Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dueunge, hvad gør jeg?  (Læst 10692 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Dueunge, hvad gør jeg?
« Dato: 09 November , 2010, 13:23 »
Viben er lige hjemkommet med den dueunge der åbenbart prøvede at flyve over en bus i fart, men ikke kom højt nok op. Den ramte med sit ben en af de anordninger til at sætte flag i.

Den bløder lidt fra foden, men virker ellers uskadt.Den er fuldfjeret og nu kommer spørgsmålet så. Hvad spiser sådan een?

Den virker til at være vant til mennesker og jeg har et rimeligt stort fuglebur, kan jeg sætte den derind. Lige nu ligger den i en kasket på mit skød, men det kan jo ikke vare ved resten af dagen.

Hvis den ellers vil leve må den godt bo her.

VH Gunni.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #1 Dato: 09 November , 2010, 13:35 »
Sådan en har jeg også haft...eller har vel stadig, for nu bor den frivilligt i haven med sin tilkomne ;D

Jeg havde den skadede due gående i et stort bur indtil dens vinge var helet, derefter lod jeg den flyve, men den blev ved med at "besøge sit bur" i lang tid....nu holder den til i haven og stiftede familie og forøgede denne et par gange i sommer.

Jeg fodrede med frø, korn, brød og dåsemajs
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #2 Dato: 09 November , 2010, 13:40 »
Siden den er fritflyvende, kan den nok selv spise korn m.v., ellers bliver de jo fodret af forældrene et godt stykke tid. Mine duer spiser duefoder, som er en blanding af hvede, majs, ærter m.v.. Men jeg ville prøve at give den lidt forskelligt af hvad du har, så kan den selv vælge.

Held og lykke med den.  :)
Mvh Marianne

GKV

  • Gæst
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #3 Dato: 09 November , 2010, 13:45 »
Fint, tak skal I have.Jeg tror ikke den er særligt skadet, mere chokeret. Jeg har nu sat den over i stalden i et bur på en kvadratmeter og netop sat hvede og majs til den. Majsen er knækket.

Så er der vel bare at se tiden an og håbe på at den synes om os.

VH Gunni.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #4 Dato: 09 November , 2010, 13:58 »
Det skal da nok gå - lad os høre, og evt. se et lille-bitte billede, når du får tid  ;D
Mvh Marianne

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #5 Dato: 09 November , 2010, 14:36 »
Lidt hønseguf ville nok ikke være en dårlig ide, lidt knust havregryn eller hvad der er i skuffen, knust hønsefoder, bare ikke æblekagerasp.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #6 Dato: 10 November , 2010, 13:24 »
Er det en skovdue? De lever jo af byg, hvede, ærter og andet småfrø, men vil gerne have majs, især i en kold vinterperiode. Majsen giver varm energi, den kan godt tage dem hele, men knækkede er jo endnu nemere at optage.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #7 Dato: 10 November , 2010, 13:51 »
Nej, det er en tamdue og den er mest glad for sandwichbrød. ;D ;D Den er ikke ret gammel, de yderste svingfjer er der, men de andre er ikke færdigudviklet endnu. Hvordan den er havnet i en sådan uheldig situation er mig en gåde.

VH Gunni.

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #8 Dato: 11 November , 2010, 00:21 »
Har duen ring på, i så fald er detrimeligt let at finde ud af hvor den kommer fra, uanset om det er en brevdue, racedue eller flyvedue, men er det en månedsdue (krydsning) uden ring, ja så må du jo have en magger til den, når vi når foråret.
 Sandwichbrød er godt nok, men den skal have noget mere fast foder også korn/ærter/majs.
God held med duen.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #9 Dato: 11 November , 2010, 08:11 »
Den har ingen ring på, desværre.Det ser ud til, at den trives vældig fint og jeg tror nok den har spist af hvede og majs, som jeg har lagt på gulvet til den, jeg har også en lille skål den kan tage af. Vand har den drukket og den virker ikke spor skadet.

Jeg har ikke bøvlet så meget med den for at undgå at stresse den, den vil gerne flyve når jeg har den i hånden, men virker dog som den har prøvet at være i menneskehænder før. Når den bliver sat ned igen, trisser den fint rundt og som sagt, så tager den MEGET gerne sandwichbrød, når det bliver præsenteret derefter. Kom til at tænke på Københavner duerne når man i sin tid, ( meget gamle dage) fodrede dem på Rådshuspladsen.

Jeg har den i et pænt stort bur, i et mindre rum, hvor der også er nogle halvstore silkekyllinger, men der er jeg jo ikke hele dagen.Jeg vil gerne have duer, men det var ikke lige nu det skulle have været, idet det kræver mere volierebygning og det er vi i forvejen så ophængt med til alle vore hønsestammer.

Nu hvor det lader til, at den har det fint, skal jeg selvfølgelig finde ud af noget bedre og så må jeg jo finde nogle artsfæller til den.Jeg har kun haft duer to gange i mit liv, første gang varede det en uge, mine fine højstjerter blev spist af høgen. Næste gang var det ræven der var på besøg i hønsehuset og duevolieren.

SKALl duer have ærter? Jeg synes jo det er lidt voldsomt at skulle købe en hel sæk duefoder bare for den bitte fugl, kan det være alm. gule ærter?

VH Gunni.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #10 Dato: 11 November , 2010, 08:26 »
Køb en pose frosne ærter og tø lidt op ad gangen.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

GKV

  • Gæst
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #11 Dato: 11 November , 2010, 08:47 »
Jeg har masser af mine egne ærter i fryseren, men det undrer mig nu alligevel, det der med ærterne, for hvordan finder duerne dem i naturen? Er det for at erstatte naturlige foderemner som de finder rundt omkring? Bevares der findes ærtemarker hist og pist, men ellers er de der vel kun lige når vi andre sår dem i haven. Skovduerne, som jeg har i mine træer har aldrig generet mig ved at tage dem.De fouragerer mest på græsmarkerne, hvor hestene går.

Jeg er ikke ude på ordkløveri og er glad for input, jeg undres bare.

Jeg vil idag få den installeret i hønsestalden, der kan jeg bedre iagttage den.

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #12 Dato: 11 November , 2010, 21:06 »
Jeg tror da godt at du kan bruge gule ærter (flækærter) men de er nu meget glade for de friske, - hvor de end har lært det. Lige da jeg var flyttet til Falster havde jeg en ærtemark som genbo. Da ærterne var ved at være "gode", morede jeg mig dagligt over naboens duer, der fløj over vejen, proppede sig med friske, søde ærter - og så slingrede hjem på gå-ben *f *g
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Dueunge, hvad gør jeg?
« Svar #13 Dato: 12 November , 2010, 13:02 »
Jeg har lige været ovre og gramse på den, den er vist ved at være fit for fight. Den brød sig i hvert fald ikke om det. Den har taget på og det er jo dejligt, uhm et dejligt bryst der er på den. ;D ;D

Nå, nu har den fået et større bur med en stor naturgren og så må vi se at komme i gang med den voliere og, og, og, alt det andet.

Duer og ænder har dog et dejligt udtryk og jeg er sikker på, at den og jeg bliver meget glad, når jeg får fundet lidt selskab til den, men ikke før der er gjort klar.

Viben køber duefoder med hjem til den idag.

VH Gunni.