Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hellevad høns  (Læst 8339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lhama

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Hellevad høns
« Dato: 27 ſeptember , 2011, 16:25 »
Nu er mine blandede kyllinger blevet store og jeg købte 10 blandede plymout rocker, 2 døde ret hurtigt og de 8 andre er alle haner :-\ Flere af dem er blevet så store(efter vi har været på ferie og svigermor har passet dem) at de har svært ved at gå, så nu er de kommet på "skrump" og skal gå rundt efter maden(motion).
Vi har slagtet 2 af dem, de smager fortrindeligt, men er 2½ mdr og de to slagtede vejede 3,5 og 4,6 kg så jeg syntes jo et eller andet sted ikke det har noget med kyllinger at gøre.
Vi købte kyllingerne med planen om nogle enkelte æg af og til, noget hyggeligt at se på samt lidt godt til fryseren, men haner ligger ALT for få æg...... Griner

Så nu har jeg surfet rundt på nettet og fundet hellevad hønen og dem er jeg blevet lidt forelsket i og har lavet en aftale med dem derude, ville bare gerne hører jer hvad i siger???? har i hørt godt eller skidt om stedet?

jeg nyder sådan at læse alle jeres kloge ord herinde, det giver 1000 gange mere end at læse en bog, det her er jo lidt som en bog med mange forfattere :-)
 

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hellevad høns
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2011, 16:31 »
De plymouth rocker du har købt er vist slagtehybrider, siden de kan komme op på den vægt så hurtigt. De bør slagtes med det samme, inden de får flere skavanker. De er nemlig ikke beregnet til at leve længere end til de når slagtevægten, og så kan du "starte forfra" med et nyt hold. Hellevad er også hybrider, og de lægger æg, men duer så ikke til slagt. Hvis du vil have høns der duer både til slagt og til æglægning, så skal du kigge efter racehøns. Der er mange mange slags at vælge imellem, så du kan få lige den farve eller størrelse du kunne tænke dig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hellevad høns
« Svar #2 Dato: 27 ſeptember , 2011, 16:41 »
Hvor har du købt dine slagtehybrider? Jeg havde to skønne hellevad høner, Helle og Hella, som desværre døde efter et besøg af minken :'(. De lagde masser af æg, var gode til at omgåes de andre høns og havde en god størrelse /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline lhama

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Hellevad høns
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2011, 16:43 »
Duer ikke til slagt? hvad mener du smager de grimt eller kommer der ikke noget kød på dem?
Jeg købte mine plymothrocker hos Raunsmeden, troede faktisk at de var noget skønnere, men jeg er så ked af den måde de går rundt, har aftalt med min mand at vi slagter de resterende i weekenden, selvom jeg syntes det er lidt sørgeligt, men hvis de bare blivere ringere så er det jo den eneste løsning, men de næste bliver altså parteret

Offline lhama

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Hellevad høns
« Svar #4 Dato: 27 ſeptember , 2011, 16:45 »
Hvor har du købt dine slagtehybrider? Jeg havde to skønne hellevad høner, Helle og Hella, som desværre døde efter et besøg af minken :'(. De lagde masser af æg, var gode til at omgåes de andre høns og havde en god størrelse /o



Øv øv øv med minken, men det lyder godt med æggene :-) og skøøøønt at de er gode til andre høns.....
Jeg har en drøm om engang at få andre høns ind, men min mand skal bearbejdes lidt mere

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: Hellevad høns
« Svar #5 Dato: 27 ſeptember , 2011, 17:18 »
Ja jeg kan også varmt anbefale hellevadhøns :D Alle mine andre prøvede hønseracer kan slet ikke hamle op med dem hvad angår æglægningen, og vi oplevede heller ikke problemer ifm slagtning, de smagte vist fint (spiste dem ikke selv - principsag :) )
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hellevad høns
« Svar #6 Dato: 27 ſeptember , 2011, 17:35 »
Det har ikke noget at gøre med at de ikke smager godt, men at de er magre og seje, og at der ikke er særligt meget kød på dem. De er "designet" til at bruge al deres energi til at lægge mange æg, og så bliver de slagtet ved første fældning, hvorefter de bliver brugt til minkfoder m.m. De er jo opdrættet til industrien.
En racehøne lægger knap så mange æg, men til gengæld er de anvendelige til suppehøns og tarteletter selv efter et par år.
Men selvfølgelig kan hybrider blive lige så søde og rare som alle andre høns. Og hvis man kun tænker på at få mange æg, så er det vel æggehybrider man vælger. Jeg vil bare gerne have en kombination af at hønsene kan lægge æg og samtidig giver kyllinger der er værd at spise, og at de selv kan ende i suppegryden. Desuden synes jeg at der er så mange smukke racer, hvorimod jeg aldrig har syntes at hybriderne var særligt kønne hvad enten de var hvide eller røde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: Hellevad høns
« Svar #7 Dato: 27 ſeptember , 2011, 17:41 »
Hellevad har ikke kun røde og hvide, men også sorte og gråspættede høns, og de bliver rigtig flotte som voksne :D
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline lhama

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Hellevad høns
« Svar #8 Dato: 27 ſeptember , 2011, 21:25 »
Jeg har valgt mine i sorte, syntes bare de ser så flotte ud :-)
tror jeg prøver at ringe imorgen, de har nogen på 14 uger, så de kan godt glæde sig til at komme hjem til mig og hele familien og bo  ;D

Men tusind  <E for de mange svar, jeg glæder mig til at smage "hjemmelavet" æg <T
og hvis der er andre der har noget og sige, så vil det da blot glæde mig

Susanne

  • Gæst
Sv: Hellevad høns
« Svar #9 Dato: 27 ſeptember , 2011, 22:39 »
Jeg har haft Hellevadhøns og kan varmt anbefale dem. Rar personlighed, mange æg, særdeles hårdføre høns og en af mine lagde sig skruk og udrugede tre kyllinger.

Vi spiste to af dem selv, og jeg husker intet om, at de var mere seje end andre hjemmeslagtede høns.

Og ellers er en god omgang suppe og tarteletter altså heller ikke så dårligt  /o

De er flotte i sort - held og lykke med dem  :D

frida

  • Gæst
Sv: Hellevad høns
« Svar #10 Dato: 27 ſeptember , 2011, 22:50 »
Jeg havde en kort overgang hellevadhøns. Jeg købte mine som daggamle, og de voksede op hos skruk. Det var venlige, sunde og raske høns med en meget selvstændig personlighed ;) (de kravlede igennem vores hæk, og ind til naboer om dagen, og kom først tilbage om aftenen ::). Da vi bor i byen, og naboerne ikke har samme begejstring for høns som os, blev de solgt :-\). Ellers ikke noget specielt negativt at sige om dem ;D