Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: overvejelse omkring hus/gård  (Læst 6465 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nygaard01

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
overvejelse omkring hus/gård
« Dato: 22 April , 2017, 13:54 »
Hej
Min kone og jeg har overvejet muligheden for nogle hyggehøns til ungerne, samt muligheden for friske æg.
Vi overvejer racen Barnevelder eller Wyandotter, og ca 4 dyr.

Jeg ved godt emnet har været oppe før, men synes ikke jeg har set nogle linke til denne størrelse hønsehus før.
Vi har forestillet os dette:
http://www.sbhandel.dk/shop/hoensehus-med-hoensegaard-229p.html

Bredden er 2,80 m
dybden 1,87 m
højden 1,88 m.

Efter at have læst en del i dette forum, tænker jeg derfor om Nogle af jer har erfaringer med det hus, om det egentligt er ok og stort nok?

Planen er primært at have dem i hønsegården, men vi har en større have, som de vil kunne lukkes ud i engang imellem. Den er omkredset af en tæt bøgehæk, der virker som naturligt hegn, måske.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #1 Dato: 22 April , 2017, 16:36 »
Velkommen på fjerkræ forum, Anders

Når jeg læser beskrivelsen af huset/gården, ser det ud til, at materialet er bedre end de kinahuse, man ellers ser så mange af, så hvis det får en omgang træbeskyttelse, så er der en chance for, at det kan holde.
Mht til størrelsen så mener jeg, at de godt 3,5 m grundarelaet er, er alt for lidt til 4 store høner, hvis de kun får adgang til have en gang imellem - måske kunne 4 dværghøner være deri
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #2 Dato: 23 April , 2017, 08:40 »
Sikke en god ide med høns i haven, jeg tror I vil blive overraskede over, hvor meget glæde man har af høns.
Jeg er enig med Helle, hønsegården er ALT for lille. Vi ser desværre tit, at forhandlere af præfabrikerede hønsehuse er meget entusiastiske i forhold til, hvor mange høns, der kan være. Måske bruger de burhøns som sammenligningsgrundlag?
I skal også have in mente, at der jo kan komme en omgang fugleinfluenza på et senere tidspunkt, vi har alle lige skulle have vores høns under tag i fem måneder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lysbeth

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #3 Dato: 24 April , 2017, 23:05 »
Respekt, for at I søger informationer om de praktiske forhold FØR I farer ud og anskaffer jer dyr til familien! Der er en ærgerlig tendens til at præfabrikerede bure til hobbydyr (høns, kaniner mv) giver et misvisende indtryk af at dyrene kan gå på alt for lidt plads, ofte med mistrivsel og sygdomme til følge. Velkommen til en vanedannende hobby!
"The best exercise for the heart is lifting other's up"

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #4 Dato: 25 April , 2017, 15:24 »
Jeg startede med et hus præcis magen til (til 4 ISA-hybrider). DUR IKKE /d /d /d
For lidt plads - hønsene vader op og ned langs hegnet for at komme ud.
Siddepinden indenfor er i gulvhøjde, hvilket fik mine høns til at sove i redekasserne, selvom jeg flyttede dem på pinden hver aften.
Efter første gang med tung tøsne, var loftet helt fugtigt=utæt tag. Det gav mug og skimmelvækst i loftet.
Du bliver også træt af at skulle gøre rent "inde i et skab", i stedet for at kunne gå ind i huset - det ville jeg dog have overlevet, hvis det var eneste problem.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Nygaard01

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #5 Dato: 30 April , 2017, 07:51 »
Tak for jeres råd :)
Jeg dropper de præfabrikerede huse, og overvejer at bygge selv i stedet.

På billedet har jeg målt op i haven til 6x4m, og tænker på at stille et ophævet hus i midten.
1. Hvor stort bør huset være?
2. Bør jeg overdække gården med enten trådnet eller tag?
3. Underlag så ræven ikke kommer ind.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2017, 07:41 »
Der kan ikke bygges for stort, og høns trives nu en gang bedst på god plads, så man er på forkant med evt. mistrivsel. Og ligeledes kan hønse interessen også griber om sig, hvis man får øje på alle de smukke og skønne som findes, samt måske også går med lidt planer om opdræt.

En god ting vil måske være at overdække gården eller noget af gården med tag, så man ikke står med for lidt indendørs plads, når næste påbud om indespærring af høns kommer ved næste udbrud af fugleinfluenza.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2017, 07:45 »
Og som andre også skriver, så er de færdig købte huse + gårde alt alt for små og tit også i en dårlig kvalitet, og ja måske regner producenten pladsen fra lovgivningen om hønsehold. Og når der må være op til 13 høner af hybrid størrelse 1½-2 kg. pr. m2, når der er tale om burhøns, ja så er det viste hus/gård jo et rent palads ved siden af.

