randi i sevel

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #42 Dato: 10 Februar , 2012, 21:44 »
Kære Randi
Jeg er  110% enig med  dig. /o /o /o /o
Mit biavl og mit hønsehold kan kun give overskud. Hver gang jeg stiger ned  i haven  og se bierne snurre  og  hønsenes tonse rundt efter noget meget vigtigt glemmer jeg alle verdens ondskab og ulykker.
5 min med høns eller bier vender alt kredit til debet ;D ;D ;D ;D
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #43 Dato: 10 Februar , 2012, 23:35 »
Kære Randi
Jeg er  110% enig med  dig. /o /o /o /o
Mit biavl og mit hønsehold kan kun give overskud. Hver gang jeg stiger ned  i haven  og se bierne snurre  og  hønsenes tonse rundt efter noget meget vigtigt glemmer jeg alle verdens ondskab og ulykker.
5 min med høns eller bier vender alt kredit til debet ;D ;D ;D ;D

 /o
« Senest Redigeret: 11 Februar , 2012, 12:11 Fra FC-Søvind "Kraka-Laden" »

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #44 Dato: 11 Februar , 2012, 09:12 »
kvalitetstid, nymodens popord, der er til at brække sig over. som noget man kan ligge i en kalender, livet nydes, i de små øjeblikke, livet byder en, og ikk som planlagt i en kalender.

men det var vist et sidespring.

opsumering:
de fleste er vist enige om at middel racetypiske dyr bør koste 180 +. og nogle sælge havehøns billigere.