Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brug af Citridal til forkølede høns  (Læst 2646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gittehille

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Brug af Citridal til forkølede høns
« Dato: 22 December , 2018, 14:47 »
Hej. Jeg vil gerne høre, om nogen kender blandingsforholdene Citridal/vand. Min hønseflok er forkølet. De hoster og sprutter og har øjenbetændelse. Det sidste er vi ved at have styr på.
Vi har behandlet med hønseguf med ekstra hvidløg og Urtepensil og har nu købt Citridal, men kan ikke finde blandingsforholdet.
Nogen der kan hjælpe.
« Senest Redigeret: 22 December , 2018, 17:11 Fra Gittehille »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Brug ag Citridal til forkølede høns
« Svar #1 Dato: 22 December , 2018, 15:19 »
Det er da helt utroligt, hvad Citradal kan kurere  ;)

http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1804/sprog=1/grp=6/menu=7/

Skadeligt er det nok ikke og måske kan det lindre symptomerne lidt. Jeg kender ikke produktet, men jeg har selv brugt Echinaforce til mine høns et par gange og der har eg sjusset mig frem til 10-15 dråber pr liter vand
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gittehille

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Brug af Citridal til forkølede høns
« Svar #2 Dato: 22 December , 2018, 17:12 »
Ok tak. Jeg prøver en tilsvarende mængde Citridal.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Brug af Citridal til forkølede høns
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2019, 13:07 »
Grapefrugtkerne-ekstrakt virker godt på bakterier.
Men da forkølelse ofte er virus, er det en nok bedre, som Helle foreslår, at forsøge sig med Echinaforce (produktmærke) lavet på planten echinacea (purpur solhat), som virker hæmmende på virus.

Og begge dele er der videnskabelig evidens for:

Om grapefrugtkerne-ekstrakt og borrelia: https://www.facebook.com/milena.penkowa.9/posts/1964454683885262

Om echinacea og forkølelse, influenza mm.: https://www.facebook.com/milena.penkowa.9/posts/2143758652621530
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Brug af Citridal til forkølede høns
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2019, 17:10 »
Ja, gode råd er dyre.
Man kan dræbe bakterier, men ikke virus. Man kan sikker sig at ens dyr har et godt immunforsvar, så kommer dyret nemmere gennem det. Ellers dør det.
Hvis der var et mirakelmiddel mod virus, så skulle vi slet ikke tage os at newcastle disease eller fugleinfluenza. Men nu er det ikke tilfældet, men som tider er tro med til at flyttet bjerge. Og der er en del naturmedicin der kan hjælpe mod bakterier og snylter. Men når man fortæller at det eller det milde hjælper på virus så passer det ikke, men kan være med til at styrke immunforsvaret så man komme nemmere igen, men det helbreder ikke.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Brug af Citridal til forkølede høns
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2019, 11:35 »
Echinacea virker ved både at angribe viruspartiklen OG stimulere immunforsvaret - i følge de forsøg som linket ovenfor gennemgår.

Og jo, der findes faktisk et receptpligtigt medikament mod influenza, men til mennesker. Det hedder Tamifllu og blev hamstret i stor stil omkring fugleinfluenza'epidemien' i 2006.
I forsøgene der er beskrevet i linket ovenfor, har man testet echinacea op mod Tamiflu - og echinacea er mindst lige så effektiv i at modvirke influenzaen.
Derudover halverer echinacea også en række komplikationer til virusinfektion såsom lunge- og mellemøre-betændelse samt halsbetændelse - det gør Tamiflu ikke.
Ligesom Tamiflu ikke stimulerer immunforsvaret, men "til gengæld" har en lang række bivirkninger.

Så lige med echinacea er der nok noget om snakken ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)