Men igen det ses jo også indenfor andre dyrearter, hvor dyrehandlere sælger massevis af bitte små akvarier og bure til fisk, fugle, kaniner og marsvin. Men husk på at det er også en forretning de driver.
« Senest Redigeret: 01 Maj , 2017, 12:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #8 Dato: 01 Maj , 2017, 11:14 »
Jeg har efterhånden haft høns i 20 år og har i den tid "overtalt" flere venner, bekendte og naboer til også at skulle have høns. De fleste er startet med noget præfab og småt - og har så senere selvbygget noget godt og større. Ikke en eneste af de overtalte har fundet ud af høns ikke var noget for dem alligevel - så, mit råd må være byg selv og stort. Jeg selv har et hønsehus på 2,5x2,5 med betongulv og næsten fuld ståhøjde og en hønsegård på 2,5x2,5 med jordgulv, trådnet og transperant bølgetag. Hønsegården er rævesikkret med nedgravet fliser (50X50). Hønsene får derudover næsten hver dag lov til at gå i haven.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2017, 07:23 »

I skal også have in mente, at der jo kan komme en omgang fugleinfluenza på et senere tidspunkt, vi har alle lige skulle have vores høns under tag i fem måneder.
Det kunne i den forbindelse være interessant at høre hvad I alle mener der er nødvendig indendørs plads for at imødegå sådan en situation? Hvor mange stor/dværge i et rum på f.eks. 8 m2
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2017, 07:26 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #10 Dato: 02 Maj , 2017, 15:44 »
Jeg synes, det er svært at sætte kvm pr høne på, når det gælder hønsehuset. Det betyder rigtig meget, hvordan de øvrige pladsforhold er. Jeg har pt 14 høns i et hønsehus på 11 kvm - der kan sagtens bo flere. Derudover har de en overdækket hønsegård på 10 kvm. Den er ALT for lille, hvis døren ikke stod åben fra morgen til aften året rundt, så man kan være frit i haven. Om vinteren bruger min flok drivhuset som "dagcenter" og på rigtig kolde, våde eller sneklædte vinterdage har mine høns aldrig været interesseret i haven. Drivhuset er kun 5,5 kvm, men det har åbenbart aldrig bekymret hønsene, som gladeligt maser sig sammen på den meget lille plads. De havde samme forhold under overdækningspåbuddet fra FVST denne vinter og tidligt forår. Den overdækkede går blev i den periode næsten ikke brugt, huset brugte de kun til at sove i og lægge æg, men de 5,5 kvm glashus var et hit - dag ud og dag ind i mange måneder, men helt sikkert kun, fordi dørene til de forskellige steder stod åbne og man havde et valg og ikke følte sig indespærret.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2017, 10:49 »
Vores hønse hus og gård er ikke så stor igen, så har hegnet en stort stykke af haven ind, hvor de kommer ud hver dag/ senere i hele haven. Jeg har haft huset liggende midt i den indhegnede gård men synes ikke det fungerer. Alle de gange hverdag man lige går ud og renser, med mad og henter æg mm. Jeg vil anbefale at lave huset i den ene side Af indhegning, så du ikke behøver gå ind i gården hver gang Du lige skal hente/ tjekke, rengøre mm...? Tro mig det er mange gange man gør det... 😊👍🐓
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Nygaard01

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #12 Dato: 07 Maj , 2017, 12:39 »
Ok jeg tror at dette er løsningen.
Huset sættes i hjørnet, så man kan komme til uden at skulle ind i gården. Gården bliver vel 50kvm, hvor de vil kunne gå rundt i det indhegnede område. I weekender bliver de lukket ud i resten af vores have.
På den måde behøver jeg kun at rævesikre selve fundamentet til huset+bur. Hvis der opstår fugleinfluenza igen sætter jeg plader op om buret, så de 4 fugle får den større plads.

Kunne det fungere?
Endvidere ved I om man behøver sætte hegn op foran en tæt bøgehæk? Den virker umiddelbar som en naturlig barriere for fuglene.
« Senest Redigeret: 08 Maj , 2017, 06:11 Fra Nygaard01 »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: overvejelse omkring hus/gård
« Svar #13 Dato: 08 Maj , 2017, 08:31 »
Høns kan nemt smutte gennem selv en ret tæt hæk. Jeg vil foreslå et Ca 40-60 cm højt net så langt inde i hækken som muligt.  I kan evt. klippe helt ind til stammerne, så vil hækken forgrenet sig ud gennem nettet, og det bliver "usynligt".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk