Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isabella Brahma - en lille historie  (Læst 5074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Isabella Brahma - en lille historie
« Dato: 21 Februar , 2011, 11:21 »
Efter en helt overvældende succes som nybegynder med en rugemaskine i foråret, valgte jeg at gemme den lidt væk. Samtidig studsede jeg lidt over hvad jeg egentligt vil med mit hønsehold. 55 høns af 6 forskellige racer og str. efter blot 3 mdr. som hønseejer, havde taget overhånd.

Konklusionen blev, at jeg ville drive det til noget mere seriøst med mit hønseavl, og at jeg skulle holde mig til de helt store racer. Jeg besluttede mig til en start for Jersey Kæmperne, da jeg faldt for de store rolige dyr, men efter at min hane gik i flere mdr. uden at det lykkedes at finde mager til ham, mistede jeg efterhånden modet. Bedre blev det ikke, at han pludselig valgte at gå hen og ryste underligt på hovedet som en anden spastiker. Han blev derfor bortdoneret til et godt formål (måltid), og i stedet kastede jeg mig over Brahmaerne. Det blev til 1.3 Guld/sortbåndet, som jeg besluttede mig for fremadrettet at holde mig til. Hønseholdet blev skåret drastisk ned, og fryseren blev fyldt.

Desværre holdte beslutning om kun en race, kun til at jeg så at Jørns annonce på dværg Brahma i isabella. Så for 3 uger siden, fik jeg overrakt 27 fine små æg.

Gemalen delte dog ikke min begejstring for disse sjældne æg. Han havde lige vænnet sig til at der ikke længere sad høns på terassen, i køkkenvinduet, garagen, havemøblerne og på hans kværn…! Sagt på en anden måde, selskab af høns, hvor end han befandt sig på ejendommen.
Hans første skeptiske kommentar var, da han så de 27 æg ”Er det ikke lidt mange høns”? Desværre kunne jeg ikke overbevise ham om at de næppe alle klækker og bliver til fuldvoksne høns …for det gjorde samtlige æg fra sidste rugning.
Hans manglende begejstring for høns (bortset fra dem der serveres på spisebordet) skal også ses i lyset af, at jeg ikke fortalte ham min reelle hensigt, da jeg i December lokkede ham med på romantisk weekend/juleindkøbstur til Århus, og først lørdag eftermiddag fik mindet ham om at vi lige skulle en smut over Herning på LU, og hente 3 høns.

Nå tilbage til Isabella æggene.
Jeg fik som før nævnt overrakt æggene af Jørn for 3 uger siden, og denne gang fulgte jeg alle forskrifterne. Dvs. lod æggene hvile i et døgn, startede rugemaskinen i god tid, sørgede for at luftfugtighed og temperatur passede før æggene kom i.

Efter mit sidste blærerøvs indlæg omkring en nybegynders 100% succes på ”Den lille blå”, med æg der kom med post DK, som straks røg i en kold uopvarmet rugemaskine, og kørte 3 dage på forkert rugetemperatur. Påstod "onde tunger", at når jeg først begynder at bekymre mig om rugningen, så går det knap så glat.

Det holdte ikke helt stik, for nok oplevede jeg ikke den samme succes, men af de 27 æg, kom der alligevel 19 dejlige dværg Brahmaer ud i weekenden (af de resterende var kun 1 ubefrugtet, og de fleste tog billetten på et forholdsvis tidligt stadie), så jeg må sige at Den lille blå klarede opgaven til UG atter engang.

Resultatet blev 6 Isabella, og 13 Guld/sortbåndet, alle sunde og raske.

Jeg har lovet manden at svigerfar hjælper med at bygge et større hønseanlæg i haven til foråret, så slipper han for hønseselskab hvor end han befinder sig. ...indtil videre må han dog de næste par uger finde sig i, at blive nysgerrigt overvåget af 19 små dunbolde, når han skal på toilettet …Ja de kan jo ikke bo i hønsehuset, i det her kolde vejr!

Også en sidste bemærkning om Isabellafarven. Citat:
Det er en smudsiggul eller skidengul farve. En overlevering om navnet siger, at farven er knyttet til den spanske prinsesse Isabellas særk. Hun var datter af den spanske konge Filip II (1527-98) og gift med den østrigske ærkehertug Albrecht (1559-1621), som var leder af belejringen af den nederlandske (nu belgiske) by Oostende, 1601-04. Isabella havde svoret ikke at ville skifte særk, før byen faldt, hvilket varede tre år. Det er derfor næppe betænkeligt at sætte isabellafarvet lig med smudsiggul eller skidengul. 
Knap så flatterende beskrivelse om denne skønne farve  /d

« Senest Redigeret: 21 Februar , 2011, 11:26 Fra KFC »
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2011, 11:33 »
Dejlig læsning  ;D

Tillykke med de små dunbolde  /o Jeg har godt nok også kigget meget på Jørn annonce, de har så flot en farve.

