Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseregulativ i Rudersdal kommune  (Læst 39724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Dato: 17 Juni , 2010, 06:34 »
Knap har Holbæk efter hårdt pres måttet erkende at de er gået for vidt i deres regulativ, førend næste kommune melder sig. Rudersdal..

Og overskriften i Sjællandske gør mig altså virkelig sur  /d

Rotteplage fører til stramme regler for høns...
http://www.sn.dk/Rotteplage-foerer-til-stramme-regler-for-hoens/Rudersdal/artikel/67109

Men de er gået helt over gevind i den kommune, der må man heller ikke kompostere køkkenaffald...
Det er i øvrigt helt i pagt med det forbud, vi indførte om, at man ikke må kompostere sit køkkenaffald, siger formand for Teknik- og Miljøudvalget, Jens Ive (V).

Men altså tilbage til regulativet
http://www.rudersdal.dk/Borgerservice_selvbetjening/By_bolig/Ejerbolig/Hoensehold.aspx

§ 2 Fjerkræ- eller fuglehold skal etableres med et hus samt med en indhegnet gård, der sikrer, at dyrene ikke kan færdes frit.

§ 4. Bure, huse, indhegnede gårde o.lign., der tjener til midlertidigt eller permanent ophold for fjerkræ eller fugle, skal opføres mindst 2,5 m fra naboskel.


Ikke noget med høns på græsplænen her..

§ 6. Hvert hønsehold må højst bestå af 10 voksne fugle med tilhørende kyllinger. Der må kun være 1 hane.

Men den absolut værste er krav om indespærring!!!!

§ 7 Ved hold af haner, hanekyllinger eller i tilfælde af støjgener i aften-, natte og
morgentimer, skal hønseholdet holdes inde i mørklagt hønsehus, i sommerhalvåret
fra kl. 19.30 til 07.00
, lør-, søn- og helligdage dog til kl. 09.00, i vinterhalvåret fra solnedgang til solopgang. Hønsehuse o.lign. vil kunne kræves støjisoleret.

Det er rendyrket kommunalt pålagt dyrplageri det her. At holde høns og fugle i mørke i min. 12 timer i døgnet, det holder ingen steder.

Som vanligt har jeg bedt om aktsindsigt for at få det reelle tal på hvor mange sager der har været. Fra andre kommuner så er der praktisk taget ingen...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline DianaDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2010, 07:15 »
Allerød har næsten de samme regler:
http://www.alleroed.dk/Service/Natur_Miljo/Dyr_og_planter/Hons_duer_og_fugle.aspx?sw=høns

Studsede lidt over sætningen "Hvis dine høns, duer, fugle i voliere m.fl. støjer ", for hvem vurderer om de støjer, mig eller naboen ???

Jeg har ændret din post, så den kan læses /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2010, 08:08 Fra Marianne Vedel »

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2010, 07:26 »
Tænker lige, om ikke den der med indespærring i mørke er en sag for Dyrenes Beskyttelse?

Det synes jeg egentlig også den med, at de SKAL være i gård er. Mine går også kun i hønsegård, og jeg mener sagtens høns kan leve med det -men hvorfor må man ikke gøre det bedre, hvis man kan og har lyst?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2010, 07:55 »
Og her gik jeg og tænkte at Holbæk Kommune var slemme?!?!

- Mage til indbriben i folks håndtering af små dyrehold har jeg aldrig set før. Det er helt vanvittigt dette her. Jeg håber det lykkedes at overbevise Rudersdal Kommune om, at hønsehold ikke er værre end at holde racekatte eller undulater i voliere.

Uh, jeg bliver så  /1 når jeg læser om alle de regler!


Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #4 Dato: 17 Juni , 2010, 08:18 »
De melder ud, at det i bund og grund handler om rotteproblemer, så hænger det jo SLET IKKE sammen, at hønsene ikke må gå frit i haven, for her ville de jo netop gå og spise de ting, som rotter også kunne spise.

Vi skal nok have lobby'et noget, så det går op for folk, at høns ikke er lig rotter. For det er en udbredt misforståelse. Da jeg i sin tid fortalte en af mine naboer, at jeg ville holde høns, var hans første kommentar: Nu må vi bare håbe, det ikke tiltrækker rotter.

