Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Oprop til at stille ud vand til pindsvin og andre dyr som lider i tørken.  (Læst 5551 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Tørken rammer hårt bland de små dyr og lige nu dør pindsvin på stribe, da de ikke finder vand og mad nok.

Så her kommer en lille bøn til alle jer dejlige mennesker, at stille ud lave skåle med vand (ingen mælk!) i jeres haver som pindsvinene og andre små dyr kan drikke af. Pindsvinene er også taknemlige for kattefoder (helst killingefoder) som man kan stille frem om aftenen.

Hvis i ser pindsvin som er ude midt på dagen så er det vigtigt at samle dem op og indlevere dem til pleje, da de kun kommer frem om dagen, hvis de har det skidt. Man ville ikke tro det, men spyfluer er lynhurtige om at lægge æg på pindsvinene som efterfølgende bliver spist levende af deres larver.

Offline Mikael1337

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 1
Hej Demi :-)

Det har du helt ret i.
De små pattedyr har både svært ved at holde varmen i denne tide, og de mangler vand når vi begynder at få frost. En fordel kan være at man bygger et pindsvinehuse med overdækning i stil som den her https://greentools.dk/produkt/pindsvinehus-til-overdaekning/ og hvis man laver nok plads, kan man også stille en skål ud med vand, så er du sikker på at vandet ikke fryser til is, da det står fri for vind, så det skal være utroligt koldt før at vandet fryser indenvendig.

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Tak for svar,

Jeg har mange forskellige pindsvinshuse i vores have. Langt de fleste af dem er bygget af europalle, hvor toppen og sidene er blevet lukket af (bortset fra ind- og udgang). Nedenunder har vi så lagt halm, og så har vi lagt grene ovenpå eller lavet insekthoteller.

Hver aften stiller jeg ud mad til vores strygerkat (som blev tiltrukket den gang jeg begyndte med at fodre pindsvin), så der er altid tilgang til vand og foder. Jeg tror at mine pindsvin allerede er gået i hi i sidste uge. Sidste år kan jeg huske at der stadig kom et lille pindsvin helt frem til dagen før juleaften! (men det var jo også en varm vinter). Nu gør jeg klar til vinterens alle fugle. Dem er det også en god idé at stille ud vand til når der er frostgrader, da de også kan have svært ved at finde vand om vinteren til at fordøje alle de frø.

Lene Skelmose

  • Gæst
Gad vide om ikke også musene har haft det svært i sommer ? Her er i hvert fald påfaldende få mus. Plejer at se dem i haven af og til - men ikke i år. Ikke engang kattene har nogen særlig fangst.