Her er det manden der siger at han syntes jeg skal beholde racerne og flere høns til en kok og at vi bare bygger lidt flere bure  :o (men jeg skal jo have tid til at passe det også, så det går altså ikke)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2011, 11:47 »
Hvis farven fandtes på de store, så gik de også her hos mig. (men det gør den heldigvis ikke)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2011, 11:51 »
Siger som Bettina dejlig læsning.

Isabellafarven er så smuk og jeg har selv lige i dag fået en af samme farve på mine araucana ( gullig med perlegrå fartstriber). En ting undrer mig ved dine dejlige kyllinger og det er dem der er rødbrune, skulle de blive isabellafarvede? Jeg har til dato ikke set den perlegrå farve se sådan ud på kyllinger.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #4 Dato: 21 Februar , 2011, 11:57 »
 Her er nogle dejlige billeder af racen.

http://users.telenet.be/brahma/

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #5 Dato: 21 Februar , 2011, 12:04 »
SUK jeg må snart have dvæ... NEJ
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #6 Dato: 21 Februar , 2011, 12:09 »
Manden har ikke så stor en fjerkræadversion, som jeg gør det til ;-)
Han var der faktisk først med kameraet da de små klækkede, og udviste en del sund interesse på LU, og klarer som regel også slagtningen.

Gunni, de "rødbrune" er Guld/sortbåndet (med reccesivt isabella farvegen).
Som jeg har forstået det på Jørn, er den guld/sortbåndet nødvendig at krydse med, for at få den korrekte farveaftegning på Isabella'erne (hvorimod den får "grundfarven" fra Sabelpoot'en, derfor den endnu ikke findes i stor).

Krydses de guld/sortbåndet med deres Isabella søskende, vil de give ca. 50% Isabella og 50% rød/sortbåndet).

Korrekt mig hvis jeg tager fejl Jørn  ;)
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

GKV

  • Gæst
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #7 Dato: 21 Februar , 2011, 12:35 »
Jørns forklaringer kan man altid regne med og som sagt jeg havde ikke læst indlægget ordentligt.

Min kylling er efter to vildtfarvede med perlegråt gen og det er første gang, at jeg ser farven allerede på en kylling, ellers er det "bare" kommet på hanerne når de blev voksne og da har jeg regnet det som en fejl.

Nu har Brahmaernes vist også nogle fjermønstre som er med til at få farven mere karakteristisk, men det skal jeg nok lade være med at gå dialog om, da racen ikke er på programmet herhjemme.

VH Gunni.

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #8 Dato: 21 Februar , 2011, 13:19 »
Det er bare den smukkeste fe-prinsesse-agtige farve. :)
Tillykke med dine fine kyller.
Jeg har i weekenden byttet stor Brahma med venner, så nu har jeg yndlingsfarverne at gå videre med. Meeen hvis Isabella fandtes i stor....... Så var det dem, der gik her (eller sidder og klumper i kulden).
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Erik Christfort

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #9 Dato: 21 Februar , 2011, 15:23 »
Tillykke med det  /o
Mvh. Erik

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2011, 16:03 »
Dvs. hvis man så krydser en isabella dværg med guld sort/båndet store, så kan farven laves i stor (efter et stykke tid selvfølgelig)
Hvis der hele tiden avles med de størst isabella farvede på guld sort/båndede. Eller hur ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #11 Dato: 21 Februar , 2011, 16:05 »
Jeg aner at Lene overvejer et nyt projekt!  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #12 Dato: 21 Februar , 2011, 16:11 »
Næææh desuden har jeg kun ½ delen af det der skal bruges ( de guld sort/båndede) og det er garanteret RIGTIGT svært at skaffe nogle voksne isabella farvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #13 Dato: 21 Februar , 2011, 16:28 »
Aaarh come on. Hvis nogen sku´ku´ku´så var det da dig. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Isabella Brahma - en lille historie
« Svar #14 Dato: 21 Februar , 2011, 16:53 »
Dvs. hvis man så krydser en isabella dværg med guld sort/båndet store, så kan farven laves i stor (efter et stykke tid selvfølgelig)
Hvis der hele tiden avles med de størst isabella farvede på guld sort/båndede. Eller hur ??

Det var vist også den konklusion jeg kom frem til, på en mulig opskrift.
Spørgsmålet er bare om en isabella høne kan klare vægten af en stor Brahma, eller en isabella hane skal have en stige...!  ::)
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn