Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Optimering af æglægning  (Læst 2335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Optimering af æglægning
« Dato: 12 November , 2018, 10:35 »
Hej

Vi har 30 forskellige høns.
En skøn pærevælling af alle mulige racer. Nogle rene - de fleste godt blandede. Ligeledes i alderen - de ældste er vel 5-7 år. Som sådan meget hyggeligt.
Men jeg savner æg! og nu skal der snart ske noget. Jeg tænker at udskifte 15 af dem med mere renracede æglæggere.
Denne del er vel lige til.

Men jeg bliver også nødt til at optimere på foder-fronten.
Vi driver økologisk landbrug - så økologi er er et krav! Pt. lever de af hvede, madaffald - og grønt (vi har gartneri). Samt hvad de kan finde i deres ca. 400m2 indhegning.

Men hvordan optimere jeg billigst/bedst på foderet? Jeg har (meget) billig adgang til hvede. Så jeg vil gerne holde fast i dette som en hoved-bestanddel. Men hvad jeg skal mon tilføre for at øge proteinindtaget? og hvordan gøres det i praksis?
Jeg har tidligere blandet lucerne, ærter mv. i kornet, men det giver et forfærdeligt roderi (og spild) når de tømmer foderautomaten.
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Optimering af æglægning
« Svar #1 Dato: 14 November , 2018, 07:51 »
Lige nu så fælder alle høns, og det er uanset om de er racehøns, hybrider eller blandinger. Og når de fælder, så går æglægningen ned eller måske endda helt i stå. Da det kræver resource både at skifte hele fjerdragten og lægge æg.

Alt andet lige, så lyder fodringen også som et "problem" da der ikke er nok protein i blot hvede og madaffald. Jo hønsene kan da godt leve af det, men de får ikke nok protein og er måske endda også alt for fede.

Af protein kan man evt. tilsætte ærter, hamp eller soya. Men jeg ved ikke hvor let det er at skaffe økologisk-
Alternativt kan man gå helt over til økologiske æggepiller, som dog kun findes som fuldfoder dvs. der skal IKKE tilsættes korn, da man så igen igen nedsætter det samlede protein indhold.

Og ja billigst og bedst harmonerer ikke så godt, da godt foder koster.....

Og gode racer til æg skal man gå efter de lette racer eller kombi racer.
Kig evt. racer her: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Optimering af æglægning
« Svar #2 Dato: 14 November , 2018, 10:57 »
Det er et reelt problem at vi ikke kan få økologisk tilskudsfoder, der kan gives sammen med korn. Jeg har lige haft en længere dialog med Land&Fritid om det. De påstår at det ikke kan betale sig at starte produktion ( hvilket lyder mærkeligt da DLG da vistnok producerer det og Land&Fritids foder er DLG mærket ). Ville være rigtig godt hvis flere ville skrive til dem og rykke for et ordentligt økologisk tilskudsfoder. Det de sælger er et fuldfoder - går bare under navnet tilskudsfoder fordi der skal gives skaller som tilskud. Jeg synes det er misvisende at de ikke gør opmærksom at på at foderet reelt er et fuldfoder.

Jeg har ikke så mange høns ( lige nu 12 stk ) - så det går an at finde proteinkilder. Jeg køber ø-sojabønner , som toastes i ovn og koges - skulle højne proteinoptagelsen. Vi har et lille lokalt slagteri hvor jeg bestiller svinehjerter - dog ikke øko - når vi bestiller kød. Jeg har indtil videre fået dem gratis med. Af og til får de noget hakket kød - svitset/kogt - købt på sidste salgsdato og derfor billigt. Ostetern. Har jeg ikke andet ofrer jeg nogle æg og laver røræg. Hønsene er så ikke 100% økologiske, men deres hovedfoder ( fuldfoder og hvede/spiret byg) er. Men det er dybt frustrerende at vi ikke i et velstående og ellers velforsynet land kan få de varer vi har behov for!! Skulle tro vi boede i Rusland.

Massen af insekter er gået tilbage med 75% ift for år tilbage. Den tørre sommer har måske heller ikke været positiv ift insekterne - så hønsene har ikke den proteinkilde de havde engang.

Tror det betaler sig bedre i længden = giver flere æg - at have færre høns og give dem bedre foder.
« Senest Redigeret: 14 November , 2018, 10:59 Fra Lene Skelmose »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Optimering af æglægning
« Svar #3 Dato: 16 November , 2018, 09:35 »
Problemet ligger vel også lidt i at langt de fleste fjerkræ folk ikke ønsker at betale alt for meget for foderet, for det ses jo mange steder ønsket om at høns næsten skal være gratis at fodre, men sjovt nok samtidigt så forventer folk også at de skal sprøjte ud med æg hele året rundt eller blive til kæmpe stege på ingen ting.
Og i økologisk tilskudsfoder skal der mere protein i og det koster.
« Senest Redigeret: 16 November , 2018, 17:10 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Optimering af æglægning
« Svar #4 Dato: 16 November , 2018, 16:32 »
Problemet ligger vel også lidt i at langt de fleste fjerkræ ikke ønsker at betale alt for meget for foderet, for det ses jo mange steder ønsket om at høns næsten skal være gratis at fodre, men sjovt nok samtidigt så forventer folk også at de skal sprøjte ud med æg hele året rundt eller blive til kæmpe stege på ingen ting.
Og i økologisk tilskudsfoder skal der mere protein i og det koster.

Jeg har sådan en hjemmestrikket teori om at en høne der får dækket sit behov fuldt ud spiser mindre end en høne der ikke gør. Hvis hønens foder mangler protein skal hun spise mere for at få behovet dækket = risiko for overvægt=færre æg.
Tilskudsfoderet skal gives i mindre mængde og jeg gad nok vide om det i sidste ende er dyrere for hønseholderen. Måske L&F sælger fuldfoderet fordi de sælger mere af det end de ville af tilskudsfoderet = større fortjeneste. Så er de ligeglade med om de har den rette vare.