Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Burhøns kontra økohøns  (Læst 794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Burhøns kontra økohøns
« Dato: 13 November , 2011, 23:11 »
Der var en dokumentar med økologi kontra tradionelt husdyr brug på DR2 - link til dokumentaren http://www.dr.dk/nu/player/#/fedt-fup-og-flaeskesteg/22310

Ganske udemærket program.
« Senest Redigeret: 13 November , 2011, 23:15 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Program om Øko
« Svar #1 Dato: 13 November , 2011, 23:15 »
Skidegodt program. Jeg nåede ikke at se det første gang det blev sendt, men nåede med i denne omgang. Ikke synderligt sentimentalt, og økologerne blev ikke kun positivt omtalt. Skræmmende forhold vi giver vores produktionsdyr. Er så glad for min nabo, der er malkekvægbonde. Ikke økolog, men hans køer går i løsdrift og er ude hele sommeren. Han kan slet ikke forestille sig at køerne ikke skal ud på græs. Eneste anke er at han ikke vil sælge mig lidt jord pga af køernes græsningsmuligheder... ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #2 Dato: 13 November , 2011, 23:21 »
Men er der egentligt så meget forskel på om hanekyllingen dør som daggammel eller dør som f.eks ½ årig ? andet end at den bliver spist af mennesker og ikke dyr.

Det er jo egentlig burhønen som har trukket det korteste strå, idet den skal lægge et æg hver evig eneste dag i et lille bur og til sidst ende som minkfoder eller i kyllingepølse/færdigretter) et år efter.

Men de hanekyllinger, hvor søstrene er industri hybrider er ikke til at fodre op og slagte, så det er lidt af et dilemma. 
« Senest Redigeret: 13 November , 2011, 23:37 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #3 Dato: 14 November , 2011, 07:38 »
Så mangler vi bare lige at udsendelsen kommer på DR1 i den bedste sendetid i stedet for "gemt væk" på DR2.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #4 Dato: 14 November , 2011, 07:42 »
Du kan se den på computeren, tryk på mit link i øverste tråd. Det gjorde jeg, da jeg så den.

Men synd at et sådan oplysende program er "gemt væk" på DR2 og så kl. 22. Det skulle være sendt i primetime på DR1.

Men dyrevelfærd vægter ikke så højt i DK og ham Kurt, som der er med i programmet, han har desværre den generelle holdning, som 98 % af befolkningen har, som er : høns er bare dumme og kedelige dyr, som er ligeglade med at sidde tæt sammen i bur.
« Senest Redigeret: 14 November , 2011, 07:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #5 Dato: 14 November , 2011, 07:43 »
Jeg har set den, Lene, det jeg mener, at DR2 ikke ses af så mange som DR1 eller TV2
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #6 Dato: 14 November , 2011, 07:48 »
Ja lige NETOP.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #7 Dato: 14 November , 2011, 07:50 »
hvis jeg ikk have set det annonceret her havde jeg ikk set det det komm jo ret sent

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #8 Dato: 14 November , 2011, 07:51 »
Så er det jo fint, at du kan se det på din computer /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lundy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #9 Dato: 14 November , 2011, 20:39 »
puha, et godt program... er så lykkelig for mine fritgående høns, der får lov at opføre sig som rigtige høns... og er lidt presset på ko og grise området, for mit kød er ikke altid øko...!!
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #10 Dato: 14 November , 2011, 20:44 »
Jeg har set den, Lene, det jeg mener, at DR2 ikke ses af så mange som DR1 eller TV2

Send dem en mail om det - det har jeg gjort. Meget nemt, tager 45 sekunder! Gør det NU!!!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #11 Dato: 14 November , 2011, 21:04 »
Hold da op, jeg har kun set 5 min...og manden, der afliver alle hanekyllingerne siger " jamen det er jo naturen".. NEJ MAKKER, det er sku ikke "naturen"!!!! Desuden, når de er inde ved burhønsene, filmer de lige korte klip af hønens kløer...flere centimeter for lange.. Jamen, hvad hjælper det så at lave nye og fine bure, hvor de får en pind..de kan jo ikke sidde ordentligt med flere centimeter lange negle!! Kors i hytten mand  >:(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #12 Dato: 14 November , 2011, 21:17 »
Jamen dog Metmus, der må jo i naturen være et stort spild af hankøn siden der altid bliver "født" så mange hanner. ;)

Og hvad skal man ellers bruge alle de hanekyllinger til ?? de bliver forøvrigt solgt som dyrefoder til både private og zoos.

Men kløerne på burhønsene de var utroligt lange for de kan jo ikke slide dem og jeg tror bestemt ikke at ejeren har hverken tid eller lyst til at klippe dem.

Ja burhøns og skrabehøns skulle virkelig forbydes, men det bliver det nok aldrig, så længe folk ikke regner høns for noget.
Og bliver det en dag forbudt i DK, tja så foresætter det helt sikkert i andre lande, men der er ikke obs på dyrevelfærd eller respekt for dyr i det hele taget, bare tag Kina, der sker der mange "sjove" ting /d

I det mindste forskes der i kønssorteret sæd til køer, så malkekøerne kun får kvie kalve og det er jo lidt smart. Måske en dag kommer det hos høns også.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #13 Dato: 14 November , 2011, 21:25 »
Jamen helt enig...hvad skal man dog bruge alle de hanekyllinger til!? Ingenting nemlig.. Det er mere princippet i, at de bare skal dø! De nævner jo også i udsendelsen, at man engang havde indrettet sig sådan, at hønerne blev brugt til æg og hanerne til opfedning=kød. Perfekt, ingen spild.. Og det er derfor, det er så skønt hos os hobbyfolk, vi har nemlig valgt at gøre lige netop dette, for at få så lidt spild som muligt..plus dyrevelfærd og kvalitet  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Burhøns kontra økohøns
« Svar #14 Dato: 14 November , 2011, 21:32 »
Jamen, de hybrid hane kyllinger, hvor hønerne bruges til æggefabrikker kan du fodre herfra og til næste jul (2012) og alligevel er der ikke noget sul på dem.

Og der er da mange andre som lever af dem, slanger, racekatte, mink osv osv. får da daggamle aflivede hanekyllinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub