Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: UTØJ! Hvilken behandling, når man ikke orker at genbehandle (sine ca. 50 høns)  (Læst 9212 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg har en del høns, og jeg har så konstateret utøj hos dem  /d Det vil jeg jo gerne til livs, men da jeg har ret mange høns og kyllinger pt., så vil jeg gerne hvis man kunne bruge noget andet end det Staldchok som jeg ellers har brugt, når der kommer nye dyr ind, idet man jo skal behandle to gange med dette.

Findes der noget, hvor man behandler én gang (plus skifter redemateriale), og så er dén ged barberet? Og helst uden tilbagehold på æg og kød i øvrigt :)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Jeg har endnu ikke prøvet disse "efterligninger/erstatninger". Men de gamle vapona strips tog alt krible krable indefor et par dage.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19450.0

Og det eneste du skal gøre er at pakke blokken ud og sætte/hænge den i hønsehuset. Så ER den ged nemlig barberet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina

• Passiv bruger
Hey, Danny, hvor har du købt dem, og hvad gør de egentlig, siden lus og andet "guf", forlader den synkende skude? :)

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Dem troede jeg slet ikke man kunne købe mere ??? kan huske vi havde dem hængene inde i vores hus da jeg var barn... mod kattelopper /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Jeg ville bruge Staldchok 25 gange før jeg overvejede at bruge Vapona. Skal lige se om jeg kan finde linket til tidligere indlæg.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Her er ihvertfald ét link. Prøv evt at søge i søgefunktionen på Vapona for at få et bedre billede.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12838.15

Jeg er ikke i tvivl om at det virker. Det gjorde DDT (endnu en suspekt klorforbindelse brugt som giftstof) også i gamle dage. http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Milj%C3%B8_og_forurening/Vandmilj%C3%B8,_spildevand_og_olieforurening/DDT. Produktet er nu forbudt i størstedelen af verden.

Man bør være lidt forsigtig med brugen af klorforbindelser og især nok hvor de er meget flygtige. Og Vapona er som navnet angiver baseret på e(vapo)rering = fordampning.

Da klorforbindelserne nedbrydes meget langsomt, burde der være tilbagehold af æg og slagtedyr, ganske længe efter evt brug af Vapona.

Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Da jeg havde et utøjsproblem for nylig, spillede jeg lidt 'dum' og spurgte dyrlægen om vaponastrips, og han sagde at de er blevet forbudt i DK (det vidste jeg jo godt), og at de (hvis det var) kun burde bruges i store rum som f.eks. stalde, da det er 'krasse sager'.

Så jeg ville aldrig (selvom jeg overvejede det et ganske kort øjeblik) bruge sådan en i et lille rum som et hønsehus. Hverken for hønsenes skyld eller for min egen!
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Christina: Jeg sprøjtede med insektgift fra Spanien, som jeg havde købt i et supermarked dernede. Det tager både æg og levende dyr, og holder i op mod et år. Derudover har jeg købt noget lyserødt stads fra en hønsebutik i England der hedder "Total Mite Kill", som skulle tage ALT krible krable. Jeg har (7-9-13) ikke set utøj siden mine behandlinger med de to præparater + staldchok til at spraye hønsene med.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
En anden løsning kunne være at trappe hønseholdet ned til et overkommeligt antal...  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
Du skriver ikke  noget om hvilken slags utøj der er kommet. Jeg har lige haft succes med at bruge en kombination af rovmider og frostspray mod blodmider. Se tråden "Andre dyr til bekæmpelse af blodmider", længere nede.
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Christina

• Passiv bruger
Nogen der har erfaring med DropLop? Skal det kun bruges én gang eller?

Her er ihvertfald ét link. Prøv evt at søge i søgefunktionen på Vapona for at få et bedre billede.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12838.15

Jeg er ikke i tvivl om at det virker. Det gjorde DDT (endnu en suspekt klorforbindelse brugt som giftstof) også i gamle dage. http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Milj%C3%B8_og_forurening/Vandmilj%C3%B8,_spildevand_og_olieforurening/DDT. Produktet er nu forbudt i størstedelen af verden.

Man bør være lidt forsigtig med brugen af klorforbindelser og især nok hvor de er meget flygtige. Og Vapona er som navnet angiver baseret på e(vapo)rering = fordampning.

Da klorforbindelserne nedbrydes meget langsomt, burde der være tilbagehold af æg og slagtedyr, ganske længe efter evt brug af Vapona.

Tak, Erik, tror jeg springer det over :D

Christina: Jeg sprøjtede med insektgift fra Spanien, som jeg havde købt i et supermarked dernede. Det tager både æg og levende dyr, og holder i op mod et år. Derudover har jeg købt noget lyserødt stads fra en hønsebutik i England der hedder "Total Mite Kill", som skulle tage ALT krible krable. Jeg har (7-9-13) ikke set utøj siden mine behandlinger med de to præparater + staldchok til at spraye hønsene med.

Står der noget på det dér "Total Mite Kill" om tilbagehold af æg og kød?

En anden løsning kunne være at trappe hønseholdet ned til et overkommeligt antal...  ;)

Lene, du er bare så provokerende indimellem ::) Jeg foretrækker da SELVFØLGELIG en nemmere løsning, hvis den er der, og samtidig er lige så effektiv som hvis jeg skulle behandle to gange ;) Hvis ikke der er en løsning, hvor man behandler én gang, så bliver de behandlet to gange. Ville du ikke selv foretrække at nøjes med én behandling, hvis du kunne? Eller ELSKER du bare at stå og bruge tid på at behandle dine mange høns en efter en? <T

Du skriver ikke  noget om hvilken slags utøj der er kommet. Jeg har lige haft succes med at bruge en kombination af rovmider og frostspray mod blodmider. Se tråden "Andre dyr til bekæmpelse af blodmider", længere nede.

Tak, men det er lus  :-\

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Jeg har haft god erfaring med at sprøjte mod lus med stald chok, 2 gange med en uges mellemrum og derefter at vedligeholde med DropLop 3 gange pr. år. Det gode ved DropLop er at det gives med pipette, dvs. at man kan snige sig ind mens dyrene sover og give dem et "skud" under fjerene uden man skal fange hver enkelt dyr.

Jeg havde sidst lus for godt 1½ år siden (inden jeg begyndte med DropLop) og har ikke haft angreb siden da. Men det kan jo strengt taget ikke vides om det er en tilfældighed.

I år har vi så haft fornøjelsen af blodmider og de sat... bæster virker Drop Lop ikke mod, skulle jeg hilse at sige ::)
« Senest Redigeret: 16 August , 2011, 14:20 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Står der noget på det dér "Total Mite Kill" om tilbagehold af æg og kød?
Der står ikke noget, men jeg har spist æg her uden problemer. Produktbeskrivelse: A multi action cleaner with added insecticides that kills bacteria, viruses, fungi, algae and many insects. Kills mites, lice, fleas, and other flying and crawling insects. Og et link: http://www.pandtpoultry.co.uk/product/categoryid/94/productid/1629 Og et link til hele deres krible-krable-udrydnings-sortiment: http://www.pandtpoultry.co.uk/index.php/fuseaction/shop.category/categoryid/94

Jeg har selv prøvet at lave drop-lop, og jeg har til "årtier". Du er velkommen til at hente en portionsfuld, men jeg kan selvfølgelig ikke garantere for virkningen. Det er lavet af propylenglucol, tørret hvidløg og lavendel.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"