I øvrigt er jeg enige med de andre: dem, der overholder dette regulativ, skal meldes for dyrevanrøgt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2010, 10:22 »
Det er simpelthen for meget !! /f /1 /f /1 /f /1
Det er desværre skrøne nr. 1 Hvad dælen gør vi ved sådanne uvidende folk med alt for megen magt ?
Skal vi i DFF lave et eller andet hønse manifest som vi kan sende ud med det samme når kommuner får disse sindsyge idder om regulativer ?

Endnu en gang er jeg glad for at du gider at være vores og hønsenes talsmand Finn ! <M
Du er bare en vaskeægte gutter mand.... *l *h
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2010, 10:39 Fra Lene, Rungsted »

GKV

  • Gæst
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2010, 11:58 »
Hørt!!! Uden Finn var de kommet igennem med alle de sindsyge regler uden kamp.

VH Gunni.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #7 Dato: 17 Juni , 2010, 12:38 »
Endivdere er der uhøre morsomt, at en af grundejerforeningerne tillader støjende havereskaber hele døgnet hver onsdag!
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2010, 12:40 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #8 Dato: 17 Juni , 2010, 13:48 »
Hold da op, jeg får pip! :o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #9 Dato: 17 Juni , 2010, 14:12 »
Det vi har i Esbjerg er også slemt da, det er der ikke andre der skal nyde noget af!

Godt at vi har dig Finn  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #10 Dato: 17 Juni , 2010, 19:12 »
I forhold til rotter, så er det intet i regulativet i Rudersdal som man ikke i forvejen skal ifølge bekendtgørelsen...

Så det er forkert at rotteplage fører til strammere regler for høns. Der er ikke strammere regler for høns i Rudersdal end ellers i forhold til rotter. Men der er voldsomt strammere regler end ellers i forhold til indespærring i mørke og fritgående høns.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #11 Dato: 17 Juni , 2010, 22:27 »
Mon ikke det kunne være en ide, at rette henvendelse til Kommunernes Landsforening og eventuelt tilbyde dem at levere input til et standardregulativ, som kunne danne skole for kommunernes regulativer. Kommunerne har det med at mødes i "erfa-grupper" og udveksle egenfortolkning af lovgivningen og så spreder uvæsnet sig som ringe i vandet, uden nogen egentlig påviselig årsag - måske ud fra devisen "sådan en ting skal vi også have".

 
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #12 Dato: 18 Juni , 2010, 07:26 »
Det lyder som en rigtig god idé  /o Og hvis både DFF, DFfR og andre fugleforeninger står bag, er der jo i den grad rygdækning for det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Filip Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #13 Dato: 18 Juni , 2010, 08:48 »
God ide, at komme med et brugbart fornuftigt forslag til Kommunernes Landsforening.

Jeg kommer til at tænke på min svogers forsøg på et hønshold i samme kommune ( dengang hed den Søllerød)

Hønsehuset var en lille grim kasse placeret i skellet imod naboen.
Grunden var ikke inhegnet, så hønsene løb under hækken og sked på naboens fine nye terrasse!
Det fik selvfølgelig en hurtig ende!

Regulativet om at hønsene ikke må gå frit, skyldes nok tidligere regler ved udbrud af fugleinfluenza.
Man var dengang bange for at tiltrække vilde fugle - især hvis foderet stod ude i det fri.

Rotter undgås bedst ved:

At hønsehuset hæves over jorden

At der kun gives det foder, der dagligt spises op ( altså ingen foderautomater!

Jeg har selv lagt fliser i hønsegårdene, men det kræver at der nedgraves net uden om, ellers graver rotterne sig bare ned under fliserne. - besværligt, men man undgår helt besøg af rovdyr!

Hilsen Filip

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #14 Dato: 18 Juni , 2010, 18:28 »
hmm. Rudersdal vil ikke give aktsindsigt, fordi de henviser til offentlighedsloven, hvorefter man skal henvise til en konkret sag for at oplysninger. Men nu er det sådan at miljøoplysningsloven (som dette hører under) ikke har dette krav, tværtimod så skal kommunen i miljøsager give oplysningerne bare de har dem. Så den holder ikke, Rudersdal. Det er (også) en ommer.

Derudover så er der en formel fejl i dette "afslag", idet der ikke er nogen klagevejledning, hvilket der absolut skal være ifølge forvaltningsloven.

Til og med er det en jurist som har skrevet brevet. Det er godtnok inkompetent, en jurist burde kende lovgivningen.

Så den får de lige tilbage i hovedet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi