Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal der til - lokalklubber  (Læst 76543 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber - og nu også specialklubber!
« Svar #120 Dato: 03 Januar , 2014, 09:21 »
Jeg faldt lige over denne tråd, som jeg startede for et par år siden. Ser at den er læst over 15.000 gange!!

Jeg vil gerne bringe den op igen, og tilføje spørgsmålene:

Hvad skal der til for at du vil melde dig ind i en specialklub for en hønserace?

Og - er der noget der har ændret sig siden tråden sidst var aktiv?
Mvh Marianne

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #121 Dato: 03 Januar , 2014, 09:28 »
Mit problem med at melde mig ind i div. klubber er at jeg ikke har fundet den race jeg vil blive ved med at have gående, jeg har været gennem en del racer nu så det må vel snart lykkedes at finde den rigtige.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #122 Dato: 03 Januar , 2014, 10:30 »
@ Allan

Så må du vælge en lokalklub og DFfR til at starte med og så siden en specialklub, når du har fundet din race. ;)
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 15:36 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #123 Dato: 03 Januar , 2014, 19:08 »
jeg meldte mig ind i specialklubben fordi jeg gerne ville vide mere om "min" race og arbejdet med racen i fremtiden. At jeg så under 1 år senere sad i bestyrelsen var sku ikke lige med i planen  ;), men nu er jeg der, og jeg har godt nok lært mange rare mennesker og kende siden. Og det skal så lige siges at det ikke kun er mennesker fra maranklubben der tæller med der
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #124 Dato: 03 Januar , 2014, 20:24 »
Jeg er ret ny med hensyn til høns, men jeg vil da gerne svare på dit spørgsmål.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke ved, hvad en klub kan tilbyde mig, når jeg ikke er interesseret i at udstille. Jeg har udelukkende høns for at få æg og kød.

Jeg undersøgte det faktisk lidt, da jeg lige havde anskaffet mig mine høns, men jeg syntes, at kontingentet var ret højt i forhold til, at jeg som sagt ikke var sikker på, om jeg ville få noget ud af det. Dertil kommer, at det virker som om, at min. 80% af alle arrangementer foregår på den anden side af Storebælt, hvilket heller ikke motiverer yderligere.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #125 Dato: 03 Januar , 2014, 21:10 »
Vikkelsø det lyder lidt som om det er DFfR du har læst lidt om, for et medlemskab i en lokalklub koster ca. 100-150 kr. om året hvilket vil ikke kan siges at være dyrt eller ?.

Og hvad kan man så bruge det til ? Tja man kan jo benytte sig af klubbens tilbud de laver sikkert også andet end udstilling, men man kan også vælge bare at være passiv og støtte fordi man synes det er godt at der en klub, hvor man f.eks kan besøge en udstilling og få lidt hjælp fra.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #126 Dato: 03 Januar , 2014, 21:26 »
Hej Lene.

Ja, det var vist DFfR, men så vidt jeg husker, var det et krav, at jeg var medlem der, for at kunne blive medlem i en lokalklub? Og så var det, at det løb op, når nu jeg netop 'bare' ville vise mig til et eller andet maksimalt 1 eller 2 gange om året.

Jeg har dog læst lidt om hensigten med lokalklubberne her i tråden - nemlig arbejdet for at bevare racehønsene, og jeg kunne sagtens se mig selv som passivt medlem (også af DFfR, hvis det er nødvendigt) for at støtte den sag. Det er slet ikke nogen dårlig sag!
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #127 Dato: 03 Januar , 2014, 21:33 »
Der er som sådan ikke noget krav om at man også skal være medlem af DFfR, hvis man bare vil være medlem i en lokalklub. Men hvis man skal være aktiv og udstille, så skal man også være medlem i DFfR, for igennem dem køber man sine ringe.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #128 Dato: 03 Januar , 2014, 21:36 »
Nå, det har jeg misforstået så…men så skal jeg da klart finde en klub her i Hvidovre eller omegn! Det kunne da også være sjovt at møde nogle med høns i nærheden.

Tak for info, Lene.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #129 Dato: 04 Januar , 2014, 00:34 »
Vikkelsø

Gå ind her http://www.racefjerkrae.dk/ og så under lokal
klubber der er 7 lige omkring københavn
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #130 Dato: 04 Januar , 2014, 06:38 »
Jeg er ikke medlem af en lokal klub, da det ligesom andre, er mit indtryk at det er for racefolk og at os med havehøns "ligger under" dem... Hvis i forstår hvad jeg mener.
Jeg ville måske overveje at melde mig ind i en klub, hvis jeg vidste at der var folk "som mig", der måske ikke er til udstilling og vacciner.
Hvis der kom aftener om hønehold, sygdom, opførelse af hønsegårde, ja altså mere generale ting, så tror jeg at jeg ville vise min interesse for der kan jeg jo være med på lige fod med alle andre medlemmere...

Offline ChristianKj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
  • Nyder mine fjer i haven :)
    • Kryddersnaps og haven
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #131 Dato: 04 Januar , 2014, 07:32 »
Jeg er medlem af klubben for landracehøns. Det har jeg valgt af lidt forskellige årsager:

1. Jeg ønskede kontakt med andre der havde samme høns, og dermed også adgang til en avlerliste
2. ønsker at støtte arbejdet med at bevare denne race. Jeg synes det er vigtigt arbejde
3. på sigt være med til at optimere til år 2014 :)

Mit største problem med lokalklubberne er at de ligner (meget generaliserende) noget der er blevet skabt i firserne og ikke er blevet lavet om siden. Hjemmesiderne er 123 hjemmesider, skrifttypen i bladene er med skrivemaskine type og dedn slags. Derfor kan kvaliteten være ganske udemærket, men det sernder signalet om at det er en klub for gamle mænd der ryger mange cigarer mens de kigger på høns :)

Klubberne kunne med lethed trække flere folk til, hvis man gjorde følgende:

1. tydeliggøre hvad formålet er, og hvis man laver andet end udstilling så gøre opmærksom på det
2. optimering af online tilstedeværelsen
3. optimerinng af medlemshåndtering

Kort sagt - som alle andre foreninger. Fortælle sine medlemmer og kommende medlemmer "What's in it for you" :)

Bortset fra det, så er jeg glad for mit medlemskab af dansk landraceklubben. Jeg bruger det ikke så meget endnu - skal lige ind i det. Men det skal nok komme :)
Søger nyt New hamshire hønsehold til hønsegård på Østfyn

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #132 Dato: 04 Januar , 2014, 09:16 »
Ahhh, der bliver ikke røget.
Men der kommer da lidt øl på bordet...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.