Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder vil ikke i ly  (Læst 5667 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Moskusænder vil ikke i ly
« Dato: 28 November , 2016, 22:47 »
Jeg byggede et hus til vores to moskusænder, som er ca 4 måneder gamle nu, af to paller, hvor jeg først monterede tykt dampspærre på de skrå flader, og så en mørk presenning over, og så bygge gavl og indgang i træ, og fik lavet det super hyggeligt og tæt.
Har strøet halm og hø inde, så de rigtig kunne ligge og putte. Men fandeme nej om de gider gå der ind.
Jeg har taget dem og prøve at "tvinge" dem der ind, men de kommer lige så hurtigt ud igen. Det eneste jeg fik ud af det, var et par solide synderrevet hænder, fordi deres kløer fik fat i mig da jeg fangede dem.
Uanset om det regner, blæser eller er frostvejr, så er de udenfor. Også når de sover.
Er det normalt?
I frustration, har vi bestilt et "andehus" hos en der er ferm til det med at bygge hundehuse, hønsehuse og den slags, og som bygger efter specifikke ønsker og behov.

Andrikken er begyndt at puste/hvæse når jeg nærmer mig, og rejser børster på hovedet. Det er sket efter mine forsøg på at vise dem indgangen til deres hule.
Men han vil heldigvis stadig gerne spise af hånden, og nappe i mine fingre, så helt uvenner er vi nok ikke trods alt :-)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Moskusænder vil ikke i ly
« Svar #1 Dato: 29 November , 2016, 08:15 »
Mine moskusænder går heller ikke ind, selv om jeg snart har bygget en hel andeby til dem.

De har små huse, et stort hus. Huse der står direkte på jorden, og huse der er hævet på forskellige måder.

Huse med gennemsigtigt tag, og huse med mørkt tag.

De vil allerhelst ligge og skide i min udestue, men det må de ikke.

Selvom det ikke burde kunne ske  :-[, så myldrer de ind i hønsehuset, hvis jeg ikke får lukket ordentligt.

Men de vil ikke bruge de huse, jeg har bygget til dem.
Jeg overvejer da en muret udestue  ;), men tænk hvis de heller ikke vil være i den  >:(


Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Moskusænder vil ikke i ly
« Svar #2 Dato: 29 November , 2016, 13:40 »
Da vi fik vores høns og ænder, der gik de sammen de første dages tid, indtil vi fik lavet separate indhegninger til dem. I den tid de gik sammen, der lå ænderne enten i hønsehuset eller under hønsehuset. Men de "oversked" hønsehuset og redekasserne, så de blev pænt ekskluderet der fra, når hønsene gik til ro :) Siden da har de faktisk stået i deres egen indhegning og kigget længselsfuldt på hønsehuset, men nægter altså at benytte deres eget lille hule. Så hellere stå uden for og sove hehe.

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Moskusænder vil ikke i ly
« Svar #3 Dato: 03 December , 2016, 14:19 »
Så fik de nyt hus, og de lå da der inde i 10 minutter, efter vi havde tvunget dem der ind :-)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Moskusænder vil ikke i ly
« Svar #4 Dato: 03 December , 2016, 17:22 »
Sådan nogen tosser!

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Moskusænder vil ikke i ly
« Svar #5 Dato: 03 December , 2016, 17:27 »
Og nu ligger de sku udenfor i frostvejr igen Haha. Jeg har sat deres fodertrug der ind (huset er 80x60x60) for at lokke dem der ind. Så må vi se om de forstår det.
Men de blev godt nok skide sure da de blev "tvunget" ind i huset første gang hehe.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Moskusænder vil ikke i ly
« Svar #6 Dato: 04 December , 2016, 09:01 »
Det kan være, at en af dem vil ruge i det fine hus til foråret, sådan er det gået med mine fine huse.
Og husene blev brugt mens ællingerne var små. Så det er ikke helt til grin.

Det giver også mening, at de har muligheden, hvis de fryser.

De skal jo fodres under tag, og det går bedst under halvtaget, det foder der står i et af husene, bliver spist sidst. Maden smager helt sikkert bedst under åben himmel.  ;D