Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Voksen høne med coccidiose  (Læst 32923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #30 Dato: 09 November , 2010, 14:04 »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #31 Dato: 09 November , 2010, 14:13 »
hmm nej...det lyder til at være en hidsig fætter at have i sin jord :o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #32 Dato: 10 November , 2010, 10:46 »

Jaaahhh *y min coccidiosehøne støvbader i dag :D ;D. Det er første gang i en heeel uge. Hvilket dejligt syn.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #33 Dato: 30 Juni , 2016, 12:57 »
Hej, ved godt det er laaang tid siden denne tråd har været i brug, men du er jo en flittig forumbruger Helle, så går ud fra du stadig vil give et svar..  ;) :D

Jeg står ligenu i den situation at jeg måske (7-9-13) har kyllinger ramt af coccidiose.
Vil ikke male fanden på væggen, men tror det er en god ide at tage sine forholdsregler.

Kyllingerne går pt. i et lille marsvine-bur, så det skulle ikke være et problem at holde det rent og desinficeret, men hvis uheldet var ude og der er sygdom i min hønseflok vil jeg nok også skulle give min store hønsegård en grundig rengøring - og her kommer mit dilemma/spørgsmål:

Huset er jo til at gøre rent og få desinficeret og kalket osv, men når det kommer til gården så står der alle steder jeg har kunne læse om coccidiose at man skal udskifte jordlaget.. men hvordan i alverden skal man bære sig ad med det i en kæmpe beplantet hønsegård?
Derfor ville jeg spørge dig Helle, om du nogensinde fik udskiftet jorden i din gård, og hvis ikke, om det så blev et problem senere hen? :o

- igen, sorry at jeg ikke lavede min egen tråd, men ville gerne kontakte en "overlever" som din syge høne jo endte med at blive  ;) ::)
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #34 Dato: 30 Juni , 2016, 14:39 »
Ja, August - jeg er her skam stadig  ;)

Hvis du har mistanke om coccodiose hos dine kyllinger, så skal du handle hurtigt. Få dyrlægeundersøgt en klat og kom meget hurtigt i gang med at give medicin. Coccidiose er utrolig nemt at behandle med f. eks. Baycox i drikkevandet i 3 dage (Esbetrè som tidligere blev brugt til behandling af kyllinger, findes ikke mere) Coccidiose er en stor kyllingedræber - får de medicin i tide, er der stor chance for at redde alle - gør man intet, vil de fleste eller alle dø. 
Coccidiose hos voksne høns er sjælden, som det vist også fremgår af den gamle tråd - og siden den gang i 2010 har jeg kun hørt om meget få tilfælde.

Tilbage til dit spørgsmål  :) Jeg fik gjort hønsehuset rent og vendt den øverste jord i hønsegården, men dengang ... som nu .. så går mine høns frit i haven og den fik altså ikke nogen hovedrengøring. Jeg gjorde ikke noget ved haven og jeg har ikke siden det ene tilfælde af coccidiose haft problemet i min flok. Ikke en gang mine kyllinger har haft coccidiose.
Jeg er her en del år senere blevet meget klogere på coccidose og andre sygdomme - og når en voksen høne rammes af overtryk af coccidier i tarmene, er årsagen som oftest en anden og mere alvorlig sygdom, som svækker immunforsvaret, så coccidierne får bedre betingelser for at formere sig og 'bide sig fast' i hønen. Det var også tilfældet for min høne, som på det tidspunkt led af en slem tarmbetændelse. Jeg var så heldig at få behandlet hønen, så den fik flere gode leveår efter sygdommen og coccidieangrebet, som altså ikke smittede vennerne i haven eller de efterfølgende generationer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #35 Dato: 30 Juni , 2016, 15:42 »
Har lige snakket med et par forskellige dyrlæger i nærheden. - De første kunne ikke hjælpe da de ikke havde speciale i høns, det havde den sidste egentligt heller ikke, men han var villig til at sælge mig en smule antibiotika "ved siden af", hvilket han har erfaret skulle være nok til at komme coccidiosen til livs. Så må jeg bare håbe de holder til i morgen.. Heldigvis virker de fleste temmelig friske og rørige endnu  *k

Derudover spurgte jeg om baycox, hvilket han fortalte var ulovligt at behandle høns med? :o Om det er noget nyt ved jeg ikke, så nu prøver vi altså med antibiotika men så længe kyllingerne bliver raske er jeg glad ;)
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #36 Dato: 30 Juni , 2016, 16:09 »
Høns er ikke omtalt i produktresumè for Baycox i DK, men Baycox omtales i producenternes beskrivelse af medicinen i de fleste medlemslande i EU - det er ikke forbudt at behandle fjerkræ med Baycox og det bliver heldigvis anvendt af mange dyrlæger i DK - ellers findes flere andre præparater

http://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2008/2008092649693/anx_49693_da.pdf

Jeg forstår slet ikke, at dyrlægen vil bekæmpe coccidier med antibiotika. Når man giver antibiotika, skal man være obs på, at der er risiko for at orm, parasitter o.a. får bedre levevilkår i det syge dyr i en periode, indtil immunforsvaret igen er oppe og køre på fuld kraft - og coccidier er parasitter. Jeg er med på, at man behandler med antibiotika SAMMEN MED en coccidiose-medicin for at støtte op på de skader, som coccidierne har forvoldt i tarmene og som kan give infektion - men coccidierne skal slås ihjel ... og det bliver de ikke af antibiotika
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #37 Dato: 30 Juni , 2016, 16:30 »
Kan godt se, at det ikke lyder som den rigtige behandling.. Så vidt jeg forstod på ham så ville antibiotikaen holde dem kørende indtil de selv havde bekæmpet parasitterne, eller noget lignende..
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #38 Dato: 30 Juni , 2016, 16:41 »
Problemet er bare det ret alvorlige, at kyllinger ikke har et immunforsvar, som kan bekæmpe coccidierne - hvorfor coccidiose er så farlige og dødelig lidelse for kyllinger, hvorimod voksne høns har dannet et godt og stærkt immunforsvar, som for det meste kan slå et coccidioseovertryk ned.
Jeg ville nok prøve at kontakte endnu en dyrlæge
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #39 Dato: 30 Juni , 2016, 16:44 »
Så må jeg vel prøve igen.. Men vil dog stadig hente antibiotikaen hos ham i morgen, i fald jeg ikke kan finde bedre
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #40 Dato: 30 Juni , 2016, 16:51 »
Så må jeg vel prøve igen.. Men vil dog stadig hente antibiotikaen hos ham i morgen, i fald jeg ikke kan finde bedre

Det skal du endelig gøre. Sørg lige for at få at vide, hvad den antibiotika hedder, som han udskriver til dig.

Jeg har læst dit andet opslag

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=25237.msg360783;topicseen#new

og det kan dreje sig om naturlige og 'sunde' afstødninger fra tarmene, som jeg synes, kyllinger laver mange af, men jeg ville nu også behandle på mistanken, når klatterne er blevet tiltagende blodagtige. Dog taler deres sunde og raske adfærd imod et coccidioseangreb, men det kan jo hurtigt vende

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #41 Dato: 30 Juni , 2016, 16:57 »
Få timer efter jeg skrev mit andet opslag var klatterne blevet "rigtigt" blodige og kyllingerne virkede en smule trætte, men efter at være kommet ud og have fået lidt frø og havregryn er klatterne mere normale. Der kom dog endnu en blod-klat, mens jeg skrev dette opslag..

Og skal nok sørge for at få at vide hvilken type antibiotika jeg får med :)
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)